Om jag fattar skriverierna i tråden rätt;

Hon kan ge bort eller sälja huset till vilket pris som helst, ingen av hennes syskon eller syskonbarn kan göra något åt det.

Priset vid en försäljning blir något som följer med in i framtiden för nye ägaren vid en framtida försäljning (dvs ev vinstskatt).

Pengarna som hon får från försäljningen kan hon göra precis vad hon vill med, hon kan t.ex. testamentera det till den som köpt huset av henne!

Hon skulle till och med kunna ge bort pengarna till den som köpt huset av henne!

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
1 markus1 skrev:
Kommer garanterat ploppa upp någon och undra var deras 200 000:- är någonstans. Eftersom syskonen har rätt till arvet, så kan även syskonets barn eller barnbarn kommer och undra var pengarna är.
Käraste Markus 1, är du helt tappat bakom vagnen Nu har du fått svar "hundra" gånger och fattar inte. DET FINNS INGA BRÖSTARVINGAR OCH HON HAR RÄTT ATT GÖRA VAD SOM HELST UTAN ATT NÅGON KAN SÄGA NÅGOT, NÄR HON LEVER KAN HON GE BORT ALLT OCH EFTER DÖDEN MED TESTAMENTE, OCH DET ÄR VIKTIGT, är det klart nu eller tjatar du fortfarande om det kommer någon som kräver????

• Gilla
  • Arg
  • Haha
  • Ledsen
Borgir och 6 till
  • Laddar…
P Pirkko Kytölä skrev:
Käraste Markus 1, är du helt tappat bakom vagnen Nu har du fått svar "hundra" gånger och fattar inte. DET FINNS INGA BRÖSTARVINGAR OCH HON HAR RÄTT ATT GÖRA VAD SOM HELST UTAN ATT NÅGON KAN SÄGA NÅGOT, NÄR HON LEVER KAN HON GE BORT ALLT OCH EFTER DÖDEN MED TESTAMENTE, OCH DET ÄR VIKTIGT, är det klart nu eller tjatar du fortfarande om det kommer någon som kräver????
Lider med dig Markus1...

• Haha
  • Gilla
Borgir och 8 till
  • Laddar…
En annan aspekt på detta är att faster är på ett äldreboende. Har hon egna ekonomiska resurser kommer hon att få betala en större andel av kostnaden för boendet tills hennes egna pengar är slut.
Hjälp henne med en lösning så hon får lite egen glädje av sina pengar.

• Gilla
MrDizzy och 4 till
  • Laddar…
Tycker det är sunt av dig att reflektera över frågan!

Det faktum att även du reagerar över det låga priset tror jag räcker för att avgöra frågan.

”Vad är det värt, i pengar, att slippa framtida diskussioner/splittringar inom släkten?”

Se till att betala ett skäligt pris (vad känns ok för dig ur ett framtida samvetsperspektiv?).

Just arvsfrågor blir ju lätt problematiska, tyvärr.

Rent juridiskt har din faster rätten att sälja till vem hon vill och till vilket pris hon själv vill. Så länge hon är vid sina fulla sinnes bruk finns inga juridiska hinder. Så frågan är helt kopplad till moral och samvete (enl. ovan).

Sedan hoppas jag ni låtit flera av varandra oberoende mäklare värdera huset. När vi skulle sälja vår gamla, numera avlidna, mord hus skiljde värderingen på 1 Mkr mellan 3 olika mäklarfirmor (på ett hus som såldes för 4,7 Mkr).

Lycka till!
// Niklas

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
E ekobonden skrev:
Min faster, 87 år, fick i början av sommaren flytta till ett äldreboende. Hon äger ett hus på ca 140 m2 i en liten by en mil utanför staden. Huset är taxerat till 495000, och värderat av två olika mäklare till ca 850000. Det är ganska eftersatt i underhåll och har i stort sett orginalinredning från 1950-60 - gäller även vatten- och elledningar... Uppskattningsvis kostar det ca 800000 att rusta upp och fixa till 2021-standard.
Faster har inga egna barn, men sex syskon varav två fortfarande är i livet, samt en stor drös syskonbarn (däribland jag). Nu har vår son, 20 år, visat intresse för att köpa huset. Faster tycker att det vore väl jättebra och har pratat om detta med sina syskon och flera av syskonbarnen, och ingen verkar opponera sig. Nyss hemkommen till äldreboendet igen efter några dagar på sjukhus, har faster nu bestämt sig för att göra slag i saken och omgående sälja huset till vår son.

"Och jag vill bara ha 188000 för huset, för det är så mycket som lånet är på".

Nu funderar jag på om det är ok att betala så lite?
Även om inte någon annan släkting är intresserad, eller säger sig ha några invändningar, kan det ju bli avundsjuka bakom ryggen ändå.
Sedan kanske det rent skattemässigt eller pga andra regelverk inte är godkänt att köpa under taxeringsvärdet?
Vår son har väl inga stora ekonomiska resurser, så han är väldigt tacksam för ett lågt pris.
Vi skjuter dock gärna till upp till taxeringsvärdet om det skulle krävas.

Tacksam för goda råd i frågan.
Med risk för att någon redan förtydligat. Förskott på arv gäller enbart om förälder ger bort något till sitt/sina barn, det går dessutom att i ett ev. gåvobrev skriva att gåvan är bara en gåva och inte ett förskott på arv.

Din faster gör precis som hon vill med sina saker och som sagt innan så finns det inga bröstarvingar, så ingen kan senare kräva något av syskonbarnet eller någon annan som faster ev skänker bort etc.

• Gilla
ekobonden och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Om någon fortfarande är nyfiken på hur arvet efter en barnlös faster ska fördelas så får alltså varje syskon en sjättedel var, även de avlidna. Det innebär att om några av syskonen är avlidna får dennes barn dela på den lotten. Så om avlidet syskon 1 har två barn får dessa 1/12 var. Syskon 2 har 3 barn, dessa får då 1/18 var.

Har koll på detta eftersom min far är ensamt barn till en avliden far och därför fått ärva hela sin fars lott från en massa avlidna barnlösa fastrar och gammelfastrar, vilket stack i ögonen på de kusiner som var 4-5 stycken.

Här har man tydligen tillfrågat levande syskon och några av syskonbarnen om huset och de verkar vara okej med det, vilket gör risken för framtida familjefejder liten.

Dock bör man ändå se till att betal antingen inköpsvärdet eller taxeringsvärdet, för att minska risken för framtida skattesmällar.
Det blir aldrig skattesmäll oavsett vad du betalar.

• Gilla
ekobonden
  • Laddar…
E ekobonden skrev:
Min faster, 87 år, fick i början av sommaren flytta till ett äldreboende. Hon äger ett hus på ca 140 m2 i en liten by en mil utanför staden. Huset är taxerat till 495000, och värderat av två olika mäklare till ca 850000. Det är ganska eftersatt i underhåll och har i stort sett orginalinredning från 1950-60 - gäller även vatten- och elledningar... Uppskattningsvis kostar det ca 800000 att rusta upp och fixa till 2021-standard.
Faster har inga egna barn, men sex syskon varav två fortfarande är i livet, samt en stor drös syskonbarn (däribland jag). Nu har vår son, 20 år, visat intresse för att köpa huset. Faster tycker att det vore väl jättebra och har pratat om detta med sina syskon och flera av syskonbarnen, och ingen verkar opponera sig. Nyss hemkommen till äldreboendet igen efter några dagar på sjukhus, har faster nu bestämt sig för att göra slag i saken och omgående sälja huset till vår son.

Även om inte någon annan släkting är intresserad, eller säger sig ha några invändningar, kan det ju bli avundsjuka bakom ryggen ändå.
Sedan kanske det rent skattemässigt eller pga andra regelverk inte är godkänt att köpa under taxeringsvärdet?
Vår son har väl inga stora ekonomiska resurser, så han är väldigt tacksam för ett lågt pris.

Gör så här: Fastern överlåter huset genom ett gåvobrev, sonen överlåter summan som ni är överens om med ett nytt gåvobrev. Den gången han säljer huset räknas anskaffningsvärdet från när fastern köpte och sonen får skatta för mellanskillnaden. Lite högre än om han köpt det för marknadsvärde men med en renovering på den summan tar det ut varandra.

• Gilla
ekobonden
  • Laddar…
1 markus1 skrev:
Finns risk att bröstarvinge kommer komma och kräva dig på pengar då det är ett förtida arv. Går att testamentera 50%, därefter kommer de som har arvslotten stå på tur, i detta fall syskon.
du tycker inte det är lämpligt att läsa hela ursprungsinlägget innan du svarar?

hornstäve Hornstäve skrev:
Och du tycker inte att det är lämpligt att läsa hela tråden, inklusive där @markus1 pudlar, innan du svarar :rofl:?

• Gilla
  • Haha
-MH- och 13 till
  • Laddar…
Missade jag något?

:rofl:

Det går så klart för denna faster att sälja sitt hus till vem som helst till vilket pris som helst. Det finns inga bröstarvingar så det finns inga laglotter som påverkas.

Vad jag tycker är viktigast är hur släktsämjan skulle påverkas av att en släkting får köpa huset till ett så lågt pris. Det må vara lagligt, men det är kanske inte värt det om man blir ovän med släkten.

Att köpa fastigheter inom släkten till underpris är ett utmärkt sätt att skapa släktfejder och ovänskap. Värdera fastigheten med hjälp av en auktoriserad värderingsman och köp den sedan till marknadspris, det är min rekommendation.

• Gilla
ADent och 1 till
  • Laddar…
E ekobonden skrev:

Så länge din faster är i livet får hon sälja till vem hon vill för hur mycket eller lite som helst.

I det här fallet skulle gåva vara bäst då den inte utlöser någon skatt / stämpelskatt etc åt något håll eftersom priset är mindre än 80% av taxeringsvärdet.

Skriv ett gåvobrev skriv ett kontrakt för överlåtelsen betala registreringsavgifterna och dra över pengarna så är det klart.

Så länge någon är i livet och inte omyndigförklarad får det göra vad de vill med sina ägodelar till och med "dåliga affärer". Så då finns inget att tvista om...

Lycka till...

Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Nu har frågan om arv besvarats, men det vore bra om någon kan beskriva de skattemässiga konsekvenserna också!
Säljer faster fastigheten till Ts's son för ett pris under taxvärdet räknas det skattemässigt som en gåva och sonen tar då över fasterns anskaffningsvärde till den dag sonen säljer fastigheten i sin tur.
/Skattmasen

• Gilla
Pasjostrom och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.