OlssonX OlssonX skrev:
Tror du?
Det tror inte jag. Ledtråd: då hade jag inte frågat.
Så: vad menar du?
”Veckans dummaste inlägg” är ju lite speciellt. Att du läser alla inlägg som gjorts på detta forum också.
Får man pris eller är det bara ett påhopp som bör anmälas till admin?
Är du sur för att du inte får blåsa faster?
Frågor, frågor.
Så: vad menar du?
Det räcker nog inte med den här veckan

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Sonen är TS son. Sonen är den som faster vill ge/sälja huset till.
Ok. Förklara då vad syftet är med att brodern ska ta över huset först, istället för att syskonbarnet över direkt? Var tjänar man på att gör det i två led?

Vet inte om det skiljer sig mellan olika kommuner, men jag har för mig att man får ha 200 000 eller nåt sånt på banken utan att kommunen lägger beslag på det om man flyttar till äldreboende. Min mamma hade i alla fall lite pengar som hon fick ha ifred.
Så om han betalar max vad man får ha blir det väl perfekt!

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Vet inte om det skiljer sig mellan olika kommuner, men jag har för mig att man får ha 200 000 eller nåt sånt på banken utan att kommunen lägger beslag på det om man flyttar till äldreboende. Min mamma hade i alla fall lite pengar som hon fick ha ifred.
Så om han betalar max vad man får ha blir det väl perfekt!
Du får ha hur mycket du vill på banken, de pengarna räknas inte längre som inkomst utan är borttaget sedan länge.

• Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
OlssonX OlssonX skrev:
Nej, det är inte ok. Det är snubblande nära åldringsbedrägeri, speciellt som ni vet vad huset värderats till, inklusive renovering.
Din son står inte precis i första ledet arvingar och det mindre problemet är övriga kan tänkas ha rätt konkreta åsikter om priset.
Det stora problemet är att alla som känner till affären kan tänkas få gehör av Farbror Blå, för det råder av din fråga att döma inga tvivel om att du och sonen är i s k ond tro: ni vet ju att priset är fel. Och faster behöver inte avlida för att det problemet ska knacka på dörren.
Om ni ändå köper och faster avlider utan att Farbror Blå hör av sig är risken ändå överhängande för problem nummer tre: att boupptecknaren anser att skillnaden mellan det din som betalade och det huset värderats till är att räkna som förskott på arv. Och om det inte blivit problem innan så blir det cirkus då.
Var hederlig och betala det som huset är värt.
Vill ni vara helt säkra på att slippa problem - lägg ut det på öppna marknaden och betala samma som högsta budet, det är säljaren som avgör vem som får köpa och detta är ett vanligt sätt att lösa problemet med värdering av fastigheter som ska omvandlas till arv. Man blåser alltså andra köpare men det är inte olagligt.
Olagligt är däremot att köpa för billigt av en åldring som vill vara snäll.
Anledningen att du blir påhoppad är att du ger intryck av att du inte följt tråden kombinerat med okunnighet.
Det finns inga släktingar (bröstarvingar saknas) som har någon rätt att ärva. Det kan inte bli förtida arv.
Faster har rätt att skänka till vem hon vill. Se inlägg #131.
Det är inget problem att alla känner till. Faster gör rätt.
Det blir inga problem vid bouppteckningen. Faster gör rätt.
Att ditt inlägg kallas veckans dummaste är antagligen för att allt du skriver är fel.

Redigerat:
  • Gilla
harry73 och 3 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Fast om hon vill det så kan göra det men då skriva i gåvan att det inte är förtida arv.
De som bryr sig om mig när jag lever kan få bry sig när jag är död, det är min absoluta vilja
Fast det slipper man ju om faster fixar affären direkt med syskonbarnet istället för att gå via brodern.

Anna_H Anna_H skrev:
Du får ha hur mycket du vill på banken, de pengarna räknas inte längre som inkomst utan är borttaget sedan länge.
Det visste jag inte! Jag har för mig att vi fick visa för kommunen hur mycket pengar mamma hade, men jag kan ha blandat ihop det med när vi hjälpte henne att söka bostadsbidrag när hon bodde i egen lägenhet.
Men då faller ju just det argumentet för att inte betala så mycket.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M
K Kirre2 skrev:
Det visste jag inte! Jag har för mig att vi fick visa för kommunen hur mycket pengar mamma hade, men jag kan ha blandat ihop det med när vi hjälpte henne att söka bostadsbidrag när hon bodde i egen lägenhet.
Men då faller ju just det argumentet för att inte betala så mycket.
Är det inte överförmyndarskap ni avser? Om mitt barn har tillgångar överstigande 8 basbelopp, typ 400K, så måste jag redovisa barnets tillgångar och hur pengarna investeras för kommunens överförmyndare. Finns det inte något liknande om man blir förmyndare för en äldre som blivit omyndigförklarad pga. demens eller liknande? Annars kan det ju bli lite hej baberiba om man får tillgång till någon annans ekonomi utan överförmynderi från en 3’e part.

E ekobonden skrev:
Min faster, 87 år, fick i början av sommaren flytta till ett äldreboende. Hon äger ett hus på ca 140 m2 i en liten by en mil utanför staden. Huset är taxerat till 495000, och värderat av två olika mäklare till ca 850000. Det är ganska eftersatt i underhåll och har i stort sett orginalinredning från 1950-60 - gäller även vatten- och elledningar... Uppskattningsvis kostar det ca 800000 att rusta upp och fixa till 2021-standard.
Faster har inga egna barn, men sex syskon varav två fortfarande är i livet, samt en stor drös syskonbarn (däribland jag). Nu har vår son, 20 år, visat intresse för att köpa huset. Faster tycker att det vore väl jättebra och har pratat om detta med sina syskon och flera av syskonbarnen, och ingen verkar opponera sig. Nyss hemkommen till äldreboendet igen efter några dagar på sjukhus, har faster nu bestämt sig för att göra slag i saken och omgående sälja huset till vår son.

"Och jag vill bara ha 188000 för huset, för det är så mycket som lånet är på".

Nu funderar jag på om det är ok att betala så lite?
Även om inte någon annan släkting är intresserad, eller säger sig ha några invändningar, kan det ju bli avundsjuka bakom ryggen ändå.
Sedan kanske det rent skattemässigt eller pga andra regelverk inte är godkänt att köpa under taxeringsvärdet?
Vår son har väl inga stora ekonomiska resurser, så han är väldigt tacksam för ett lågt pris.
Vi skjuter dock gärna till upp till taxeringsvärdet om det skulle krävas.

Tacksam för goda råd i frågan.
Jag skulle säga att det beror på om hon har en bra pension alt sparade pengar. Om så är fallet skulle jag tycka att det är okej så länge som övrigt släkt håller med. Har hon små ekonomiska resurser skulle jag betala lite mer för huset så att även hon kan ha det bra ställt

• Gilla
ekobonden
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Fast det slipper man ju om faster fixar affären direkt med syskonbarnet istället för att gå via brodern.
Jo tänkte just det men går juu p skriva så iaf

T torn skrev:
Säljer faster fastigheten till Ts's son för ett pris under taxvärdet räknas det skattemässigt som en gåva och sonen tar då över fasterns anskaffningsvärde till den dag sonen säljer fastigheten i sin tur.
/Skattmasen
Tillägg: Och fastern ska alltså inte deklarera försäljningen!

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Är det inte överförmyndarskap ni avser? Om mitt barn har tillgångar överstigande 8 basbelopp, typ 400K, så måste jag redovisa barnets tillgångar och hur pengarna investeras för kommunens överförmyndare. Finns det inte något liknande om man blir förmyndare för en äldre som blivit omyndigförklarad pga. demens eller liknande? Annars kan det ju bli lite hej baberiba om man får tillgång till någon annans ekonomi utan överförmynderi från en 3’e part.
Nej, mamma var aldrig omyndigförklarad. Jag och mina syskon skötte hennes ekonomi tillsammans.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
P
Anna_H Anna_H skrev:
Ok. Förklara då vad syftet är med att brodern ska ta över huset först, istället för att syskonbarnet över direkt? Var tjänar man på att gör det i två led?
Så tror jag inte att TS har tänkt sig att det ska gå till.
(Någon bror tror jag inte är inblandad, f.ö.)

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
P pmd skrev:
Så tror jag inte att TS har tänkt sig att det ska gå till.
(Någon bror tror jag inte är inblandad, f.ö.)
Eftersom vi pratar om en faster, så är syskonbarnets pappa bror till fastern.

GRS skrev:
"Gör så här: Fastern överlåter huset genom ett gåvobrev, sonen överlåter summan som ni är överens om med ett nytt gåvobrev. Den gången han säljer huset räknas anskaffningsvärdet från när fastern köpte och sonen får skatta för mellanskillnaden."

Och då frågade jag vad syftet är med att gå via ett extra led istället för direkt till brorsbarnet.
Det undrar jag fortfarande.

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Nej, jag skriver inte fel.
Men jag har kanske mer erfarenhet av lite mer spännande arvsskiften än de yrvakna självutnämnda boupptecknarna som fastnat nere i högerkrysset på GAL/TAN.
Låter som de tröttnat på att vara amatörepidemiologer :crysmile:

D Dr Jumping Jack skrev:
Anledningen att du blir påhoppad är att du ger intryck av att du inte följt tråden kombinerat med okunnighet.
Det finns inga släktingar (bröstarvingar saknas) som har någon rätt att ärva. Det kan inte bli förtida arv.
Faster har rätt att skänka till vem hon vill. Se inlägg #131.
Det är inget problem att alla känner till. Faster gör rätt.
Det blir inga problem vid bouppteckningen. Faster gör rätt.
Att ditt inlägg kallas veckans dummaste är antagligen för att allt du skriver är fel.
?
Värdet på hus som anhöriga vill köpa sätts noemalt alltså genom att låta en mäklare lägga ut på hemnet, sen får släktingen betala lika myclet som högsta budet.
Hur faster reagerat är faktiskt helt ointressant.
Boupptecknarens arvsskiftarens jobb är mer intressant.
Skamköp och gåvor, med eller utan gåvobrev,
ska nämligen upp på bordet och risken/chansen att summor över nånstans 10.000 brukar kunna kvala som förskott på arv. Fråga någon som sysslar med arvsskifte istället för att gissa.
Även om faster skriftligt blåser övriga arvingar kan de bestrida testamentet.

P pmd skrev:
Att det kostar mycket pengar att rusta upp huset är irrelevant.

Hade du läst hela tråden innan du skrev det där? I så fall hade du sett hur fastern reagerade när TS föreslog ett högre pris.
Du hade även vetat att förskott på arv inte är tillämpligt i det här fallet.

[Edit: stafvel]

• Haha
  • Ledsen
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.