Jag har just haft turen att pricka rätt tidpunkt på bostadsmarknaden (mars 2021) och gjort en framgångsrik försäljning. Nu står jag inför en viktig beslutspunkt: ska jag återvända till bostadsmarknaden eller börja bygga mitt eget hus? (Bor i hyresrätt idag)
Jag har investerat vinsten från försäljningen på börsen och har nu tillräckligt med kapital att använda. Dessutom kan jag få ett lån på upp till 3 miljoner från banken.
Tanken på att bygga ett hus som en investering lockar mig, men jag har aldrig tidigare ägt eller byggt ett hus. Detta gör mig osäker på vad jag bör göra härnäst.
Jag skulle vilja få lite råd och insikt från er kunniga medlemmar i detta forum om husbygge. Har ni några rekommendationer eller tips för någon som är ny på området? Vilka faktorer bör jag överväga innan jag bestämmer mig?
Jag har investerat vinsten från försäljningen på börsen och har nu tillräckligt med kapital att använda. Dessutom kan jag få ett lån på upp till 3 miljoner från banken.
Tanken på att bygga ett hus som en investering lockar mig, men jag har aldrig tidigare ägt eller byggt ett hus. Detta gör mig osäker på vad jag bör göra härnäst.
Jag skulle vilja få lite råd och insikt från er kunniga medlemmar i detta forum om husbygge. Har ni några rekommendationer eller tips för någon som är ny på området? Vilka faktorer bör jag överväga innan jag bestämmer mig?
Hmm, har du inte lite konstig ingång här. Den första frågan man ställer sig är väl var man vill bo? Sen kan man kolla på vilka alternativ som finns i området. Varför vill du flytta?M Mikael_Swe skrev:Jag har just haft turen att pricka rätt tidpunkt på bostadsmarknaden (mars 2021) och gjort en framgångsrik försäljning. Nu står jag inför en viktig beslutspunkt: ska jag återvända till bostadsmarknaden eller börja bygga mitt eget hus? (Bor i hyresrätt idag)
Jag har investerat vinsten från försäljningen på börsen och har nu tillräckligt med kapital att använda. Dessutom kan jag få ett lån på upp till 3 miljoner från banken.
Tanken på att bygga ett hus som en investering lockar mig, men jag har aldrig tidigare ägt eller byggt ett hus. Detta gör mig osäker på vad jag bör göra härnäst.
Jag skulle vilja få lite råd och insikt från er kunniga medlemmar i detta forum om husbygge. Har ni några rekommendationer eller tips för någon som är ny på området? Vilka faktorer bör jag överväga innan jag bestämmer mig?
Finns det lediga tomter där du vill bo? Finns inga befintliga hus till salu där du vill bo, eller varför vill du bygga ett nytt? Bostadsrätter kan ju vara både i flerfamiljshus och radhus/villor.
Tanken på att bygga ett hus som en investering lockar mig. Jag bor helt ok i min hyresrätt. Men jag har ingen erfarenhet från husbygge mm. Antar att uppsidan är större kontra köpa lägenhet.K Kallens skrev:Hmm, har du inte lite konstig ingång här. Den första frågan man ställer sig är väl var man vill bo? Sen kan man kolla på vilka alternativ som finns i området. Varför vill du flytta?
Finns det lediga tomter där du vill bo? Finns inga befintliga hus till salu där du vill bo, eller varför vill du bygga ett nytt? Bostadsrätter kan ju vara både i flerfamiljshus och radhus/villor.
Finns en möjlighet att ta husbygget på företaget om det är mer fördelaktigt.
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Bättre investera i ett gammalt hus och renovera. Ingen vill bo i nybygge
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 117 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 117 inlägg
Det tar tid att bygga ett hus och det är omöjligt att veta i vilken riktning som huspriserna går under tiden. De kan gå upp eller de kan gå ner ändå mer. Om du vill spekulera i att huspriserna går upp så går det ju lika bra att göra det med ett befintligt hus, bara köpa och vänta några år.M Mikael_Swe skrev:
Vad gör du om försäljningspriset är lägre än byggkostnaden när väl huset är klart?
I många delar av landet är det så att värdet på ett nybyggt hus är lägre än kostnaden för att bygga huset.
Då hyr jag ut huset?BirgitS skrev:
Det tar tid att bygga ett hus och det är omöjligt att veta i vilken riktning som huspriserna går under tiden. De kan gå upp eller de kan gå ner ändå mer. Om du vill spekulera i att huspriserna går upp så går det ju lika bra att göra det med ett befintligt hus, bara köpa och vänta några år.
Vad gör du om försäljningspriset är lägre än byggkostnaden när väl huset är klart?
I många delar av landet är det så att värdet på ett nybyggt hus är lägre än kostnaden för att bygga huset.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Tänker du bo i huset eller bara bygga ett som investering? Om det bara är en investering är du i min mening några år sent ute och jag hade tittat på andra alternativ som inte är lika krångliga som att bygga ett hus. Har du tänkt att bo i ”investeringen” är det en annan femma.
Nya hus verkar vara som nya bilar x100! Bara omständligt och besvärligt. Jag köper alla dagar i veckan ett begagnat hus, eller begagnad bil för den delen, där första ägaren fått reda ut alla problem och brister.
Varför är det inte läge?JanneJanne123 skrev:
Köpa begagnat hus som oerfaren husköpare känns som ett självmordsuppdrag.M Markarbetaren skrev:
Finns lediga tomter. Men frågan är om man ens har råd när tomten går på 2m.K Kallens skrev:Hmm, har du inte lite konstig ingång här. Den första frågan man ställer sig är väl var man vill bo? Sen kan man kolla på vilka alternativ som finns i området. Varför vill du flytta?
Finns det lediga tomter där du vill bo? Finns inga befintliga hus till salu där du vill bo, eller varför vill du bygga ett nytt? Bostadsrätter kan ju vara både i flerfamiljshus och radhus/villor.
Men mycket lättare än att bygga ett själv? Eller menar du att du betalar någon för att bygga huset? Men tycker syftet med ditt evt. bygge är lite oklart. Ska du bo där eller ska du hyra ut, eller sälja direkt och hoppas på vinst? Känns som du borde bestämma dig för vad syftet är innan du sätter spaden i backen så att säga. Om det är en bra investering vad gäller bostadspriser kontra byggpriser om ett par år när du är färdig går ju inte att veta, och det är ju risken du tar.M Mikael_Swe skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 792 inlägg
Det har varit ett antal år när folk har byggt på spekulation, och tjänat pengar på det.M Mikael_Swe skrev:
Men vinsten har i de flesta fall inte kommit av "förädlingen", utan du påbörjar ett bygge genom att köpa en tomt idag, och räknar med en totalkostnad på ex. 5 milj. Så säljer du huset när det är färdigt om två år för ex. 6 milj. Jättebra affär...
Men det mesta av den värdeökningen kommer av att huspriser gick upp med minst så mycket under de två år du har suttit fast i din investering. De här personerna skulle tjänat lika mycket pengar på att investera motsvarande summa i tomter, och bara suttit med dem. Med en avsevärd risk att det hade gått åt motsatt håll.
OM huspriserna istället dippar 20%, så skulle du inte fått ut mer än 4 milj för ditt 5 miljoners hus när det var färdigt. Och i nuläget så är sannolikheten för en ny uppgång på 20% de närmaste två åren inte jättehög.
Det är väldigt få byggföretag som bygger villor på spekulation, och vi kan anta att det finns en anledning, det är inte lönsamt. Och av samma anledning byggs rätt få villor för uthyrning.
Det är helt enkelt rätt riskabelt att som investering sätta in en större summa i ett projekt som du inte kan hoppa ur förrän om ex. två år när huset är färdigt. Har du motsvarande risk på börsen, så kan du lägga om investeringen om marknaden börjar gå åt fel håll.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
What @hempularen said.M Mikael_Swe skrev:
