14 522 läst ·
66 svar
15k läst
66 svar
Köpa ett hus från 1987
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Nu vet jag egentligen för lite om situationen. Men här är något som inte stämmer.
OM säljaren ger ett muntligt löfte som han har för avsikt att hålla. Vad är då problemet med att fästa detta löfte på pränt? Om han menar allvar med att inte sälja till ngn. annan under er besiktningstid, då kan det ju inte vara något problem att skriva ett avtal?
Det var bråttom, ändå håller säljaren på med fördrölningar pga. en bes. klausul. OM säljaren/mäklaren hade fixat ett normalt avtal då förra Fredagen när dte var aktuellt så skulle affären ha varit klar nästa vecka, vad var problemet?
Skippa det där huset, här är något skumt.
Om du trots allt funderar på att gå vidare, Så bör du kontrollera även triviala saker. Är säljaren verkligen lagfaren ägare? Är han gift så måste båda makarna skriva på köpeavtalet, annars är det inte giltigt, oavsett om han står som ensam ägare. Osäker på vad som gäller om han är sambo, men jag tror att samma gäller då. Du kan lätt ta reda på vilka som är folkbokförda på adressen via ex. Ratsit.se.
Kontrollera tomtkartan hos kommunen, har förekommit att typ 70% av den påstådda tomten inte ingår i fastigheten.
Och se för guds skull till att INTE skriva på avtalet om inte även säljaren (ev. båda två) skriver på samtidigt. Släpper du ett påskrivet avtal ur sikte så får du aldrig veta om säljaren skriver på, du är bunden, men säljaren kan fortsätta leta spekulanter till 5 minuter innan överlåtelsen.
OM säljaren av ngn anledning inte kan närvara vid kontraktskrivningen så bör han utfärda fullmakt åt någon annan att skriva på.
Räkna med i princip vad som helst av skumma varianter (typ falsk fullmakt, det råkade jag ut för), mäklaren har redan visat att han är inkompetent eller skum, svårt att säga vilket som är värst. Skippa det där huset.
OM säljaren ger ett muntligt löfte som han har för avsikt att hålla. Vad är då problemet med att fästa detta löfte på pränt? Om han menar allvar med att inte sälja till ngn. annan under er besiktningstid, då kan det ju inte vara något problem att skriva ett avtal?
Det var bråttom, ändå håller säljaren på med fördrölningar pga. en bes. klausul. OM säljaren/mäklaren hade fixat ett normalt avtal då förra Fredagen när dte var aktuellt så skulle affären ha varit klar nästa vecka, vad var problemet?
Skippa det där huset, här är något skumt.
Om du trots allt funderar på att gå vidare, Så bör du kontrollera även triviala saker. Är säljaren verkligen lagfaren ägare? Är han gift så måste båda makarna skriva på köpeavtalet, annars är det inte giltigt, oavsett om han står som ensam ägare. Osäker på vad som gäller om han är sambo, men jag tror att samma gäller då. Du kan lätt ta reda på vilka som är folkbokförda på adressen via ex. Ratsit.se.
Kontrollera tomtkartan hos kommunen, har förekommit att typ 70% av den påstådda tomten inte ingår i fastigheten.
Och se för guds skull till att INTE skriva på avtalet om inte även säljaren (ev. båda två) skriver på samtidigt. Släpper du ett påskrivet avtal ur sikte så får du aldrig veta om säljaren skriver på, du är bunden, men säljaren kan fortsätta leta spekulanter till 5 minuter innan överlåtelsen.
OM säljaren av ngn anledning inte kan närvara vid kontraktskrivningen så bör han utfärda fullmakt åt någon annan att skriva på.
Räkna med i princip vad som helst av skumma varianter (typ falsk fullmakt, det råkade jag ut för), mäklaren har redan visat att han är inkompetent eller skum, svårt att säga vilket som är värst. Skippa det där huset.
Att mäklaren beter sig lite konstigt enligt TS redogörelse är väl ganska klart.
Troligtvis uppfattar säljaren det på samma sätt.
Kan det inte bara vara så att två ovana husköpare resp säljare skall mötas och beroende på mäklarens agerande har ett onödigt konspiratoriskt förhandlingsläge uppstått som kanske är helt kunnat undvikas?
Troligtvis uppfattar säljaren det på samma sätt.
Kan det inte bara vara så att två ovana husköpare resp säljare skall mötas och beroende på mäklarens agerande har ett onödigt konspiratoriskt förhandlingsläge uppstått som kanske är helt kunnat undvikas?
Det kan vara så. Dock, tror jag att säljaren har lite mer erfarenhet än vad jag har vad gäller husköp/husförsäljning. Säljaren har redan flyttat ut och är folkbokförd på en annan adress. Ingen är för närvarande folkbokförd på adressen.Nimajneb skrev:Att mäklaren beter sig lite konstigt enligt TS redogörelse är väl ganska klart.
Troligtvis uppfattar säljaren det på samma sätt.
Kan det inte bara vara så att två ovana husköpare resp säljare skall mötas och beroende på mäklarens agerande har ett onödigt konspiratoriskt förhandlingsläge uppstått som kanske är helt kunnat undvikas?
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Men regeln om maka (och kanske sambo) gäller även om de inte är folkbokförda på adressen.
Låter vettigt. Tycker du ska anmäla mäklaren (om denne inte gjort ett riktigt jobb) för att andra inte ska luras att köpa huset, de har kanske inte hittat till denna sajt 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
