Det gjorde den säkert tills han använde den.. :D :o

Grejen är ju den att tillverkarens garanti gäller om köparen bara registrerar den via deras hemsida...

Om varan blev skadad i transporten då?
Ej synlig skada men tillräckligt för att vatten ska kunna komma in.

Är säljaren ansvarig då?

• Gilla
MrXman
  • Laddar…
Om vi antar transportskada, så kan ansvaret bli lite komplicerat, du får titta i köplagen. I vissa fall är säljaren ansvarig för varan tills den når köparen, i andra fall är säljaren bara ansvarig tills varan överlämnats till transportören. Beror bla. på vem som betalar frakten.

Nu tycker jag iofs. att det låter väääldigt långsökt att transporten skulle orsaka en dold skada som påverkar tätheten.

Köparen betalade frakten.
Jag tror inte heller att den skadats så i frakten.
Ville bara utreda det.

D09
När anses köpet vara fulländat dvs när anses det vara ett garantiärende och inte säljarens ansvar enligt köplagen

M
Det som försvårar transportskadeteorin är ju att säljaren bett dig skicka den i annat än orginalförpackning. Det är ju därför inte helt omöjligt att sakerna slagits mot varandra när två målbrottstjutande sommarjobbare försökt återskapa Zlatans cykelsparksmål mot England med ert paket ;)

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Min första tanke här var det som hempularen nämner. MEN, den stora frågan är - I vilket skick var varan när den skickades iväg?

Om den var ny och oanvänd, och den läckte så fort den togs i bruk, då är det garantin som gäller.
Rent strikt är det den första köparen som har garanti på en vara, garanti följer inte med till andrahandsköpare, men de allra flesta tillverkare accepterar det ändå. I detta fall, om jag förstod rätt, kan man registrera sig hos tillverkaren för att få garanti direkt från dem, och då oberoende av vem som köpte varan i första hand. Det torde vara det uppenbara och enklaste för alla i detta läge, att köparen registrerar sig och hanterar garantiärendet.

Lite intressant kan vara att fundera över vad som hänt om ekolodet fungerade i två dagar och började läcka på den tredje dagen, eller tredje månaden. Då kan köparen inte gärna hävda att den varit i sämre skick vid köpet än vad man kan förvänta sig.

Hempularen menar att säljaren skall ta ansvar för "garantifel" som fanns vid försäljningen, och ser man bara till den paragrafen i lagen instämmer jag i det, men jag är inte säker på att det är så enkelt. Varan är ju onekligen i nyskick, även om det nyskicket innebär att den är behäftad med ett garantifel. Säljaren är ju helt omedveten om felet och varan är i dennes ögon i nyskick. Kan man förvänta sig att en ny vara råkar var behäftad med ett fel som inte visar sig förrän man använder den? Det har nog hänt de flesta av oss, eller hur? ;)

Det lite lustiga i detta fallet är att köparen, om jag förstått rätt, menar att ekolodet hade läckt redan innan, genom att det använts, och alltså inte var nytt, och således hade varit monterat innan köparen fick det. I så fall borde det ju finnas monteringsmärken etc. Men i själva verket var ju ekolodet sprillans nytt i kartong. Så mot den bakgrunden får jag intrycket att köparen försöker dra en vals.

Erbjud köparen att köpet återgår och köparen återfår erlagd betalning för ekolodet när du TS fått det i retur och kinnat kolla ev garantifel, (frakterna kan du erbjuda dig att dela med köparen). Försöker köparen dra en vals hör du antagligen inget mer efter det, om inte, får du kanske tillbaka ett ekolod som har läckt, antingen har köparen sabbat det eller så är det ett garantiärende. Du kan då lämna in det för garantireparation och få svar på frågan. Är det garantiärende, sälj det nya eller reparerade till någon annan, eller förste köparen för den delen, är det inte ett garantiärende, kräv köparen på dina merkostnader. Men, i första hand, fråga köparen om denne inte vill ha garantiregistreringen hos tillverkaren i sitt eget namn, för ev. framtida problem som kan uppstå. Ska han ha det efter att du har ordnat med garantireparationen, har ju han sedan ingen garanti på ekolodet, eftersom du är registrerad på garantin, och så fort han har tagit ekolodet i bruk, lär ju inte du ta i det med tång igen ;)

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
D09
Dum fråga..

Ett ekolod. Borde bestå av en sonar och en skärm eller? ( har aldrig ägt någon )

Är det skärm etc som gått sönder eller den andra delen?

Spekulerar

T ex Har köparen tappat skärmen i vattnet? och är den vattentät för att doppas jämf med stänk/ regn?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Marcussjogren skrev:
Den är ju oanvänd - förstår inte vad problemet är. Köparen är uppenbarligen ute efter att trolla dig, hen bad dig ju bryta förpackningen så att hen skulle kunna försöka bevisa att den är använd är ju tämligen långsökt.
Bara för ordningens skull: det heter han eller hon och inte hen.
I sak: för ett vrakpris på 500 kr kan ingen förvänta sig att varan är i felfritt skick.
Förresten har förevarandet av emballaget ingen påverkan på garantifrågor. Om man t ex reklamerar en vara på el-kedjan kan dom inte svara: men kartongen saknas ju. Det har bara betydelse om man vill lämna tillbaka varan enligt öppet köp.

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
M
Thomas_Blekinge skrev:
I sak: för ett vrakpris på 500 kr kan ingen förvänta sig att varan är i felfritt skick.
Förresten har förevarandet av emballaget ingen påverkan på garantifrågor. Om man t ex reklamerar en vara på el-kedjan kan dom inte svara: men kartongen saknas ju. Det har bara betydelse om man vill lämna tillbaka varan enligt öppet köp.
Som vanligt när vi stöter på varandra så är det fram tills att personens kön jag använder hen och aldrig därefter :)

Ordboksdefinition av det svenska könsneutrala pronomenet "hen".

• Gilla
Gissemisse och 1 till
  • Laddar…
Köparen menar att det var fabrikationsfel och därför läckte när han använde det.
Det var 100% oanvänt innan.

Det är själva sonardelen som är trasig.

Håller med om att köparen borde registrera varan och erhålla garanti, det är enklaste lösningen för alla inblandade.

Ty i en rättsal finns bara en vinnare; juristerna..

Småmål iofs..

Men jag hävdar köparens oaktsamhet som orsak och köparen hävdar fabrikationsfel, ingen kommer kunna bevisa eller motbevisa någonting och förlikning utdöms och egna kostnader får bäras individuellt.

Lose/Lose.. :thumbdown:

M
Thomas_Blekinge skrev:
Nu är det ju inte fastställt vad ekolodet kostar nytt, men det går ju att hitta för en tusing på nätet. Att sälja något för halva inköpspriset är ju inte jätteovanligt på Blocket, men jag är helt med på vad du menar.

Jag menade inte att det var problem att reklamera varan pga förpackningen utan att det är svårt för köparen att först be säljaren bryta förpackningen och sedan hävda att säljaren är sålt en använd produkt.

M
Jarlingar skrev:
Köparen menar att det var fabrikationsfel och därför läckte när han använde det.
Det var 100% oanvänt innan.

Det är själva sonardelen som är trasig.

Håller med om att köparen borde registrera varan och erhålla garanti, det är enklaste lösningen för alla inblandade.

Ty i en rättsal finns bara en vinnare; juristerna..

Småmål iofs..

Men jag hävdar köparens oaktsamhet som orsak och köparen hävdar fabrikationsfel, ingen kommer kunna bevisa eller motbevisa någonting och förlikning utdöms och egna kostnader får bäras individuellt.

Lose/Lose.. :thumbdown:
Håller med, det bästa är ju bara att få det ur världen, är ju ingen fantasisumma det handlar om. Tycker även köparen borde inse det. Reklamera, få en ny och sen ut och fiska.

Nu vet jag inte exakt vilket ekolod det är. Men jag måste säga att om sonardelen läcker, så tror jag väldigt mycket mer på ett fabrikationsfel än på handhavandefel. Men det vore lite intressant att få veta på vad sätt sonardelen läcker och hur köparen har konstaterat att den läcker. Det brukar vara "duktigt" helgjutna. För han menar väl inte att det läcker mellan sonardel och skrov? Eller har han satt i sonardelen i skrovgenomföringen så att o-ringarna korvat sig? Eller är det en sonar för montering på akterspegeln?

Vad är det för märke och modell på ekolod och givare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.