Hur fasen vet man när de e dags att byta keramik i innovan. Har eldat sen 07, slitet ä de men vet inte om de e utslitet. Värst ser väl slitsen imellan kamrarna ut. Den ä sliten som en tratt, när ja la en tumstock på botten är det ca 12cm imellan dom friska sidorna. Brännkammarn fattar ja inte heller hur man kollar. Tacksam för lite info.
 
Majgårdarna
Så länge keramiken håller ihop så är det väl bara och köra på.
 
Har även jag köpt skål från detta företag och har inget negativt att säga. Snabb leverans och verkar vara minst lika bra kvalité som org.
 
Någon här som råkar ha gjutformar, mallar eller ritningar till keramiken i Egor / CTC V25FK? Jag har varianten med gjutjärnsroster och skulle vilja konvertera den.
 
Majgårdarna
Dags för ännu en eldningssäsong.
Keramikskålen som jag köpte 2012 ser fortfarande fin ut.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
Baxi har hållbar keramik grannen har en värme baronen panna (tror jag) han får byta ofta.
 
Så här ser min keramik ut efter 7-8år. Dags att byta spaltstenen. Ser dock någon liten spricka i de stora stenarna... Går den ett tag till med de små sprickorna tror ni?
IMG_0835.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Majgårdarna
Jag hade oxå lite sprickor i de stora stenarna.
Inget som påverkar skulle jag tro.
Det gick fint att byta mittstenen iallafall och pannan blev som ny.

Tillomed frugan tyckte det tog sig snabbare och brann bättre med den nya stenen!
 
Då blir det en beställning på spaltsten:) Tack för hjälp. Fattar dock inte det där med kilarna. Dem brinner ju upp. Därför jag undrade om packningarna bränner fast och tätar efter eldning eller nått...
 
Majgårdarna
Stenen blir väl fixerad av sot och annat jox efter en eldning.
Jag stoppade i lite packning längst bak efter jag hade kilat fast stenen.
 
Redigerat:
Majgårdarna
Kör en uppdatering.
Skålen som jag köpte 2012 är fortfarande fin och har inga sprickor.
Nålarmering verkar vara grejen
 
  • Gilla
Annelundarn och 3 till
  • Laddar…
Bra med uppdatering! "Spaltstenen" som nämnts tidigare, är det en sån här:
https://www.eldfastservice.se/pannkeramik-till-baxi/insatssten-med-hal

Tror ni man kan lägga i en enkel plåt med ett hål/spalt i för att minska hålets storlek närmare originalbredd istället? Eldar numera med pellets men tänkte konvertera tillbaka till ved tillfälligt för att göra av med lite vedlager i sommar. Vill inte lägga flera tusen på keramikinsatser, det äter upp besparingen att gå tillbaka till ved.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.