6 263 läst ·
23 svar
6k läst
23 svar
Köp av stompickadoll - luft eller gas?
Vi har två stora Senco luft, och en Paslode gas. Jag skulle inte vilja vara utan någon av dem faktiskt.. De har lite olika användningsområden i min värld..
Så fort det skall spikas mycket, typ en hel stomme, tak, papp m.m. så har vi alltid en rejäl kompressor på plats - då är det givet att vi kör med luftpistolerna.
Pasloden vi har går inte att ställa in så man s.a.s. håller in avtryckaren och fyrar av genom att trycka in spetsen - men det går med luftpistolerna vilket gör dem oslagbara när man t.ex. spikar råspont.. Dessutom är luften "gratis" men gasen kostar pengar så där är också en fördel gentemot gasen.
Pasloden däremot ligger ju alltid i bilen och den använder vi ofta på servicejobb eller när det inte finns trefas (till kompressorn) tillgänglig. Att köra luftpistoler på t.ex. tak med en vanlig 2hk Julakompressor går inte enligt mig - man kör slut luften på ett kick och det finns inget jävligare än att stå och vänta på luft. Vår trefaskompressor har dessutom dubbla utgångar så där går att köra dubbla pistoler.
Men som sagt - det är likadana verktyg, men för olika saker enligt mig.. Hade jag varit hemmafixare som spikar lite småsaker då och då hade jag valt Pasloden eftersom man då inte behöver mickla med kompressor m.m. så fort det skall slås i en spik - men som yrkesman hade jag istället valt bort Pasloden och bara kört med luftpistolerna p.g.a. den högre kapaciteten plus att vi ändå måste dra fram kompressorn till annat (pappistol har jag t.ex. inte sett i gasform?) och då är det inte meckigare att använda luftpistoler än gasdito. Slangen som många stör sig på har jag inga problem med, välj en dyr bara så den är riktigt smidig i alla temperaturer
Så fort det skall spikas mycket, typ en hel stomme, tak, papp m.m. så har vi alltid en rejäl kompressor på plats - då är det givet att vi kör med luftpistolerna.
Pasloden vi har går inte att ställa in så man s.a.s. håller in avtryckaren och fyrar av genom att trycka in spetsen - men det går med luftpistolerna vilket gör dem oslagbara när man t.ex. spikar råspont.. Dessutom är luften "gratis" men gasen kostar pengar så där är också en fördel gentemot gasen.
Pasloden däremot ligger ju alltid i bilen och den använder vi ofta på servicejobb eller när det inte finns trefas (till kompressorn) tillgänglig. Att köra luftpistoler på t.ex. tak med en vanlig 2hk Julakompressor går inte enligt mig - man kör slut luften på ett kick och det finns inget jävligare än att stå och vänta på luft. Vår trefaskompressor har dessutom dubbla utgångar så där går att köra dubbla pistoler.
Men som sagt - det är likadana verktyg, men för olika saker enligt mig.. Hade jag varit hemmafixare som spikar lite småsaker då och då hade jag valt Pasloden eftersom man då inte behöver mickla med kompressor m.m. så fort det skall slås i en spik - men som yrkesman hade jag istället valt bort Pasloden och bara kört med luftpistolerna p.g.a. den högre kapaciteten plus att vi ändå måste dra fram kompressorn till annat (pappistol har jag t.ex. inte sett i gasform?) och då är det inte meckigare att använda luftpistoler än gasdito. Slangen som många stör sig på har jag inga problem med, välj en dyr bara så den är riktigt smidig i alla temperaturer
Uppdatering:
Ingen världsgaranti sa Hitachi Sverige, dock verkar inte delarna (plasthöljet, en bit isolerplast och en hylsa) kosta så fasligt mycket mer än 350:- + moms (antar jag) från www.evs.se här i Borlänge.
Ingen världsgaranti sa Hitachi Sverige, dock verkar inte delarna (plasthöljet, en bit isolerplast och en hylsa) kosta så fasligt mycket mer än 350:- + moms (antar jag) från www.evs.se här i Borlänge.
Vem behöver en trefaskompressor för att köra en spikpistol???ACME skrev:
(Det skulle möjligen vara till en Power Craft som läcker som ett såll.)
Det duger med en ganska liten och billig kompressor. Speciellt för en amatör som antagligen spikar i ganska maklig takt.
Eld skrev:
...Styx skrev:
Klicka här för att svara