43 696 läst ·
36 svar
44k läst
36 svar
Köpa handöverfräs
B&D duger inte till mycket, det glappar i styrstängerna. Jag har provat CO/TECH från Clas Ohlson vilket är mycket rejälare maskiner. Det är ingen DeWalt eller Festool men dom är mycket prisvärda om du ska ha en billig maskin.ppalm skrev:
Jag övervägde också till en början någon utav dessa två som du nämner ovan men.....belasta ena handtaget när fräsen är stående så skall du se att chucken och därmed frässtålet ändrar både djup och vinkel. Det är som jag tidigare nämnt en utav anledningarna till att jag valde dewalt. Det kan tyckas vara en smärre kvalitetsdefekt men det är irriterande med dåligt slutresultat beroende på glapp i maskineriet.
Nackdelen med min fina handöverfräs är att man inte längre kan skylla på maskinen när slutresultatet blir mindre bra!
Nackdelen med min fina handöverfräs är att man inte längre kan skylla på maskinen när slutresultatet blir mindre bra!
Går i funderation på en handöverfräs.
Funderade på en OF 1010 från http://www.smsservice.se/products.php?caid=12&coid=7 för 2900:- exl. moms.. men om OF 1400 finns för 3500:- så känns den mer intressant?
Vart hittar man den för 3500:- exl.moms, Illunion?
Funderade på en OF 1010 från http://www.smsservice.se/products.php?caid=12&coid=7 för 2900:- exl. moms.. men om OF 1400 finns för 3500:- så känns den mer intressant?
Vart hittar man den för 3500:- exl.moms, Illunion?
Hej alla
Efter att tryck och bänt i diverse handöverfräsar och upptäckt glappet i mellan fräsplanet & fräsmotorn så blev jag besviken. För att få en med minimalt glapp så är det prislapp >2900:- å så mycket använder jag den inte.
Så det blen en ferm som var på kampanj för 299:- och inte för att svära så blev det en 600:- frässkåp med 35 budget hårdmetall frässkär.

PP
Edit: antal skär o bilder
Efter att tryck och bänt i diverse handöverfräsar och upptäckt glappet i mellan fräsplanet & fräsmotorn så blev jag besviken. För att få en med minimalt glapp så är det prislapp >2900:- å så mycket använder jag den inte.
Så det blen en ferm som var på kampanj för 299:- och inte för att svära så blev det en 600:- frässkåp med 35 budget hårdmetall frässkär.

PP
Edit: antal skär o bilder
Verktygstokig
· Tumba
· 46 inlägg
Det enda som jag kan rekommendera efter relativt mycket fräsande med div. budget maskiner är den som finns i verkstaden nu. EN Festool OF1010 EBQ med rälssystem. Bättre och smidigare fräs har jag då aldrig provat iaf. Kan bara önska dig lycka till.
Glappet i pelarna är inte så himla farligt egentligen, oftast så låser man den ju vid inställt fräsdjup och då skall det inte kunna vara något glapp, är det det så kan man kasta den maskinen.
Och ja, där är två märken som är outstanding på handöverfräsar, DW/ELU och Festo men det kostar som sagt. Det man ofta får för pengarna är kvalitet och fininställningsmöjligheter som man inte finner på de billigare.
Vet man med sig att man kommer att använda den för möbelsnickeri i lite större omfattning med tapphål, kantfräsningar, sammanfogningar mm så är det nog bara de dyrare som gäller. Självfallet kompletterar man med fräsbord så man kan fräsa lister mm.
En stor fräs är noll kul att köra på frihand, den är bara tung och klumpig så om man har råd, en stor för montage i bord och en liten smidig för kantfräsning, tapphål mm.
Där finns en hel del tips på t ex woodmagazines hemsida om jiggar mm.
I USA t ex används handöverfräsar betydligt mer än i Sverige och där finns en del trix och knep som gör den mer mångsidig än vad man tror. T ex kan man faktiskt använda den för att rikta virke, fräsa runda ämnen och svarva med den *ler*
/Kent
Och ja, där är två märken som är outstanding på handöverfräsar, DW/ELU och Festo men det kostar som sagt. Det man ofta får för pengarna är kvalitet och fininställningsmöjligheter som man inte finner på de billigare.
Vet man med sig att man kommer att använda den för möbelsnickeri i lite större omfattning med tapphål, kantfräsningar, sammanfogningar mm så är det nog bara de dyrare som gäller. Självfallet kompletterar man med fräsbord så man kan fräsa lister mm.
En stor fräs är noll kul att köra på frihand, den är bara tung och klumpig så om man har råd, en stor för montage i bord och en liten smidig för kantfräsning, tapphål mm.
Där finns en hel del tips på t ex woodmagazines hemsida om jiggar mm.
I USA t ex används handöverfräsar betydligt mer än i Sverige och där finns en del trix och knep som gör den mer mångsidig än vad man tror. T ex kan man faktiskt använda den för att rikta virke, fräsa runda ämnen och svarva med den *ler*
/Kent
Problemet är att dom flesta bara låser i ena pelaren och har man en maskin av dålig kvalitet (typ Bosch ) så glappar det.
Nu har jag bara själv haft två Ryobi's och har två ELU's, på jobb Ryobi, testat Festo och (tror jag) en gammal svart B&D... Föredrar mina egna ELU's *ler* men alla dessa har haft låsning på en pelare.
Bosch i sig gör inte dåliga maskiner och när vi pratar om blåa Bosch och andra märken så är det lite vad man föredrar. Jag t ex anser att ELU/DW gör de bästa handöverfräsarna som passar för mig och självklart kan ingen grön Bosch eller vilket annat fabrikats hobbysegment matcha proffsmaskiner. Det går inte, det blir som att jämföra en B&D eller Skil borrhammare och Hilti på borrhammare...
Sen har jag både DW och Hilti i borrhammare och föredrar ändå Hilti *s* Varje märke har sina specialiteter såsom Festo har världens bästa sänksågar med räls och Bosch sticksågar o s v...
/Kent
Bosch i sig gör inte dåliga maskiner och när vi pratar om blåa Bosch och andra märken så är det lite vad man föredrar. Jag t ex anser att ELU/DW gör de bästa handöverfräsarna som passar för mig och självklart kan ingen grön Bosch eller vilket annat fabrikats hobbysegment matcha proffsmaskiner. Det går inte, det blir som att jämföra en B&D eller Skil borrhammare och Hilti på borrhammare...
Sen har jag både DW och Hilti i borrhammare och föredrar ändå Hilti *s* Varje märke har sina specialiteter såsom Festo har världens bästa sänksågar med räls och Bosch sticksågar o s v...
/Kent
finns det inte 8mm frässtål som kan användas till att fräsa speglar i luckor?woodrat skrev:Hejsan! Har kört en del med ö-handsfräs och kan väl konstatera som vanligt att man får det man betalar för. Ta en Bosch (spelade faktiskt ingen roll om den var grön eller blå) och tryck ner handtaget på den sidan höjdlåsningen sitter. Notera glappet som finns i styrstängerna. Kikade runt och testade och klämde på de olika maskinerna och hittade till slut en DeWalt 621 som inte hade något glapp alls, förmodligen bronsbussingar rund gejdrarna. Det som jag inte är nöjd med på min 621'a är : Kan ej köra med 12mm frässtål (om du tex skall tillverka luckor med ram runt så finns det nästan enbart 12mm frässtål för detta). Jag saknar också finjusteringsmöjlighet av fräsdjup.
Min fräs [länk]
Ta en titt på överhandsfräsarnas mästare för att få lite inspiration !
Mästaren [länk]
Har funderat på en festo OF 1010 EBQ, och en av mina motiveringar av köpet var att jag skulle försöka tillverka nya köksluckor.
måste jag gå upp ett steg till OF 1400 för att kunna göra det jobbet?
är den mycket klumpigare att jobba med än FO 1010 EBQ, nån som använtbåda modellerna?