Jag bor i en enplansvilla med kallvind (tegelhus från 1960) och tänkte dra ethernet till några rum.
Jag har köpt ett litet rack som ska stå i en ventilerat överskåp i hallen med indragen el.
Jag räknar med 12-16 kablar från patchpanelen upp på vinden som sedan ska parvis ner i rummen för dubbeluttag.
Vinden är tillägsisolerad så framkomligheten är inte jättebra men det är ett separat problem.
Hur hade ni löst kabelgenomföringen från skåpet upp till vinden? Att bara borra ett stort hål som jag drar kablarna genom går inte då det kommer trilla ner en massa isolering i skåpet.
Jag har köpt ett litet rack som ska stå i en ventilerat överskåp i hallen med indragen el.
Jag räknar med 12-16 kablar från patchpanelen upp på vinden som sedan ska parvis ner i rummen för dubbeluttag.
Vinden är tillägsisolerad så framkomligheten är inte jättebra men det är ett separat problem.
Hur hade ni löst kabelgenomföringen från skåpet upp till vinden? Att bara borra ett stort hål som jag drar kablarna genom går inte då det kommer trilla ner en massa isolering i skåpet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det funkar nog för gemene man men vi har hemmabion i ena sidan av huset och inkommande fiber i andra. Vill kunna köra mina 4K HDR10+ TrueHD Atmos från en server kopplad till en NAS. Ställer helt andra krav på överföringshastigheter. Sen kommer barnen vilja köra Geforce Now från sina rum samt streama från ytterligare ett TV/gejming-rum.J Jorel03 skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 276 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 276 inlägg
Dra 16 mm flexslang! Så borrar du bara upp 16mm hål och sen drar du slagen under isoleringen och skruvar den i takstolarna.
Sen vill jag bara säga att jag tycker du gör helt rätt i som drar kabel! Det gör jag med här hemma.
Sen vill jag bara säga att jag tycker du gör helt rätt i som drar kabel! Det gör jag med här hemma.
Grymt! Körde du nån tätningsmassa för att täta runt slangarna i hålen ellerblev det tätt nog? 16mm kan bli lite tight så kör nog på 20mm.Ossian K Olsson skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 276 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 276 inlägg