4 663 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Köpa en gammal kompressor och ev. renovera
Jag ser nusomdå gamla kompressorer till billiga priser, dom ser ut att vara stora och gedigna bestar.
T.ex. denna gamla Husqvarna:

Jag undrar dock vad är möjliga fallgropar med att köpa en gammal kompressor? Tanken kan vara rostad och osäker har jag förstått.
Sen har jag fått höra att det kan vara glapp i cylindern på gamla kompressorer, jag antar dom menade mellan kolv och cylindervägg då, hade inte chansen att fråga mera utförligt. Vad kan man göra åt detta, borde det inte bara vara att byta kolvringar, det är väl dom som tätar? Eller är det cylinderväggarna som kan bli slitna och måste borras om/upp? Är det ett problem som är värt att åtgärda eller slänger man bara kompressorn?
Vad för andra fallgropar finns?
AtlasCo verkar annars vara ett märke alla talar bra om, har sett en sådan beggad men för 10,000kr, husqvarnan i bilden är 2000kr.
För förvaring hade jag tänkt ställa den under mitt biltak i garaget och bygga en låda kring den. Hade tänkt isolera lådan men nån sade det är bättre om den får stå kallt, mindre kondens i luften och tanken då. Fast det har ju varit nere i -30 om vintrarna förut här (inte förra vintern dock, -25 kanske).
Kall luft har ju mindre fukt i sig så det stämmer väl, men det känns som det borde va bättre för kompressorn att inte utsättas för de allra kallaste temperatuterna, så jag tänker om man ändå isolerar lådan, men drar ett tilluftsrör till kompressorns luftintag, så får den suga kallluft utifrån men står ändå i den isolerade lådan och undviker de kallaste temperaturerna?
Jag kan inte ha kompressorn i garaget, det är en sak som är säker iaf.
T.ex. denna gamla Husqvarna:

Jag undrar dock vad är möjliga fallgropar med att köpa en gammal kompressor? Tanken kan vara rostad och osäker har jag förstått.
Sen har jag fått höra att det kan vara glapp i cylindern på gamla kompressorer, jag antar dom menade mellan kolv och cylindervägg då, hade inte chansen att fråga mera utförligt. Vad kan man göra åt detta, borde det inte bara vara att byta kolvringar, det är väl dom som tätar? Eller är det cylinderväggarna som kan bli slitna och måste borras om/upp? Är det ett problem som är värt att åtgärda eller slänger man bara kompressorn?
Vad för andra fallgropar finns?
AtlasCo verkar annars vara ett märke alla talar bra om, har sett en sådan beggad men för 10,000kr, husqvarnan i bilden är 2000kr.
För förvaring hade jag tänkt ställa den under mitt biltak i garaget och bygga en låda kring den. Hade tänkt isolera lådan men nån sade det är bättre om den får stå kallt, mindre kondens i luften och tanken då. Fast det har ju varit nere i -30 om vintrarna förut här (inte förra vintern dock, -25 kanske).
Kall luft har ju mindre fukt i sig så det stämmer väl, men det känns som det borde va bättre för kompressorn att inte utsättas för de allra kallaste temperatuterna, så jag tänker om man ändå isolerar lådan, men drar ett tilluftsrör till kompressorns luftintag, så får den suga kallluft utifrån men står ändå i den isolerade lådan och undviker de kallaste temperaturerna?
Jag kan inte ha kompressorn i garaget, det är en sak som är säker iaf.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Rosthål under tanken och icke fungerande tryckavlastning är väl det jag kan komma på.
Sedan behövs ett starkt elnät för att undvika stroboskopeffekter i belysningen hos grannen...dessa stora kompressorer är en ganska elak last.
Den på bild ser ju rejäl ut och i gott skick.
Sedan behövs ett starkt elnät för att undvika stroboskopeffekter i belysningen hos grannen...dessa stora kompressorer är en ganska elak last.
Den på bild ser ju rejäl ut och i gott skick.
Tja jag har 3x25A hemma och områdets elnät är väl ganska nytt och nedgrävt,
Icke fungerande tryckavlastning... är väl fråga om en ventilbyte oftast? Farligt fel, men om det går att korrigera billigt eller enkelt så är det väl inte så farligt, sådant man får testa antar jag.
Icke fungerande tryckavlastning... är väl fråga om en ventilbyte oftast? Farligt fel, men om det går att korrigera billigt eller enkelt så är det väl inte så farligt, sådant man får testa antar jag.
Klicka här för att svara
