23 008 läst ·
44 svar
23k läst
44 svar
Köpa grannhuset - nekad bolån
Kort och gott- byt bank, en bank är ett företag. Har du räknat på allt och är bergsäker på att du ror runt det med god marginal och banken strular på det viset så ta och flytta allt till annan bank bara så löser det sig.
I liknande situation dock så inte nekad.
Köpte grannhuset. Ringde banken som sa jag skulle fylla i formuläret på hemsidan väl gjort ringde bankmannen upp så att allt var grönt,jag meddelade säljarna och allt var klart på 3 dagar.tillträde om 15 dar
I liknande situation dock så inte nekad.
Köpte grannhuset. Ringde banken som sa jag skulle fylla i formuläret på hemsidan väl gjort ringde bankmannen upp så att allt var grönt,jag meddelade säljarna och allt var klart på 3 dagar.tillträde om 15 dar
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 622 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 622 inlägg
Svårt att få lån efter en person fyllt 60 år.H Hammarfall skrev:Grannhuset ska säljas och jag vill helst inte att vem som helst ska flytta in dit då utgångspriset är lågt och inga akuta renoveringar krävs. Tänkte därför eventuellt buda, utgångspriset är ca 1.5 milj och även om den går upp några hundra tusen så kan jag lägga hälften i kontantinsats. Dessutom är mitt nuvarande hus relativt lågt belånat (45%) och har min fru som medlåntagare på bolåneansökan.
Jag blev nekad lånelöfte av Danske Bank för att jag skulle bo kvar i nuvarande hus och de inte ger lån för uthyrning till privatpersoner eller mitt företag. Jag tycker att det är märkligt, med det resonemanget kan jag inte ens köpa en sommarstuga?
Moderator
· Stockholm
· 57 710 inlägg
Om man pratar om belåning, så betyder 45% normalt att man har lån upp till 45% av värderat pris på den fastigheten. Vilket brukar ses som en låg belåningsgrad.U Uppner skrev:
Jo - men om de har relativt låga inkomster och ett i pengar högt lån som legat på runt 1% och nu/snart kommer ligga på 4-5% så kommer det ha ganska stor påverkan på ett nytt lån på 1,5 miljoner.H hempularen skrev:
1,5 miljon med dagens räntor är ändå en ökning av månadskostnaden med ca. 5000:-.
Och har man då redan det knapert är det inte konstigt om banken säger nej.
Eller hur tänker du?
Förut när räntan låg på ca. 1% räknade bankerna med att man skulle klara ca 7%. Idag när räntorna är ca. 4% och kommer höjas ytterligare torde deras nivå vad de räknar med att man skall klara av även den höjts.
Moderator
· Stockholm
· 57 710 inlägg
Jo givetvis kan det vara ett för lågt utrymme i månadsbudgeten som ställer till problem i det här fallet. Nu skrev TS tidigare att de inte hade försökt få in hyresintäkter i beräkningen. Så jag förutsätter att det finns låneutrymme budgetmässigt. Eller iallafall att TS själv tycker att det finns.U Uppner skrev:Jo - men om de har relativt låga inkomster och ett i pengar högt lån som legat på runt 1% och nu/snart kommer ligga på 4-5% så kommer det ha ganska stor påverkan på ett nytt lån på 1,5 miljoner.
1,5 miljon med dagens räntor är ändå en ökning av månadskostnaden med ca. 5000:-.
Och har man då redan det knapert är det inte konstigt om banken säger nej.
Eller hur tänker du?
Förut när räntan låg på ca. 1% räknade bankerna med att man skulle klara ca 7%. Idag när räntorna är ca. 4% och kommer höjas ytterligare torde deras nivå vad de räknar med att man skall klara av även den höjts.
Ett bra sätt för att få banken att godkänna lån utan problem är att informerar att du skall renovera ditt hus och därför behöver ett annat hus som är så nära den du äger.H Hammarfall skrev:Grannhuset ska säljas och jag vill helst inte att vem som helst ska flytta in dit då utgångspriset är lågt och inga akuta renoveringar krävs. Tänkte därför eventuellt buda, utgångspriset är ca 1.5 milj och även om den går upp några hundra tusen så kan jag lägga hälften i kontantinsats. Dessutom är mitt nuvarande hus relativt lågt belånat (45%) och har min fru som medlåntagare på bolåneansökan.
Jag blev nekad lånelöfte av Danske Bank för att jag skulle bo kvar i nuvarande hus och de inte ger lån för uthyrning till privatpersoner eller mitt företag. Jag tycker att det är märkligt, med det resonemanget kan jag inte ens köpa en sommarstuga?
I runda slängar tjänar vi tillsammans ca 100k/månad och har ca 1 milj i bolån. Några hundra tusen i csn och två småbarn. Jag förväntar mig nästan en dubblering av min lön om fyra år. Så vi tjänar rätt så bra och båda har trygga jobb inom Region och kommun och har en del sparat samt rel lite lån.U Uppner skrev:
Det är så det är, jag råkade ut för samma sak. Bolån medges bara för privat boende, inte att köpa ett extra hus att hyra ut för att ha en sidoinkomst.Drivisen skrev:
Då har du låneutrymme. Och då bör det vara någon ren formalism-sak som blockerade.H Hammarfall skrev:
Eventuellt skulle du bara kunna låna upp på egna huset och köpa grannkåken kontant. Med era inkomster låter det framkomligt.
Kanske sa du något som antydde uthyrning eller att du blandade in företaget eller något annat som blockerade.
Bankerna är ganska riskaverta tvärtemot föreställningar hos många i forumet.
Hade jag varit du hade jag provat en gång till och inte blandat in firman och inte uthyrning och fråga vad banken har för krav ang fördelningen av lånen på husen. Av det du nämnt är ditt hushåll kreditvärdigt. Ni har inkomster att låna 1.5 MSEK till utan problem. Sedan kan du ha missat att berätta något som är stoppande. Men det märker du ju om du pratar med dom en gång till.
Ska du jobba i eget företag ökar risken och då drar dom ned lånebeloppet.
Låter inget konstig alls utan tvärtom ganska rationellt.H hempularen skrev:I mitt fall hade jag först lite konstig inställning från handläggaren, jag hade just fyllt 60 år. Då ville de se en pensionsprognos. Fine tyckte jag. Då anmärkte hon på att enl. prognosen skulle min pension sjunka när jag fyller 80 år (det var bara en standardutskrift, helt utan optimeringar), och jag skulle i så fall komma nära gränsen 4,5 ggr årsinkomsten i belåning. Jag tyckte det var rätt märkligt att de tittar 20 år fram i tiden. Vid det laget skall vi givetvis inte bo kvar i vår nuvarande villa på 220 kvm.
Från 60 tittar dom på pensionen. Det är ju den du skall betala med.
Och att dom ser att du får svårt vid 80 är inget konstigt alls. Du får ju svårt då. Dom vill helst slippa vräka 80 åringar. Det blir störande rubriker i media.
Det du kontrar med då är bara att offerera hård amortering så att du är nere på låg skuld som du klarar när du är 80. Då kan ju banken säkra att du inte har för hög skuld. För då lägger banken upp amortering därefter.
Att du nu pratar om att du inte tänker bo kvar när du är 80 är exakt inget att lita på. Det vet du inte ens själv. Du kan ju bli dement och totalvägra flytta då. Men banken måste ju väga in allt elände som kan hända. Dom sitter ju med den skiten då.