Hur fasen vet man när de e dags att byta keramik i innovan. Har eldat sen 07, slitet ä de men vet inte om de e utslitet. Värst ser väl slitsen imellan kamrarna ut. Den ä sliten som en tratt, när ja la en tumstock på botten är det ca 12cm imellan dom friska sidorna. Brännkammarn fattar ja inte heller hur man kollar. Tacksam för lite info.
Jag hade oxå lite sprickor i de stora stenarna.
Inget som påverkar skulle jag tro.
Det gick fint att byta mittstenen iallafall och pannan blev som ny.
Tillomed frugan tyckte det tog sig snabbare och brann bättre med den nya stenen!
Inget som påverkar skulle jag tro.
Det gick fint att byta mittstenen iallafall och pannan blev som ny.
Tillomed frugan tyckte det tog sig snabbare och brann bättre med den nya stenen!
Bra med uppdatering! "Spaltstenen" som nämnts tidigare, är det en sån här:
https://www.eldfastservice.se/pannkeramik-till-baxi/insatssten-med-hal
Tror ni man kan lägga i en enkel plåt med ett hål/spalt i för att minska hålets storlek närmare originalbredd istället? Eldar numera med pellets men tänkte konvertera tillbaka till ved tillfälligt för att göra av med lite vedlager i sommar. Vill inte lägga flera tusen på keramikinsatser, det äter upp besparingen att gå tillbaka till ved.
https://www.eldfastservice.se/pannkeramik-till-baxi/insatssten-med-hal
Tror ni man kan lägga i en enkel plåt med ett hål/spalt i för att minska hålets storlek närmare originalbredd istället? Eldar numera med pellets men tänkte konvertera tillbaka till ved tillfälligt för att göra av med lite vedlager i sommar. Vill inte lägga flera tusen på keramikinsatser, det äter upp besparingen att gå tillbaka till ved.
Klicka här för att svara

