Hur mycket behövs renoveras på kåken?

Ska man göra om det mesta så är väl besiktning skitsamma egentligen
 
jkarlberg skrev:
Hur mycket behövs renoveras på kåken?

Ska man göra om det mesta så är väl besiktning skitsamma egentligen
Jag förstår inte riktigt hur du menar. Man gör väl en besiktning för att se husets skick, om det finns stora fel osv. Man kollar inte vad det är för tapeter, hur köket ser ut, vilken uppvärmning det är eller vilken färg det är på kaklet i badrummet. Sådana saker är självklara och enligt min åsikt endast distraherar från sådant som man egentligen bör titta på.
 
Han menar att om huset ändå är i sådant skick att man tänker blåsa ut hela huset så spelar det ingen roll om det är lite fukt i badrumsgolvet, det ska göras om ändå. Så var det när vi köpte hus. Ruttna takstolar osv, men jämfört med allt annat jobb är ju detta småsaker som inte har någon inverkan alls på totalbudget och renoveringstid. Har man bara tänkt sig att flytta in och bo är ju saken en annan.

Om du är ny i hus och inte van renoverare tycker jag du gör rätt i att ha is i magen och inte riskera något. Vill du inte riskera pengarna på en besiktningsgubbe men ändå är "het" på huset kanske du kan frångå försiktighetsprincipen och göra en begränsad besiktning av tex våtrummen. Lite skit i ventilationskanalerna har ingen dött av.
 
MathiasS skrev:
Han menar att om huset ändå är i sådant skick att man tänker blåsa ut hela huset så spelar det ingen roll om det är lite fukt i badrumsgolvet, det ska göras om ändå. Så var det när vi köpte hus. Ruttna takstolar osv, men jämfört med allt annat jobb är ju detta småsaker som inte har någon inverkan alls på totalbudget och renoveringstid. Har man bara tänkt sig att flytta in och bo är ju saken en annan.

Om du är ny i hus och inte van renoverare tycker jag du gör rätt i att ha is i magen och inte riskera något. Vill du inte riskera pengarna på en besiktningsgubbe men ändå är "het" på huset kanske du kan frångå försiktighetsprincipen och göra en begränsad besiktning av tex våtrummen. Lite skit i ventilationskanalerna har ingen dött av.
Tack. Nej, huset behöver inte renoveras. Vi flyttar in och bor där ett tag innan vi gör några stora förändringar överhuvudtaget. I så fall skulle det vara uppvärmningen och kanske köket. Badrummen är renoverade för inte så länge sedan (helt ok för oss). Det är nya laminat- och parkettgolv i hela huset. Det enda vi möjligtvis gör nu är att måla om träpaneler som finns här och var men det är inget större jobb.
Ventilationskanalerna måste man ändå underhålla och kontrollera med jämna mellanrum så det tror jag inte vi bryr oss om just nu. Mina största "farhågor" är krypgrunden och vinden, men även våtutrymmen och dessa har jag inte kunnat inspektera tillräckligt väl. Därför vill jag ha dit en besiktningsman.
 
Redigerat:
Ok.

Även om det inte låter som att detta hus kommer falla i småbitar den närmaste tiden tycker jag ni i er situation gör rätt i att avvakta och spela korten på ett säkert sätt. Det finns ALLTID ett annat hus att bo i. Om det är värt att riska pengarna för en besiktning utan en klausul i avtalet kan bara ni själva avgöra.
 
Frågan är väl vad ni kommer göra med besiktningsprotokollet,

Avstå köpet= ni har lagt 10 000 på ingenting
Köpa ändå= ni har lagt 10 000 på att få ett OK på huset
Hittar fel= Försöker pruta, går troligen inte=alternativen ovan...
 
bigbula skrev:
kan börja fråga bekanta, arbetskamrater, släktingar mm. har man inte detta, ta då minst 2 st. oberoende beskiktingsmän. precis som du gör med ett läkarutlåtande. jämför protokoll fråga din advokat vad han eller hon tycker, har dom kontakter. husköp är en stor affär för många. mildra felstegen är mitt råd
bigbula, ett litet tips i all välmening. Prova att inleda meningar med stor bokstav. Det blir så otroligt mycket lättare att förstå vad du menar och jag tror även att det du skriver kommer att uppfattas som mer seriöst.
 
Nu har mäklaren hört av sig. Säljaren är villig att skriva kontrakt med en öppen besiktningsklausul. Min fråga nu är hur ska klausulen vara utformad?

@Kalasclas: Ja, det är de tre valmöjligheterna vi har. Men det brukar väl vara så, eller hur?
 
Och en sak till: Har jag laglig rätt att se namn på de andra budgivarna?
 
jo inser att jag skrev lite konstigt... menade att besiktningen inte skulle ge någon egentlig fördel då ni troligen hade haft väldigt svårt att kunna pruta ner priset med de fel som kunde upptäckts,

Men det är ju en helt annan historia nu när de går med på besiktningsklausul... Hur den ska skrivas vågar jag inte ge något tips ang...

Men härligt att ni får in den! se till att ha den skriven innan ni bokar in besiktningen, allt kan ske innan papprena är påskriva av båda...

(Vid ett radhus köp så snuvade vi de som vunnit budgivningen med ett högre bud och krav på kontraktsskrivning 1 timme senare) Fult? kankse , men vill ville ha radhuset...
 
  • Gilla
szoze
  • Laddar…
Här är mäklarens förslag på besiktningsklausul:
"Köparen äger rätt att häva detta kontrakt utan skadestånd senast 2013-xx-xx om det framkommer vid den beställda besiktningen sådana fel som köparen ej kan godta. Om säljaren åtar sej att före tillträdesdagen på fackmannamässigt sätt åtgärda påtalade fel har köparen dock ej rätt att häva köpet. Ev. hävning ska ske skriftligt, med kopia till fastighetsmäklaren."

Detta är inte en öppen besiktningsklausul så vitt jag kan se. Den är alltför öppen för tolkning eller hur?
 
Redigerat:
Jag hittade denna texten i ett annat inlägg här på byggahus och den är ganska lik den jag hade vid våran kontraktskrivning.



"Köparen har rätt att besiktiga fastigheten med hjälp av sakkunnig person senast den DD MM ÅÅÅÅ. Köparen har rätt att frånträda köpet om han efter besiktningen inte längre vill stå fast vid köpet. Om köparen väljer att frånträda köpet ska handpenningen omgående återbetalas till köparen. Ingen av parterna har rätt till skadestånd av andra parten.

Villkoret gäller under förutsättning att köparens begäran om återgång görs skriftligt och är säljaren tillhanda senast den DD MM ÅÅÅÅ med kopia till fastighetsmäklaren.""
 
  • Gilla
szoze
  • Laddar…
szoze skrev:
Om säljaren åtar sej att före tillträdesdagen på fackmannamässigt sätt åtgärda påtalade fel har köparen dock ej rätt att häva köpet.
Denna är väl den rad som känns lite sisådär... bättre få priset sänkt med kostnaden som reperationen skulle kosta, kan bli strul annars om säljaren anser att det är fackmannamäsigt utfört, men inte du, om det då krävs en ny besiktning, vem betalar den?
 
  • Gilla
szoze
  • Laddar…
Kalasclas skrev:
Denna är väl den rad som känns lite sisådär... bättre få priset sänkt med kostnaden som reperationen skulle kosta, kan bli strul annars om säljaren anser att det är fackmannamäsigt utfört, men inte du, om det då krävs en ny besiktning, vem betalar den?
Det jag också tänker på är fel som kanske går att åtgärda men som vi ändå inte skulle acceptera. Sådana fel som hade gjort att husets värde på något sätt hade försämrats. Det är ju därför vi gör en besiktning. I kontraktet finns ju ingen möjlighet till prutmån eller dylikt.
 
Tacksam för fler synpunkter på mäklarens förslag på klausul. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.