Fiberägare stänger av mig pga obetald avgift

29k läst  249 svar

1. K
    Medlem Nivå 7
    Ägaren av det fibernät vi har in till huset har stängt av vår uppkoppling. Anledningen är att tidigare ägare av huset aldrig betalade räkningen för installationen. Har varit i kontakt med nätägaren och de säger som jag förväntade mig att jag ska betala och driva det vidare med tidigare ägaren själv.
    Frågan är om de verkligen kan stänga av det för mig, det är ju inte mig de har fodran på.

- Osäker på närinstallationen gjordes, väntar fortfarande på kopior på beställningen och allmänna villkor.
    - Beställningen av installation gjordes av företag som nu är KK

2. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 10
    Har du haft en fungerande uppkoppling, och avtal med en leverantör om anslutning?

Magkänslan säger ju att det är en dålig idé att betala själv ..

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Låter mer som att du blivit lurad av säljaren när du köpte. Du har köpt ett hus med en fiberinstallation, som rent formellt inte finns.

• Laddar…
  4. K
    Medlem Nivå 7
    Jadå, allt har varit up and running i två års tid från det att vi flyttade in för snart 2 år sedan.

Har också en lite dålig magkänsla av att betala själv men sen vet man ju inte hur länge en sådan här sak kan ta att reda ut.

5. K
    Medlem Nivå 7
    Ja lite så känns det ju, säljaren lär ju varit medveten om att den inte betalat. Fiskar dock efter om jag kanske kan hävda att nätägaren faktiskt ska driva vidare mot beställaren som inte betalat och kan "straffa" oss.

6. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 13
    Betalningen för fastigheten är inte gjord, därför stänger dom av. Lär ju vara avstängt tills det är betalt. Fiberägaren skiter väl i vem som betalar, vill du ha fiber får du nog betala och i sin tur processa mot säljaren

• Laddar…
  7. A
    Medlem Nivå 7
    Det är klart de får stänga av det om de inte har fått betalt för installationen. Om det var obetalt förbrukning (månadsavgift) hade det varit en annan fråga. Fiberägaren kan ju vänta in betalning hur länge som helst och bryr sig nog inte så mycket om vem som betalar.
    Så jag tror du får svårt att få fiber utan att betala, även om det känns orättvist.

8. K
    Medlem Nivå 7
    Ja ni har säkert rätt båda två. Känns så fånigt bara att man får bita i det sura äpplet bara för att nätägaren ingått avtal med ett företag som uppenbarligen inte kan betala och sedan inte fått ut något ur konkursboet.

9. prototypen
    Medlem · Nivå 20

Är den ursprungliga beställaren i konkurs så finns det inget att processa mot.
    Alla fordringar har ju "lösts upp"

Protte

• Laddar…
  10. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 10
    Men att det har tagit så lång tid som två år? Det känns ju lite udda...

Har ni köpt huset av ett företag, eller privatperson?

11. K
    Medlem Nivå 7
    Ja jag tycker också att det är väldigt lång tid så man undrar ju lite vilken ordning de har på sina papper :)
    Huset köptes av privatperson.

12. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 10
    Har du pratat med den du köpte huset av? Om du inte visste om att räkningen för fiberindragningen var obetald när du köpte huset blir det ju den du får processa mot.

13. K
    Medlem Nivå 7
    Inte fått tag på honom än men det är så klart tanken att jag ska göra det också. Men som du sa själv i början, magkänlan ;)

14. T
    Medlem Nivå 10
    Jag skulle betalat själv, och sedan dragit krav mot tidigare ägaren, till kronofogden om det behövs.

• Laddar…
  15. K
    Medlem Nivå 7
    Det är åt det hållet det lutar, jag vet dock inte hur man gör sådant i praktiken. Förhoppningsvis får jag ju tag på honom snart och han gör rätt för sig.
    Men som sagt tidigare, det är ju dock ett företag som gjort beställningen som nu är i konkurs och så länge det var ett AB behöver han väl inte göra något alls.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: