tommib skrev:
Ja, ena JFBn kan sluta fungera. Det kollar man genom att testa sin JFB enligt tillverkarens anvisningar ;)
Ska man vara orolig för det kan man lika gärna oroa sig för att balkongen plötsligt ska rasa....
Att montera en extra JFB i badrum skulle åtminstone inte jag göra, det är i mitt tycke onödigt.
Jag tycker också att det verkar onödigt (från ett lekmannaperspektiv förstås :-) ), men TEORETISKT så blir det ju lite säkrare...

osiris skrev:
Jag tycker också att det verkar onödigt (från ett lekmannaperspektiv förstås :-) ), men TEORETISKT så blir det ju lite säkrare...
Det beror helt på vid vilken mA den löser ut vid, en vanlig man sätter i elcentral ska lösa innan 30mA, om du tex sätter ett uttag med jfb i och den slår av vid 40 mA så är det helt meningslöst, samma sak om uttaget med jfb har 30mA, det blir bara kaka på kaka och bara dyrt.

Men om du sätter någon som kanske bryter vid 10mA så har du ökat säkerheten på just det uttaget.

Hojte skrev:
Det beror helt på vid vilken mA den löser ut vid, en vanlig man sätter i elcentral ska lösa innan 30mA, om du tex sätter ett uttag med jfb i och den slår av vid 40 mA så är det helt meningslöst, samma sak om uttaget med jfb har 30mA, det blir bara kaka på kaka och bara dyrt.

Men om du sätter någon som kanske bryter vid 10mA så har du ökat säkerheten på just det uttaget.
Man får inte ha högre utlösningsvillkor än 30mA på VU, alltså säljs det inga skåp i sverige med högre än det.

pnilz1 skrev:
Man får inte ha högre utlösningsvillkor än 30mA på VU, alltså säljs det inga skåp i sverige med högre än det.
Jag bara hade det som exempel ☺

Jag tycker iaf inte man ska lägga flera JFB efter varandra, de åldras olika och "fel" jfb kan lösa ut, bättre då att lägga den gruppen utanför jfb i centralen. Helst skulle man ha personskyddsautomater i hela centralen men det känns inte ekonomiskt försvarbart.

Mikael_L
Hojte skrev:

Den främsta ökningen av säkerheten består i att man dubblat systemen så har en av dom "beckat ihop" och inte löser för jordfel så funkar förhoppningsvis den andra.

Men bästa "lösningen" på detta är inte att dubblera JFB utan att testa JFB regelbundet med testknappen, lämpligtvis 2 ggr per år.

• Gilla
peterwesterlund
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.