Jag bor i en enplansvilla med kallvind (tegelhus från 1960) och tänkte dra ethernet till några rum.

Jag har köpt ett litet rack som ska stå i en ventilerat överskåp i hallen med indragen el.

Jag räknar med 12-16 kablar från patchpanelen upp på vinden som sedan ska parvis ner i rummen för dubbeluttag.

Vinden är tillägsisolerad så framkomligheten är inte jättebra men det är ett separat problem.

Hur hade ni löst kabelgenomföringen från skåpet upp till vinden? Att bara borra ett stort hål som jag drar kablarna genom går inte då det kommer trilla ner en massa isolering i skåpet.
Ett litet svart rack på väggen med en patchpanel för ethernetkablar, placerat i ett ventilerat överskåp med eluttag synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tilläggsisolerad vind med lågt takhöjd, träbjälkar och synliga kablar. Ett ljus lyser på isoleringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J
Skulle inte ens fundera på det och bara köpa ett WiFi mesh system ist.

• Gilla
craig_karr och 2 till
  • Laddar…
J Jorel03 skrev:
Skulle inte ens fundera på det och bara köpa ett WiFi mesh system ist.
Det funkar nog för gemene man men vi har hemmabion i ena sidan av huset och inkommande fiber i andra. Vill kunna köra mina 4K HDR10+ TrueHD Atmos från en server kopplad till en NAS. Ställer helt andra krav på överföringshastigheter. Sen kommer barnen vilja köra Geforce Now från sina rum samt streama från ytterligare ett TV/gejming-rum.

• Gilla
Cjmicke och 5 till
  • Laddar…
RoTe
Det går säkert att göra någon finurlig lösning med ett avloppsrör.

• Gilla
Magnus Lindvall
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Dra 16 mm flexslang! Så borrar du bara upp 16mm hål och sen drar du slagen under isoleringen och skruvar den i takstolarna.

Sen vill jag bara säga att jag tycker du gör helt rätt i som drar kabel! Det gör jag med här hemma.

• Gilla
nilsl och 4 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Dra 16 mm flexslang! Så borrar du bara upp 16mm hål och sen drar du slagen under isoleringen och skruvar den i takstolarna.

Sen vill jag bara säga att jag tycker du gör helt rätt i som drar kabel! Det gör jag med här hemma.
Bättre med 20 mm.

• Gilla
hermes577 och 3 till
  • Laddar…
RoTe
K Kane skrev:
Bättre med 20 mm.
Hur får man i 12-16 kablar i det?

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:

Grymt! Körde du nån tätningsmassa för att täta runt slangarna i hålen ellerblev det tätt nog? 16mm kan bli lite tight så kör nog på 20mm.

RoTe RoTe skrev:
Aah, man får det i 16 mm? Visste inte det.

• Gilla
  • Haha
Aser och 2 till
  • Laddar…
RoTe
K Kane skrev:
Aah, man får det i 16 mm? Visste inte det.
Va? TS skrev ju tolv till sexton stycken nätverkskablar... Det blir många rör det om man ska ha så små.

RoTe RoTe skrev:
Blir nog 5 hål upp med 2-3 kablar i varje isf. Vilket blir ganska bra då jag kan dra dom direkt till respektive rum från skåpet.

• Gilla
ARJU
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Va? TS skrev ju tolv till sexton stycken nätverkskablar... Det blir många rör det om man ska ha så små.
Läs inlägget jag svarar på blindstyre! Med 20 mm kan man man dra färdiga ethernetkablar smärtfritt.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
RoTe
K Kane skrev:
Läs inlägget jag svarar på blindstyre! Med 20 mm kan man man dra färdiga ethernetkablar smärtfritt.
Ok och det kommer inte rasa ner nån isolering då?

• Haha
mats.3
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Ok och det kommer inte rasa ner nån isolering då?
Bara om Papphammar är involverad.

• Gilla
mats.3
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Dunfalken Dunfalken skrev:
Grymt! Körde du nån tätningsmassa för att täta runt slangarna i hålen ellerblev det tätt nog? 16mm kan bli lite tight så kör nog på 20mm.
Nej, ingen tätning.

16 mm räcker för två kablar men det skadar ju inte att köra 20 mm så länge du kör dosor som de passar i!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.