Vi är spekulanter på ett billigt fritidshus.
Köper det direkt av säljaren utan budgivning.
De köpte det förra sommaren av Kronofogden för 200 000, låg ute för 500 000.
Huset har stått oanvänt under längre tid.
Nuvarande ägare har röjt ut gammal skit och installerat luftvärmepump.
Men de är över 80år och har nu ångrat köpet och tycker det är för mycket jobb.
Vi får köpa huset för samma som de gav plus kostnaden för värmepumpen.
Taket är dåligt och ska läggas om. Verkar som att det mesta av råsponten går att rädda men behöver byta ut vissa partier.
Har kollat inomhus med fuktmätare och det verkar ok. Dock har det läckt vid murstocken.
Huset står på gjutet garage. Ligger två stålprofiler över garaget som huset vilar på.
Men taket i garaget är klätt med typ masonitskivor eller liknande. Där visade det 16% fuktkvot.
Vet inte vad som är bakom skivorna. Betong? Träreglar?
Finns även lite trähyllor i garaget som är rejält risiga och har påväxt.
Men alla hyllor är ju bara att slänga, frågan är om takskivorna är ett problem.
Eller bara att låta vara? Eller riva ner?
Det är lite svag mögeldoft i huset, men det kan kanske komma från antingen källaren eller vinden. Det står oanvänt och uppvärmt.
Känner mig egentligen inte så orolig för att huset är ruttet, känns som att nytt tak och bort med trä från källaren räcker långt.
Vad tror ni? Vågar man slå till utan att göra bort sig totalt?
Huset är från 1973 och är 73m2.
Köper det direkt av säljaren utan budgivning.
De köpte det förra sommaren av Kronofogden för 200 000, låg ute för 500 000.
Huset har stått oanvänt under längre tid.
Nuvarande ägare har röjt ut gammal skit och installerat luftvärmepump.
Men de är över 80år och har nu ångrat köpet och tycker det är för mycket jobb.
Vi får köpa huset för samma som de gav plus kostnaden för värmepumpen.
Taket är dåligt och ska läggas om. Verkar som att det mesta av råsponten går att rädda men behöver byta ut vissa partier.
Har kollat inomhus med fuktmätare och det verkar ok. Dock har det läckt vid murstocken.
Huset står på gjutet garage. Ligger två stålprofiler över garaget som huset vilar på.
Men taket i garaget är klätt med typ masonitskivor eller liknande. Där visade det 16% fuktkvot.
Vet inte vad som är bakom skivorna. Betong? Träreglar?
Finns även lite trähyllor i garaget som är rejält risiga och har påväxt.
Men alla hyllor är ju bara att slänga, frågan är om takskivorna är ett problem.
Eller bara att låta vara? Eller riva ner?
Det är lite svag mögeldoft i huset, men det kan kanske komma från antingen källaren eller vinden. Det står oanvänt och uppvärmt.
Känner mig egentligen inte så orolig för att huset är ruttet, känns som att nytt tak och bort med trä från källaren räcker långt.
Vad tror ni? Vågar man slå till utan att göra bort sig totalt?
Huset är från 1973 och är 73m2.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
De vill inte undanhålla något. Jag är god vän med deras son som för övrigt har grannhuset. Det är därför de köpte detta huset.H håbbe1961 skrev:
Avloppet behöver kompletteras med infiltration eller så får vi välja annat alternativ.
Men detta behöver inte göras direkt.
Finns nu ej vatten eftersom pumpen inte går igång.
De är ärliga och de vet inte så mycket om huset så det är ingen dold baktanke.
De hade nog fått mer om de sålt på öppna marknaden men de säljer gärna utan vinst till oss pga. vår relation med deras son.
Som jag ser det så är det ett bra tillfälle men jag är samtidigt rädd för att köpa något som blir ett stort problemprojekt.
Samtidigt vill jag ha ett projekt eftersom man gör så lite på ledighet som läget är nu...
16% är ju verkligen inte så mycket om det stått kallt och oanvänt en längre tid. Om du håller varmt och eldar då och då sjunker det nog, om det beror på fuktig luft i källaren. Men vad är det som är gjutet? Väggarna i källaren? Låter lite konstigt att man skulle gjuta väggar men inte ett valv? Ska du använda källaren till annat än garage och boyta får du nog överväga att se över dräneringen, eller iaf täta garageportarna.E Erik112233 skrev:De vill inte undanhålla något. Jag är god vän med deras son som för övrigt har grannhuset. Det är därför de köpte detta huset.
Avloppet behöver kompletteras med infiltration eller så får vi välja annat alternativ.
Men detta behöver inte göras direkt.
Finns nu ej vatten eftersom pumpen inte går igång.
De är ärliga och de vet inte så mycket om huset så det är ingen dold baktanke.
De hade nog fått mer om de sålt på öppna marknaden men de säljer gärna utan vinst till oss pga. vår relation med deras son.
Som jag ser det så är det ett bra tillfälle men jag är samtidigt rädd för att köpa något som blir ett stort problemprojekt.
Samtidigt vill jag ha ett projekt eftersom man gör så lite på ledighet som läget är nu...
Om du får öppna och titta i mellanbjälklaget innan köp vore det ju bra. Hur ser panelen ut? Det förekommer ganska ofta ändå på hus från den tiden att man spikade panel direkt på asfaboard eller liknande, vilket kan ge problem i stommen.
var ser man läckaget från murstocken? Räkna med lite sotar/murartimmar där.
Vattenpumpen funkar inte, men det finns en brunn? Vet du något om den, kommer du åt att se något?
Fundera på att ta dit en besiktningsman. Det lönar sig oftast. Jag har alltid kunnat få ner priset med mycket mer än vad besiktningsmannen kostade. I ditt fall har du väl inte ngn prutmån alls, men det är värt mycket att veta var problemen finns, så är det också lättare att uppskatta hur stort projekt det blir.
Jag tycker också det låter som ett bra tillfälle, men skulle nog räkna med att riva ut i princip stomrent, och vara glad om det visade sig att det inte behövdes överallt.
Jag har köpt ett litet fritidshus mindre än detta med en tomt på 1200 kvm hade friskrivningsklausul men tog dit en besiktningsman ändå så att jag vet vad som behöver göras jag betalade strax över 300 000kr så tycker ni gjort ett fynd. Jag har varken vatten eller avlopp.J Grisbacka skrev:16% är ju verkligen inte så mycket om det stått kallt och oanvänt en längre tid. Om du håller varmt och eldar då och då sjunker det nog, om det beror på fuktig luft i källaren. Men vad är det som är gjutet? Väggarna i källaren? Låter lite konstigt att man skulle gjuta väggar men inte ett valv? Ska du använda källaren till annat än garage och boyta får du nog överväga att se över dräneringen, eller iaf täta garageportarna.
Om du får öppna och titta i mellanbjälklaget innan köp vore det ju bra. Hur ser panelen ut? Det förekommer ganska ofta ändå på hus från den tiden att man spikade panel direkt på asfaboard eller liknande, vilket kan ge problem i stommen.
var ser man läckaget från murstocken? Räkna med lite sotar/murartimmar där.
Vattenpumpen funkar inte, men det finns en brunn? Vet du något om den, kommer du åt att se något?
Fundera på att ta dit en besiktningsman. Det lönar sig oftast. Jag har alltid kunnat få ner priset med mycket mer än vad besiktningsmannen kostade. I ditt fall har du väl inte ngn prutmån alls, men det är värt mycket att veta var problemen finns, så är det också lättare att uppskatta hur stort projekt det blir.
Jag tycker också det låter som ett bra tillfälle, men skulle nog räkna med att riva ut i princip stomrent, och vara glad om det visade sig att det inte behövdes överallt.
Jag har haft besiktning på huset och det är mindre renoveringsbehov än vad jag vågade hoppas på.
Inga stora grejer alls egentligen.
Det känns väldigt bra ha gjort en besiktning.
Vi slår till och ser fram emot att fixa iordning och njuta av vårt fritidshus.
Kommer nog bli mycket byggahus.se framöver för inspiration och idéer....
Inga stora grejer alls egentligen.
Det känns väldigt bra ha gjort en besiktning.
Vi slår till och ser fram emot att fixa iordning och njuta av vårt fritidshus.
Kommer nog bli mycket byggahus.se framöver för inspiration och idéer....
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden