50 331 läst ·
183 svar
50k läst
183 svar
Köpa hus under taxeringsvärdet av min faster
Du har helt rätt i 3. Fel av mig. Man får göra vad man vill med sina pengar utom om det är bröstarvingar som är gåvomottagare.harry73 skrev:
Ja, men bara för att det som icke anhörig är enklare att bevisa att det var just marknadsvärdet du köpte huset för, även om det var under taxeringsvärdet.
Men man kan även sälja för under taxeringsvärdet till vänner eller en trogen hembiträde och då räknas det också som gåva. Så det är inte släktbandet som gör om det räknas som gåva eller ej
För att kunna göra snabba bedömningar, utgår skatteverket från taxeringsvärdet, men egentligen handlar det om marknadsvärdet, men för att det ska räknas som gåva, ska det vara betydligt lägre än marknadsvärdet. Annars hade det varit ett bra sätt att komma undan reavinstskatt. Bara att sälja lite under marknadsvärdet och man slipper skatten. Men så är det inte såklart.
Det bröstarvingar har rätt till är hälften av det som finns kvar när man går bort. Ger jag bort 75% av min förmögenhet, finns det mindre kvar vid min bortgång, och ärver mina bröstarvingar mindre. Ger jag bort en del till en bröstarvinge, räknas det inte som gåva men som förskott på arv, så då finns gåvan kvar i dödsboet. Ger jag bort till en icke bröstarvinge, räknas det inte som förskott och finns det inte kvar i dödsboet.
För att arvingar ska kunna kräva tillbaka en gåva till en icke bröstarvinge, behöver de bevisa att den avlidna inte kunde fatta egna beslut. Och jag tror att bröstarvingar har en möjlighet att ifrågasätta en gåva som de anser inkräktar på deras laglott inom en viss period.
Det finns en annan tråd om barn till en döende pappa som vill ha råd om hur de kan undanhålla arvet för en halvbror (barn till pappan) som de inte har kontakt med,
Taxeringsvärde är inte värdet på huset, utan det kommer från snitt för hus i området.1 markus1 skrev:
Kan TS visa på skicket gjorde att värdet inte var högre så kan det inte röra sig om förtida arv.
Kanske läge att ta hjälp av en mäklare för en värdering för att undvika konflikter i framtiden.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 090 inlägg
Men snälla du också, nu tar vi det här en gång till: Varken TS eller TS' son är bröstarvingar. Det kan alltså inte per definition bli fråga om förskott på arv, oavsett om fastern skänker bort huset, säljer det för mindre än taxeringsvärdet eller säljer det för 10 miljoner! Det finns ingen släkting som har laglig grund att börja bråka om den här affären, varken nu eller när fastern dör.M mattoys skrev:
Banken avgör om den som övertar fastigheten även kan ”överta” lånen. Det bästa är att i samma veva lösa lånen och ta nytt lån.Silver78 skrev:
Du kan köpa ett hus för en krona. Det spelar ingen som helst roll. Det enda som händer är att du får betala stämpelskatt på 1.5 % upp till taxeringsvärdet på lagfarten.
Det smidigaste i det här fallet är att det utfäst som gåva där det framgår i gåvobrevet att lånen övertas av TS. Värdet på gåvobrevet får lov att vara upp till 85% av taxeringsvärdet. Gåvobrevet kostar några tusen i upprättelse och sen någon tusing för registrering. Det är det bästa för både TS och hennes faster. Fastern slipper reaskatten (hon har troligtvis ett lågt anskaffningsvärde med få värdehöjande insatser i närtid) och TS slipper avgift och stämpelskatt på lagfarten.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 646 inlägg
TS - Nu har du fått en del bra svar gällande ev skattemässiga konsekvenser, men min rekommendation är att läsa vad som står på följande länk, det är bra sammanfattat och beskriver vad du (fastern) behöver göra:
https://www.familjensjurist.se/frag...vad-far-det-for-skatterattsliga-konsekvenser/
https://www.familjensjurist.se/frag...vad-far-det-for-skatterattsliga-konsekvenser/
Bra länk. Den tog ju dessutom upp frågeställningen om gåva till några kusiner i vårt fall, som faster vill kompensera.Pasjostrom skrev:
Två följdfrågor...
1. Här blir det så att faster förmodligen kommer "ge bort" huset till brorsson mot vederlag. Vederlaget kommer dock att vara lägre än vad faster köpte huset för för typ 30 år sedan. Kommer brorsonen då att få överta fasters ingångsvärde på huset, vid en eventuell framtida försäljning? Något som ju skulle innebära ett mindre belopp att basera reavinsten på. Eller kommer vederlaget att bli hans nya ingångsvärde?
2. Om faster "säljer" huset för ett lägre belopp än hon köpte det för, så kan man ju säga att hon gjort en förlust. Är detta något hon typ kan ta upp i sin deklaration och få kompensation/skatteavdrag för?
Det absolut enklaste/smartaste/lättaste är att kontakta en juristfirma. Denna situation är väldigt vanlig och det finns juristfirmor på nätet som erbjuder korrekta/färdigskrivna dokument för transaktionen. Dom vet också hur man går tillväga för det mest skattemässigt fördelaktiga alternativet. Kostar några 1000-lappar och man slipper krångla själv och eventuella bakslag hos inskrivningsmyndigheten och andra berörda parter.
Han övertar fasterns ingångsvärde.E ekobonden skrev:Bra länk. Den tog ju dessutom upp frågeställningen om gåva till några kusiner i vårt fall, som faster vill kompensera.
Två följdfrågor...
1. Här blir det så att faster förmodligen kommer "ge bort" huset till brorsson mot vederlag. Vederlaget kommer dock att vara lägre än vad faster köpte huset för för typ 30 år sedan. Kommer brorsonen då att få överta fasters ingångsvärde på huset, vid en eventuell framtida försäljning? Något som ju skulle innebära ett mindre belopp att basera reavinsten på. Eller kommer vederlaget att bli hans nya ingångsvärde?
2. Om faster "säljer" huset för ett lägre belopp än hon köpte det för, så kan man ju säga att hon gjort en förlust. Är detta något hon typ kan ta upp i sin deklaration och få kompensation/skatteavdrag för?
Tack för snabbt och koncist svar!D Dr Jumping Jack skrev:
Då kommer följdfråga 2b:
Om vi lyckas förhandla upp priset med faster, så det hamnar över hennes inköpspris, men ändå väl under taxeringsvärdet så det fortfarande behandlas som gåva - kommer detta priset då att bli brorsonens ingångsvärde, eller medför gåvoförfarandet att han ändå behåller fasters lägre ingångsvärde?