Håller på att fixa verkstad i vad som tidigare var ett mindre garage på 3 x 6 meter. En granne har slumpmässigt nog en scm minimax CU 300 k och är för gammal för att hålla på. Han köpte den vad jag vet ny på nittiotalet för runt 80000 och har använt den för hobbybruk, samt enligt honom bytt ut hyvelstål till bättre sådana.
Har tidigare aldrig ägt någon riktig såg utan enbart bordsmodeller, är glad amatör. Hög entusiasm låg skicklighet.

Vad är ett rimligt pris för sågen? Hittar väldigt få begagnade på google.

Är den för stor för ett litet garage på 3 x 6 ?

Som vanlig dödlig, borde jag hellre skaffa en bosch gts 10 XC och snickra nåt bord till den?'

Ingen aning om priset. Men om du vill ha mer än just bara en såg så är det ju svårt att få det mer platseffektivt än en kombimaskin

Hej @Ovanligt trevlig (vilken trevlig nick) och välkommen till Byggahus!

Jag köpte en minimax SC 2 W justersåg på Blocket för några år sedan. Den var från 2002 tror jag (är inte hemma och kan kolla) och jag gav trettontusen för den. Billigt tyckte jag då och även nu, det är en grym maskin om än med lite konstruktionsmissar när det gäller kapanhållet.

Min verkstad — ett fd villagarage — är ungefär lika stor som din och jag har tvingats till två kompromisser för att få det att funka ihop med andra maskiner:
1: jag har inte monterat bordsbreddningen som väl är 800 mm bred tror jag vilket innebär att jag bara har drygt 500 mm mellan klinga och klyvanhåll (sågen står med högersidan utmed ena långsidan av verkstaden)
2: jag har fått bestämma mig för att jag inte klyver någonting längre än två meter på sågen och placera den utifrån det beslutet. Längre snitt får bli med TS55 och skena.

Egentligen tror jag att jag måste erkänna att sågen är ett nummer för stor idag för en såpass liten verkstad som min men eftersom jag har option på att bygga in den vidliggande carporten (min sambos idé) och ansluta den till verkstaden så kommer det att frigöras golvyta, förhoppningsvis inom ett år. Då får sågen det utrymme den förtjänar och den kommer mer till sin rätt.

Maskinen i ditt fall är ju en kombi, det innebär ju att den ska kunna användas från två sidor vilket i sin tur innebär att den måste ha arbetsutrymme på bägge sidor. I mina ögon verkar det som att maskinen får stå mitt i verkstaden och du får slingra dig runt den så gott det går...

Vet inte vad du har för snickeriplaner eller om du kan bygga ut men om de kvadrat du har idag gäller för framtiden tror jag faktiskt att du får större nytta av exempelvis en Wadkin-Bursgreen AGS 10 som är en "någorlunda" nätt bordssåg ( @Ola C en av snickarfantomerna här har en sådan och gör kanonjobb med den) eller något liknande. Kombimaskiner sparar å ena sidan yta — å andra sidan måste man kunna använda dem från bägge sidor.

Jag hoppas det här kan vara till någon hjälp i beslutsprocessen; maskinen kommer att ge dig allt du vill ha, frågan är om du har plats? Blir det för knöligt att snickra blir det också fort tråkigt... :(
Ställ gärna följdfrågor, kan jag besvara dem gör jag det mer än gärna!
//Ronnie

Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.