8 922 läst ·
12 svar
9k läst
12 svar
Köpa avlång golvbrunn - billig
Hej!
Jag håller på att renovera 2 badrum och då vi vill ha lite större klinker på golvet och för att det är snyggt funderar vi på avlång golvbrunn.
Jag har inte tänkt att brunnen ska vara in till väggen utan 5-10 cm in från väggarna.
Både unidrain och purus kostar från 5000kr styck för en sådan golvbrunn. Jag tycker det är orimligt dyrt för lite stål och plast..
På vidaxl kostar den ca 600kr. Vågar man köpa en sådan? Någon som har erfarenhet av deras brunnar?
https://www.vidaxl.se/e/8718475797357/vidaxl-avlang-golvbrunn-2-st-rak-rostfritt-stal-830x140-mm
Är det besvärande att brunnen från VidaXL har 50 mm avlopp eller är det rimlig standard?
Jag håller på att renovera 2 badrum och då vi vill ha lite större klinker på golvet och för att det är snyggt funderar vi på avlång golvbrunn.
Jag har inte tänkt att brunnen ska vara in till väggen utan 5-10 cm in från väggarna.
Både unidrain och purus kostar från 5000kr styck för en sådan golvbrunn. Jag tycker det är orimligt dyrt för lite stål och plast..
På vidaxl kostar den ca 600kr. Vågar man köpa en sådan? Någon som har erfarenhet av deras brunnar?
https://www.vidaxl.se/e/8718475797357/vidaxl-avlang-golvbrunn-2-st-rak-rostfritt-stal-830x140-mm
Är det besvärande att brunnen från VidaXL har 50 mm avlopp eller är det rimlig standard?
Skojar du?
Du har inte tänkt på att man ska kunna ansluta ett tätskikt till brunnen på ett godkänt sätt?
Vilket man inte kan göra till denna leksak som du länkar till.
Rinkabyrör tar 3000 kr för Unidrain https://www.rinkabyror.se/artikel/unidrain-grundpaket-700-modell-1004/
Eller så kör du med en vanlig brunn som kostar 300 kr och gör en snygg kuvertskärning på plattorna om du ska ha stora klinkers till exempel!
Du har inte tänkt på att man ska kunna ansluta ett tätskikt till brunnen på ett godkänt sätt?
Vilket man inte kan göra till denna leksak som du länkar till.
Rinkabyrör tar 3000 kr för Unidrain https://www.rinkabyror.se/artikel/unidrain-grundpaket-700-modell-1004/
Eller så kör du med en vanlig brunn som kostar 300 kr och gör en snygg kuvertskärning på plattorna om du ska ha stora klinkers till exempel!
Moderator
· Stockholm
· 57 905 inlägg
Är det inte så att avlånga brunnar skall antingen vara direkt mot väggen, så att brunnen själv är övergång vägg-golv. Eller sitta minst 20cm ut som kravet är för vanliga brunnar?
Hej!
Det var såklart en uppriktig fråga, jag försöker bara lära mig här på forumet.
Jag ska inte såklart inte bygga själv utan anlitar firma med BKR, säker vatten + EL men jag skulle köpa in allt synligt material...
Efter att ha tittat på ett gäng av de billiga så finns det de som ändå verkar hyffsat seriösa, tex denna som heter Vilstein ;
(efter 2 min börjar installationen) Vilstein säljs via Amazon.
Efter att ha jämfört flera med Purus installationer,
så verkar den stora skillnaden vara att duken kläms / spänns fast med en ring som skruvas fast och de billiga bara limmas utan att klämmas fast.
Jag tycker det ändå är märkligt att de andra säljs om de bara är leksaker / inte fungerar? De lär inte vara roliga som leksaker..
Det var såklart en uppriktig fråga, jag försöker bara lära mig här på forumet.
Jag ska inte såklart inte bygga själv utan anlitar firma med BKR, säker vatten + EL men jag skulle köpa in allt synligt material...
Efter att ha tittat på ett gäng av de billiga så finns det de som ändå verkar hyffsat seriösa, tex denna som heter Vilstein ;
Efter att ha jämfört flera med Purus installationer,
Jag tycker det ändå är märkligt att de andra säljs om de bara är leksaker / inte fungerar? De lär inte vara roliga som leksaker..
Moderator
· Stockholm
· 57 905 inlägg
Den där billiga du har hittat. Vilket tätskiktssystem är godkänt tillsammans med den brunnen? För ett godkänt resultat måste det finnas en monteringsanvisning från tätskiktstillverkaren för just den brunnen. Och du behöver hitta en firma som har sitt BKR godkännande för just det fabrikatet. BKR cert gäller för ett system.
Framförallt när det gäller limmad anslutning mot brunnen är det viktigt att tätskiktet är godkänd för just den brunnen. Har förekommit system där limmet inte fäster mot brunnen. Eller inte mot tätskiktsfolie, eller aldrig härdar (för tätt både uppåt och nedåt, så limmet torkar aldrig).
Framförallt när det gäller limmad anslutning mot brunnen är det viktigt att tätskiktet är godkänd för just den brunnen. Har förekommit system där limmet inte fäster mot brunnen. Eller inte mot tätskiktsfolie, eller aldrig härdar (för tätt både uppåt och nedåt, så limmet torkar aldrig).
Redigerat:
Hej!H hempularen skrev:
Ja, du har helt rätt. Efter en snabb googling framgår det att det måste vara 20 cm.. Tack på påpekandet!
Hej!H hempularen skrev:Den där billiga du har hittat. Vilket tätskiktssystem är godkänt tillsammans med den brunnen? För ett godkänt resultat måste det finnas en monteringsanvisning från tätskiktstillverkaren för just den brunnen. Och du behöver hitta en firma som har sitt BKR godkännande för just det fabrikatet. BKR cert gäller för ett system.
Framförallt när det gäller limmad anslutning mot brunnen är det viktigt att tätskiktet är godkänd för just den brunnen. Har förelommit system där limmet inte fäster mot brunnen. Eller inte mot tätskiktsfolie, eller aldrig härdar (för tätt både uppåt och nedåt, så limmet torkar aldrig).
Jag visste inte att tätskikt var kopplat till specifika brunnar. Dessa billiga är säkert inte godkända här i Sverige. Det tyska Vilstein verkar vara vanligt i Tyskland men de kanske har andra tekniker eller inte har lika höga krav som här...
Hursomhelst, byggfirman vill använda ett system som heter Mapei, men det är svårt att hitta vilka brunnar som fungerar med det... hittar inte på BKR eller Mapei.. Finns det någon samordnad lista?
Det hade ju varit kul om det passade med tex unidrains hörnbrunn..
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...avlopp-unidrain-classicline/p-1073616-1073618
Unidrain är godkända med de flesta tätskikt.O oscrug skrev:Hej!
Jag visste inte att tätskikt var kopplat till specifika brunnar. Dessa billiga är säkert inte godkända här i Sverige. Det tyska Vilstein verkar vara vanligt i Tyskland men de kanske har andra tekniker eller inte har lika höga krav som här...
Hursomhelst, byggfirman vill använda ett system som heter Mapei, men det är svårt att hitta vilka brunnar som fungerar med det... hittar inte på BKR eller Mapei.. Finns det någon samordnad lista?
Det hade ju varit kul om det passade med tex unidrains hörnbrunn..
[länk]
https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAAegQIAhAB&usg=AOvVaw3xt81VCy6FkKczgXNi71TT
Själv har jag en hörnbrunn i kombo med Kiiltos tätskikt.
Inte helt lätt att följa de virriga instruktionerna när de blandar alla olika länders regler. Man får läsa noga...
Kiilto var inte mkt bättre på sin sida med en väldigt otydlig bild som jag gick ringa och be om förklaring av..
Inte förvånad om det ofta blir fel när det är folk som inte har tid att kolla upp allt..
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 905 inlägg
Det finns (fanns??) en lista på BKR hemsida med typgodkända kombinationer av väggnära brunnar (som de avlånga kallas oavsett om de sitter nära väggen eller inte) och tätskikt. När unidrain kom in på marknaden för en del år sedan med sin avlånga brunn (tror de var först), så var den först inte godkänd alls. Sedan godkändes den av säkert vatten, så VVS branschen sålde in den som godkänd. Men ingen tätskiktstillverkare accepterade att den användes med deras tätskikt. Och det var i den vevan tror jag som det uppstod problem med lim som inte härdade. Limmet var inte godkänt för den applikationen.O oscrug skrev:
När reglerna ändrades för golvbrunnar omkring 1992, så var en av huvudprinciperna att limmad anslutning mellan tätskikt och golvbrunn inte fungerade och därför inte längre var godkänt. Anslutningen måste ske med en klämring. Och alla brunnar som var tillverkade tidigare kunde inte användas tillsammans med ett modernt typgodkänt tätsikt, även om den äldre brunnen hade klämring. Brunnen måste vara typgodkänd enl. de nya reglerna.
Nu när de väggnära brunnarna kom så var man för vissa fabrikat tillbaka på att ha en limmad anslutning. Detta försökte man stoppa i flera år, genom att vägra typgodkänna, men till slut började man åter typgodkänna den här typen av brunnar, trycket från branschen och allmänheten blev för stort. Men den anslutningen är den största risken i ett våtrum. Vi har sett flera trådar här på forumet med felmonterade brunnar av den här typen. men man måste alltså försäkra sig om att den givna brunnen verkligen är godkänd med tätskiktet. Och det är extra viktigt att följa monteringsanvisningen bokstavstroget. Anges ett visst artikelnummer för limmet, så skall det vara just det artikelnumret. Samma med själva brunnen.
Klicka här för att svara