27 738 läst ·
87 svar
28k läst
87 svar
Köp av Makita LXT kit i USA.
Det går inte att modifiera den på "precis" samma sätt eftersom det är två olika laddare. Den laddare som visas i exemplet finns med olika konstruktioner i elektroniken trots att de ser identiska ut på utsidan med samma benämning och de måste modifieras på olika sätt. Det går säkert att modifiera din laddare, men antagligen inte genom att följa den beskrivning som länkats, men du kan ju alltid öppna och kolla, och testa om det går att identifiera motsvarande komponenter.
Det är ju klart, jag frågade aldrig om den laddaren heller utan ifall det fanns någon guide för 10.8/12v max laddaren. Så då är väl svaret nej.thomasx skrev:Det går inte att modifiera den på "precis" samma sätt eftersom det är två olika laddare. Den laddare som visas i exemplet finns med olika konstruktioner i elektroniken trots att de ser identiska ut på utsidan med samma benämning och de måste modifieras på olika sätt. Det går säkert att modifiera din laddare, men antagligen inte genom att följa den beskrivning som länkats, men du kan ju alltid öppna och kolla, och testa om det går att identifiera motsvarande komponenter.
Jag har redan en 220-110 konverterare men det är ju bökigt att flytta runt...
Visst går det att konvertera laddaren.TrollMann skrev:
Laddaren består av två delar, en AC/DC-omvandlare och själva laddlogiken.
Det är själva AC/DC-omvandlaren som behöver konverteras.
På AC-sidan har du oftast likriktardioder, kondensatorer och switchtransistor som är beroende av nätspänningen.
Sedan har du transformatorn, här kanske det behövs ett annat omsättningstal. Behöver man byta den, kan man väl säga att det är kört.
Men börja med att identifiera komponenterna och göra ett kretsschema över AC/DC-omvandlaren.
Om du behöver hjälp har du bl.a. följande forum som kanske passar bättre:
http://elektronikforumet.com/forum/
http://www.diysmps.com/
Av princip så betalar jag inte hysteriska överpriser för elverktyg i sverige längre, svenska garantireparationer har varit en katastrof hittils för mig också.
Det är knappt att det går att göra fynd på rean i svenska butiker då det oftast fortfarande är mycket dyrare än att köpa från annat land.
Det är knappt att det går att göra fynd på rean i svenska butiker då det oftast fortfarande är mycket dyrare än att köpa från annat land.
Redigerat:
Jo, men SBH har en poäng. Om man till exempel bedriver firma och kan lägga extrakostnaderna på kunden, om man vill kunna äta frukost hos maskinleverantören, om man vill kunna prata öga mot öga med en säljare på svenska, eller om man drabbas av ett haveri mitt i ett jobb. Då finns det goda skäl att handla i Sverige. Det betyder i praktiken att man driver företag i en bransch där det är brist på arbetskraft, eller att man inte kan kommunicera på något annat än svenska.
Skriv den kommentaren i någon av trådarna om kostnaden för hantverkare och varför det är så dyrt att bygga i sverige... Inte undra på att det är dyrt när kunderna får betala extra för att hantverkaren ska få gratis frukost. Dubbel korruption på en gångmattiasp skrev:
När min slagskruvdragare pajade köpte jag istället en ny rotor från usa för 140:- och bytte själv. Enklare och snabbare än att lämna in den på service här hemma, tyvärr.skalman1 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 292 inlägg
Fick just hem en Makita LXDT01Z från USA. Lite lång leveranstid men det uppvägs helt klart av pris och utbud.
Jag köpte min BDF440 i mitten på 2006, och redan då fanns det prylfack i locket. Det är tacksamt att hålla ordning på bits och sånt i det facket.skalman1 skrev: