Tjena.
Vi har precis vunnit budgivningen på vad som förhoppningsvis blir vårt första hus.

Säljaren har låtit huset besiktas och det finns en del mindre anmärkningar som vi nog ska kunna åtgärda utan större bekymmer men det finns en punkt som skrämmer mig lite.

Huset är byggt -69 och saknar källare. Det står på en betongplatta med uppreglat golv. Det är just beträffande detta som besiktningsmannen har skrivit följande i besiktningsprotokollet.

"Golvkonstruktion bostad: Risk finns för att uppreglade golv inklusive syllar kan vara eller bli drabbad av fukt- mögel och rötskador. Detta kan även leda till att avvikande lukt sprids till boendemiljön som följdskada."

Nu har vi beställt en "fortsatt teknisk utredning" av besiktningsföretaget för att kontrollera statusen på golv & syllar men min fråga till er kära medlemmar är... ska man backa från ett sånt här objekt oavsett vad resultatet från utredningen blir?

Har läst några äldre trådar om ämnet men tänker att tekniker kanske förbättrats senaste 20 åren som gör att man vågar köpa ett sånt här hus / minimera risken på ett "bra" sätt?

Huset är placerat på "plan mark" ca 100 meter från en älvsdal/sluttning.

Bilder är alltid roligt så lägger in några sådana också :)

Dela med er av era tankar / erfarenheter!

Rött hus med garage, gräsmatta och staket. Bredvid finns stora träd och en grusad uppfart. Solsken och blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött hus med svart tak och vita fönster, står på plan mark med en gångstig och grönska runtom.
Skapa konto
Rött enplanshus med svart tak, flankerat av träd och buskar. Trädäck med utemöbler och tvättställning på gräsmattan i förgrunden.
Skapa konto

Grattis till första huset (om ni inte backar ur)!

Ur besiktningssynpunkt kommer en besiktningsman alltid att ange orsaken riskkonstruktion för liknande konstruktioner. Det är delvis ett sätt att friskrivas från dolda fel men behöver inte vara ett fel.

Du väntar ju redan på en utökad besiktning, så vänta in och se vad den säger. Risken i dessa konstruktioner är oftast att det gäller oisolerad platta på mark som man sedan reglat direkt på (inte helt sällan är reglarna och syllen av tryckimpregnerat material) vilket alltid kommer innebära viss risk för att dessa reglar suger fukt från plattan vilket kan leda till mögel eller (om tryckimpregnerat) skadlig doft.

Jag hade:
• väntat in den utökade besiktningen för att se vad den säger
• ta reda på när senaste dränering gjorts (om gjort)
• räknat på att golvkonstruktion och syllar KAN behöva bytas och vad det skulle kosta ungefär

• Gilla
HillRoad
  • Laddar…
I Idea skrev:
Grattis till första huset (om ni inte backar ur)!

Ur besiktningssynpunkt kommer en besiktningsman alltid att ange orsaken riskkonstruktion för liknande konstruktioner. Det är delvis ett sätt att friskrivas från dolda fel men behöver inte vara ett fel.

Du väntar ju redan på en utökad besiktning, så vänta in och se vad den säger. Risken i dessa konstruktioner är oftast att det gäller oisolerad platta på mark som man sedan reglat direkt på (inte helt sällan är reglarna och syllen av tryckimpregnerat material) vilket alltid kommer innebära viss risk för att dessa reglar suger fukt från plattan vilket kan leda till mögel eller (om tryckimpregnerat) skadlig doft.

Jag hade:
• räknat på att golvkonstruktion och syllar KAN behöva bytas och vad det skulle kosta ungefär
Hej och tack för ett bra svar! Tar med mig dina tips och tankar :) Du vet inte om det i "förebyggande" syfte går att vida åtgärder ifall mätningen nu skulle vara bra och vi väljer att går vidare med köpet?

I Idea skrev:
Jag hade:
Dränerar man ett hus med platta på mark?

• Gilla
HillRoad
  • Laddar…
E Enannananna skrev:
Bra fråga, hoppas Idea svarar :) Jag tänkte att man i förebyggande syfte kanske kan gräva runt husgrunden, strax under plattan och fylla med "grus" för att få snabb avrinning intill grunden??

H HillRoad skrev:
Hej och tack för ett bra svar! Tar med mig dina tips och tankar :) Du vet inte om det i "förebyggande" syfte går att vida åtgärder ifall mätningen nu skulle vara bra och vi väljer att går vidare med köpet?
Om mätningen visar att allt är ok ur fuktperspektiv så är det egentligen inte så mycket som behöver göras. Det ni förhoppningsvis får reda på är även om virket är tryckimpregnerat, det kan ju ev skapa en viss lukt och då bör ventilation ses över.

Dvs är allt ok och en dränering inte heller behöver göras i närtid så skulle jag inte funderat mer över det.
E Enannananna skrev:
Det kan man mycket väl göra, men förutsättningarna bestämmer. Har man exempelvis mycket jord i marken som håller fukt, huset ligger i en svacka eller nära annat vatten så ska man absolut göra det. Skulle huset istället ligga mest på sand eller makadam och på en platå kan det istället klara sig bra utan.

Men, när man har just en oisolerad platta (dessutom med träreglar rakt ovanpå) är risken för fukt alltid förhöjd även om det också kan vara helt problemfritt beroende på vart huset står.

• Gilla
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
H HillRoad skrev:
Bra fråga, hoppas Idea svarar :) Jag tänkte att man i förebyggande syfte kanske kan gräva runt husgrunden, strax under plattan och fylla med "grus" för att få snabb avrinning intill grunden??
Just en sådan sak kan räcka fint. Att det är just platta på mark gör ju jobbet relativt enkelt att göra själv dessutom då du inte heller behöver gräva särskilt djupt.

I Idea skrev:
Om mätningen visar att allt är ok ur fuktperspektiv så är det egentligen inte så mycket som behöver göras. Det ni förhoppningsvis får reda på är även om virket är tryckimpregnerat, det kan ju ev skapa en viss lukt och då bör ventilation ses över.

Dvs är allt ok och en dränering inte heller behöver göras i närtid så skulle jag inte funderat mer över det.

Det kan man mycket väl göra, men förutsättningarna bestämmer. Har man exempelvis mycket jord i marken som håller fukt, huset ligger i en svacka eller nära annat vatten så ska man absolut göra det. Skulle huset istället ligga mest på sand eller makadam och på en platå kan det istället klara sig bra utan.

Men, när man har just en oisolerad platta (dessutom med träreglar rakt ovanpå) är risken för fukt alltid förhöjd även om det också kan vara helt problemfritt beroende på vart huset står.
Vilket bra svar, tack igen!

Till andra med tankar och erfarenheter, dels gärna med er!😃

För att ge lite återkoppling i tråden.

Vi beställde som sagt en utökad kontroll av fukthalten i golv & väggkonstruktionen för att utreda om någon faktisk risk för fuktproblem finns i huset.

Besiktningsmannen borrade hål i vardera ände av huset i både syll & bärande vägg samt tog med lite isolering från golvet och luktade på det efter ett dygn i försluten påse. Allt GRÖNT GRÖNT GRÖNT. Fuktkvoten låg på 8 respektive 11 % (efter över 55år!) och isoleringen luktade ingenting. För att citera besiktningsmannen så… ”Heh, jaa, jag hade inte förväntat mig något annat resultat. Det är svårt att hitta ett fräschare hus i originalskick.”

Så vi slog till!
Byggtråd med en miljon frågor och funderingar kommer☺️

• Gilla
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
Grattis. Har huset klarat sig så länge, klarar det sig säkert ett tag till.

• Gilla
HillRoad
  • Laddar…
Grattis till huset! Det är alltid skönt att få svar på sådana här frågor så bra att ni gick vidare med kontrollen. Nu kan ni ju fokusera på helt andra saker att fixa när ni väl flyttar in. Ser fram emot att läsa kommande trådar, lycka till!

• Älska
HillRoad
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.