E ekobonden skrev:
Min faster, 87 år, fick i början av sommaren flytta till ett äldreboende. Hon äger ett hus på ca 140 m2 i en liten by en mil utanför staden. Huset är taxerat till 495000, och värderat av två olika mäklare till ca 850000. Det är ganska eftersatt i underhåll och har i stort sett orginalinredning från 1950-60 - gäller även vatten- och elledningar... Uppskattningsvis kostar det ca 800000 att rusta upp och fixa till 2021-standard.
Faster har inga egna barn, men sex syskon varav två fortfarande är i livet, samt en stor drös syskonbarn (däribland jag). Nu har vår son, 20 år, visat intresse för att köpa huset. Faster tycker att det vore väl jättebra och har pratat om detta med sina syskon och flera av syskonbarnen, och ingen verkar opponera sig. Nyss hemkommen till äldreboendet igen efter några dagar på sjukhus, har faster nu bestämt sig för att göra slag i saken och omgående sälja huset till vår son.

"Och jag vill bara ha 188000 för huset, för det är så mycket som lånet är på".

Nu funderar jag på om det är ok att betala så lite?
Även om inte någon annan släkting är intresserad, eller säger sig ha några invändningar, kan det ju bli avundsjuka bakom ryggen ändå.
Sedan kanske det rent skattemässigt eller pga andra regelverk inte är godkänt att köpa under taxeringsvärdet?
Vår son har väl inga stora ekonomiska resurser, så han är väldigt tacksam för ett lågt pris.
Vi skjuter dock gärna till upp till taxeringsvärdet om det skulle krävas.

Tacksam för goda råd i frågan.
Jag skull nog råda dig att gå till en familjerättsjurist för här är fler gissningar o folk som läser arvslagen innantill och det går helt enkelt int tom advokater har vissa svårigheter ibland men ta en som kan familjerätt min kost 6000kr

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
E ekobonden skrev:
Min faster, 87 år, fick i början av sommaren flytta till ett äldreboende. Hon äger ett hus på ca 140 m2 i en liten by en mil utanför staden. Huset är taxerat till 495000, och värderat av två olika mäklare till ca 850000. Det är ganska eftersatt i underhåll och har i stort sett orginalinredning från 1950-60 - gäller även vatten- och elledningar... Uppskattningsvis kostar det ca 800000 att rusta upp och fixa till 2021-standard.
Faster har inga egna barn, men sex syskon varav två fortfarande är i livet, samt en stor drös syskonbarn (däribland jag). Nu har vår son, 20 år, visat intresse för att köpa huset. Faster tycker att det vore väl jättebra och har pratat om detta med sina syskon och flera av syskonbarnen, och ingen verkar opponera sig. Nyss hemkommen till äldreboendet igen efter några dagar på sjukhus, har faster nu bestämt sig för att göra slag i saken och omgående sälja huset till vår son.

Även om inte någon annan släkting är intresserad, eller säger sig ha några invändningar, kan det ju bli avundsjuka bakom ryggen ändå.
Sedan kanske det rent skattemässigt eller pga andra regelverk inte är godkänt att köpa under taxeringsvärdet?
Vår son har väl inga stora ekonomiska resurser, så han är väldigt tacksam för ett lågt pris.

Mitt förslag, för att det inte ska bli problem i efterskott, är att ni betalar taxeringsvärdet för huset. Eftersom faster inte har egna barn så kommer syskon troligtvis få ärva i sk ”andra arvsklassen”. Dock ej som bröstarvingar. Faster har dock rätt att, även om de vore bröstarvingar, att skänka hälften av sitt arv till vem som helst tex din son. Och värdet av huset var ju ca 850 000. Hälften av det är ca taxeringsvärdet.
Detta torde vara en bra lösning
Men dubbelkolla med flera jurister huruvida syskonen verkligen har rätt att ”jämka” i efterskott. Jag betvivlar detta. Många jurister bjuder på första samtalet, Typ 5 minuter, så kolla kort med flera - då får du koll. Kanske måste faster skriva ett testamente där din son nämns.
Läs här om bröstarvingar: https://lavendla.se/juridik/familjeratt/arvsratt/arvsordning/brostarvinge/

• Haha
  • Gilla
  • Arg
yonna och 3 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Spara juristpengarna. Läs på lantmäteriets hemsida för själva överlåtelsen och läs på Skatteverkets hemsida om skattereglerna.

För att ge lån kräver banken normalt att köpeavtalet är upprättat av en registrerad fastighetsmäklare, som gjort en objektsbeskrivning och värdering. Det kostar 10-20 000 kronor.

Betalar ni mindre än inköpspriset 330 000 kronor så går ni miste om 20 000 kronor skatt för varje hundratusenlapp ni betalar mindre.

Taxeringsvärdet är däremot ointressant för försäljningspriset. Säljaren är i sin fulla rätt att göra en dålig affär. Det finns ingen skyldighet att betala en viss summa.

E ekobonden skrev:

Hej!
Jag skulle kontakta en juristbyrå för att kontrollera skattekonsekvenser och utformning av gåvobrev eftersom han köper under taxeringsvärdet så blir det skattemässiga konsekvenser om det räknas som gåva eller köp. De hjälper även till att utforma kontrakten rätt för framtiden gällande arv.
https://www.familjensjurist.se/frag...p-av-fastighet-under-taxeringsvarde-som-gava/

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
D
Taxeringsvärdet är inte ointressant för köpepriset, det avgör om det ska ses som en gåva eller inte. Det spelar dessutom roll för lagfartsavgiften.

Du @petoll får gärna utveckla det där med att förlora 20 000 kr.

Redigerat:
D
Herre jävlar, fastern vill ge bort något som hon själv äger och har full bestämmanderätt över (såväl juridiskt som moraliskt) och många av er har mage att ifrågasätta hennes bedömning av lämpligheten.

Mitt råd är att ta emot gåvan, allt annat vore oförskämt….

• Gilla
badmthrfckr och 9 till
  • Laddar…
D
K kortis skrev:
Jag skull nog råda dig att gå till en familjerättsjurist för här är fler gissningar o folk som läser arvslagen innantill och det går helt enkelt int tom advokater har vissa svårigheter ibland men ta en som kan familjerätt min kost 6000kr
Behövs inte!

Läser TS BARA mina råd och hänvisningar så kan hen känna sig trygg, såväl juridiskt som moraliskt.

Det är beklämmande att så många skriver utan att ha tillräcklig fakta, kunskap eller självinsikt. I dylika fall borde den som skriver lägga till; ”jag tror”, ”jag har hört”, ”det skulle kunna vara så”, ”jag killgissar”.

• Gilla
JONSTE och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Behövs inte!

Läser TS BARA mina råd och hänvisningar så kan hen känna sig trygg, såväl juridiskt som moraliskt.

Det är beklämmande att så många skriver utan att ha tillräcklig fakta, kunskap eller självinsikt. I dylika fall borde den som skriver lägga till; ”jag tror”, ”jag har hört”, ”det skulle kunna vara så”, ”jag killgissar”.
Jo men det är lätt att bli yr i mössan av alla stolligheter o hittepå

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
E ekobonden skrev:

Det där med arvet gå ju diskuterats klart. Sedan är frågan hur fasters avgift på äldreboendet påverkas av hennes tillgångar. Det kan vara så att det eventuella pris ni betalar endast kommer hamna i äldreboendet budget. Kan inte reglerna här men rekommenderar att du kikar igenom. Sitter faster på en förmögenhet spelar kanske inte några 100kkr någon roll, är hon i övrigt pank ja det vara bra att hon skänker rasket och ni ser till att hon får allt vad hon behöver under den tid hon har kvar.

• Gilla
Flamman och 2 till
  • Laddar…
M
Anna_H Anna_H skrev:
Jo, det kan det bli när man säljer i framtiden. Ju mer man köper huset för, desto mindre blir vinsten och därmed vinstskatten när man säljer.
Så du betalar hellre 100,000kr mer för något idag, för att slippa 22,000kr i skatt i framtiden?
En summa som kanske är 10,000kr om ett antal år när inflationen har gjort sitt, eller 0kr för den delen om dagens uppskovsränta förblir den samma.
Jag har säkert missat något i denna ekvation så upplys mig Anna!

• Gilla
Flamman
  • Laddar…
Syskon och sedan syskonbarn ärver ju bara om det inte finns några barn som ärver

och ett arv ju det som ev finns kvar i dödsboet
det finns ju inget som säger att syskon eller syskonbarn har rätt till något alls om den bortgångna har sålt eller gett bort rubbet
Dessutom så kan testamente skrivas så allt tillfaller vem som helst….. utan att syskon eller syskonbarn kan göra något åt saken

• Gilla
vefyra och 1 till
  • Laddar…
B
yonna yonna skrev:
Faster kan testamentera rubbet till hemlösa katter. Hon kan ge huset som gåva till syskonbarnet (och detta är inte förskott på arv). Även om det kan finnas någon som blir sur.

Det är först när hon gått bort och inte efterlämnar testamente som syskonen ärver. Om hon lämnat huset vidare till ett syskonbarn innan hon dör ingår denna gåva inte i dödsboet.
så länge det är max 85% av taxeringsvärdet som är kompensation vid Gåva utgår ingen stämpelskatt vid överförande av lagfart. då tar också den som får huset i gåva (mot kompensation) ta över det ingångsvärde som finns på huset skattemässigt.

så i detta fallet om huset köptes för 330 blir det ingångsvärdet, och gåvan blir på 180, lagfarten skrivs över...

P
Anna_H Anna_H skrev:
Vem är sonen? Eller menar du att fastern ska överlåta huset till sin bror (dvs TS far), som sedan ger huset till TS? Vad skulle syftet med det extra ledet vara?
Sonen är TS son. Sonen är den som faster vill ge/sälja huset till.

1 markus1 skrev:
Kan inte räknas som ”gåva i livet” utan förtida arv så nej. Det går inte att skänka.
Där har du fel. Man kan ge bort som gåva medan man lever. Det har jag just gjort till en dotter som fick överta min villa och de andra barnen är medvetna om gåvan. Och det är INTE förskott på arv, det finns en särskild rad som man kan fylla i angående detta. Så Yonna har beskrivit alldeles rätt, allt hon skrev stämmer !

• Gilla
kortis
  • Laddar…
D
Hoppas bara dina andra barn kompenseras så att du inte nallat på deras laglott…..

• Haha
Markarbetaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.