Tack för all hjälp och alla de nyttiga förslagen. Jag kommer att fundera vidare. Huset känns bra och det vore fel att hoppa av affären nu. Att säljaren och mäklaren inte går med på en öppen besiktningsklausul är lite oroande tycker jag. Samtidigt som de har förhandlingar med andra köpare vid sidan om. Vi får se vad som händer.
 
Men finns det verkligen fler spekulanter?

Jag upprepar, om det här är huset ni letat efter i flera år, det är bara helt perfekt, ja fortsätt lirka så ni får vettiga villkor. Men varför är det så svårsålt då?

Annars, gå vidare.
 
hempularen skrev:
Men finns det verkligen fler spekulanter?

Jag upprepar, om det här är huset ni letat efter i flera år, det är bara helt perfekt, ja fortsätt lirka så ni får vettiga villkor. Men varför är det så svårsålt då?

Annars, gå vidare.
:) Det mesta är svårsålt här. Folk kanske skräms av att det inte finns vattenburen värme. Köket är inte renoverat sedan huset byggdes (många bryr sig om sådant :))
 
har du bundit några avtal. om inte gå ur direkt. köp aldrig om du inte är mycket insatt i minst 10 yrken, utan expertishjälp,.lita inte på sk. beskiktingsmän. fråga folk som är proffs på varje område först. bygg,vvs, el, grund mm. om du inte kan själv. om det sälj ex.fritt utan ansvar, typ auktion är det en annan sak. då står man för allt. köp aldrig utan proffshjälp.
 
Så du menar att ingen människa ska köpa ett hus om man inte kan 10 yrken?

Enda lösningen isåfall är att boka in ett proffs från var och ett av dessa yrken och låta den gå igenom allt?

Hur vet man om hantverkaren är proffs?

I en drömvärld vore det ju underbart men så ser inte verkligheten ut!
 
Mikael_L
Kalasclas skrev:
Du har egentligen 2 val.

1 köpa det obesiktigat (när nu säljaren inte vill ha en besiktningsklausul, luktar lite skumt)
2 säga till säljaren att han kan återkomma när du får besiktningsklausulen och sedan börja titta på andra hus och släppa detta hus
3. Bjuda, säg 100' mindre - och skriva kontrakt obesiktigat.
Eller kanske ännu lägre pris, med en friskrivningklausul.
 
Mikael_L skrev:
3. Bjuda, säg 100' mindre - och skriva kontrakt obesiktigat.
Eller kanske ännu lägre pris, med en friskrivningklausul.
Enligt vad jag har fått veta så finns det en annan spekulant så jag är inte säker om :)detta skulle vara ett smart drag
 
Du är redan ett steg längre fram än alla goda råd du fick :).
Upprepar det som blev sagt innan:
1/Besiktiga inte innan kontraktet är påskriven av båda sidor.
2/Skriv ej på om det inte finns besiktningsklausul i kontraktet.
3/ eller välj att skriva på direkt med friskrivningsklausul och sänkt pris

Det blir mycket enklare och du riskerar inte att lägga pengar på en besiktning av någon annans hus.
Det kommer ju nya hus till salu.
Verkar som om du är redan förälskad i huset :). Det är farligt att blanda känslor i en så stor bankaffär......och att mäklaren får dej på kroken.

Har du inte träffat den andra spekulanten så kan du inte vara säker på att han finns :). Jag tror att om
han hade funnits så skulle huset redan varit såld eftersom det verkar vara så bråttom.
Du har redan fått veta av mäklaren att besiktningen inte behövs, behöver ej göras av en kunnig och att huset kan säljas till annan köpare om du drar ut på tiden. Mäklare verkar inte stå på din sida direkt .
Hoppas att besiktningen går bra och du får köpa huset !
Lycka till!
gaia
 
bigbula skrev:
har du bundit några avtal. om inte gå ur direkt. köp aldrig om du inte är mycket insatt i minst 10 yrken, utan expertishjälp,.lita inte på sk. beskiktingsmän. fråga folk som är proffs på varje område först. bygg,vvs, el, grund mm. om du inte kan själv. om det sälj ex.fritt utan ansvar, typ auktion är det en annan sak. då står man för allt. köp aldrig utan proffshjälp.
det är ett hus och inte en rymdfärjan som TS ska köpa.
Hade folk resonerat som du hade det inte förekommit en ända husaffären i världen.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
kan börja fråga bekanta, arbetskamrater, släktingar mm. har man inte detta, ta då minst 2 st. oberoende beskiktingsmän. precis som du gör med ett läkarutlåtande. jämför protokoll fråga din advokat vad han eller hon tycker, har dom kontakter. husköp är en stor affär för många. mildra felstegen är mitt råd
 
bigbula skrev:
kan börja fråga bekanta, arbetskamrater, släktingar mm. har man inte detta, ta då minst 2 st. oberoende beskiktingsmän. precis som du gör med ett läkarutlåtande. jämför protokoll fråga din advokat vad han eller hon tycker, har dom kontakter. husköp är en stor affär för många. mildra felstegen är mitt råd
Som vanligt svårt att riktigt förstå vad du menar. Mn först så skulle man ha 10 experter och absolut inga besiktningsmän, nu tolkar jag dig som att du plötsligt tycker att man ska gå från inga till två besiktningsmän.......plus att man av någon anledning ska dra in advokater. Du tror inte att omkostnaderna för husköpet snart överstiger värdet på huset;)
 
bigbula skrev:
kan börja fråga bekanta, arbetskamrater, släktingar mm. har man inte detta, ta då minst 2 st. oberoende beskiktingsmän. precis som du gör med ett läkarutlåtande. jämför protokoll fråga din advokat vad han eller hon tycker, har dom kontakter. husköp är en stor affär för många. mildra felstegen är mitt råd
Du låter smått paranoid. Ska man bränna, som i TS fall, 18 lax på enbart besiktningar?
"Fråga din advokat", haha. Är detta USA nu helt plötsligt? Jag känner inte ens till att jag har någon advokat, måste jag ha en menar du..?
 
bigbula skrev:
kan börja fråga bekanta, arbetskamrater, släktingar mm. har man inte detta, ta då minst 2 st. oberoende beskiktingsmän. precis som du gör med ett läkarutlåtande. jämför protokoll fråga din advokat vad han eller hon tycker, har dom kontakter. husköp är en stor affär för många. mildra felstegen är mitt råd
Jag förstår att jag bör vara försiktig men tycker du verkligen det är nödvändigt att ha så många experter och två besiktningsmän inblandade i detta? Det finns ju en risk att man på grund av alla åsikter och tycken blir lätt förvirrad. Dessutom är ju experthjälp inte direkt gratis :confused:
Mitt problem är också att jag riskerar betala för besiktning av en annan persons hus. Säljaren vill inte skriva kontrakt med en öppen besiktningsklausul.
 
Redigerat:
gaia skrev:
Du är redan ett steg längre fram än alla goda råd du fick :).
Upprepar det som blev sagt innan:
1/Besiktiga inte innan kontraktet är påskriven av båda sidor.
2/Skriv ej på om det inte finns besiktningsklausul i kontraktet.
3/ eller välj att skriva på direkt med friskrivningsklausul och sänkt pris

Det blir mycket enklare och du riskerar inte att lägga pengar på en besiktning av någon annans hus.
Det kommer ju nya hus till salu.
Verkar som om du är redan förälskad i huset :). Det är farligt att blanda känslor i en så stor bankaffär......och att mäklaren får dej på kroken.

Har du inte träffat den andra spekulanten så kan du inte vara säker på att han finns :). Jag tror att om
han hade funnits så skulle huset redan varit såld eftersom det verkar vara så bråttom.
Du har redan fått veta av mäklaren att besiktningen inte behövs, behöver ej göras av en kunnig och att huset kan säljas till annan köpare om du drar ut på tiden. Mäklare verkar inte stå på din sida direkt .
Hoppas att besiktningen går bra och du får köpa huset !
Lycka till!
gaia
Jag förstår precis vad du menar och jag håller mina känslor på avstånd i detta fall. Mitt förslag till mäklaren idag var att vi antingen skriver ett kontrakt med en besiktningsklausul eller så stoppar jag besiktningen.
 
Mäklaren är bara en säljare.
"det finns andra intressenter" "säljaren vill skriva snabbt då det har legat ute i månader"

Nåt är lite lurt med detta och jag hade nästan frågat mäklaren Du säger att ni har fler intresserade men ändå har du inte lyckats sälja det på flera månader"?

Vill både mäklare och säljare ha detta sålt så kan de vänta 2 veckor med att gå vidare om de inte kan ge dig den tiden så hade jag hoppat av.
Med motivering "du kan ringa mig när ni har ändrat er"

Han kommer ringa tillbaka ganska fort för jag har svårt att tro att han har andra intresserade.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.