TRJBerg
Jag har lysrörsbelysning i div bodar i uthusen.
Funderar på att "konvertera" dom till ledrör men är osäker på om det går eller armaturerna är för gamla.

De äldsta armaturerna ser ut så här:
Tänd lysrörsarmatur på vägg, med synliga kablar och elektriska komponenter, behöver underhåll eller omsorg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upptagen lysrörsarmatur, exponerad elektronik och kablage, lysande lysrör, underhåll behövs, mot mörk bakgrund.
Skapa konto

Är det möjligt eller krävs nya armaturer?

Lite nyare, tyvärr hade jag inte tagit bort kåpan när jag fotade så det kanske är omöjligt att säga:
En stapel träbrädor eller paneler i varierande ljusbruna toner, några med etiketter, i en inomhusmiljö.
Skapa konto
Vertikalt ribbat, gulaktigt plasttäcke för ljuskälla, spricka nära mittpartiet, vägg och golv synliga.
Skapa konto

Jag tycker mig ha förstått att det finns 3 typer av konvertering till ledrör:
1. Endast utbyte av röret, inget mer behöver göras.
2. Utbyte av röret och glimtändare.
3. Ombyggnad av armaturen (byte transformator? mm).
Är det riktigt? Vad är det som avgör/hur kan man se vad som är möjligt?

• Inuti belysningsarmatur med lysrör, kablage och elektriska komponenter synliga. Omslutande kapsling saknas.
    Skapa konto
Det är lätt att byta på de typer du visar på bilderna och det vanliga är alternativ 2 med byte av rör och ersätta glimtändare med en "kortsluten bygling" som brukar ingå. När du ändå håller på är det enkelt att ta bort drosslarna och kondensatorn också och slippa onödiga felkällor.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Dom går utmärkt att konvertera, Man byter lysrör och sätter dit en ny "glimtändare," som brukar följa med röret, sedan är det klart.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
Så ledrör plus byte av "glimtändare" funkar i mitt fall? Den nya "glimtändaren" är det bara att ta vilken som som tillhandahålls av butiken där jag köper ledrören?

namnbyte
TRJBerg TRJBerg skrev:
Så ledrör plus byte av "glimtändare" funkar i mitt fall? Den nya "glimtändaren" är det bara att ta vilken som som tillhandahålls av butiken där jag köper ledrören?
Det har följt med en i paketet hos alla de led-rör jag köpt, har bytt i våra samtliga armaturer varav de flesta är från 70-80-talet, inga problem

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Nej det är ingen glimtändare bara en bygling i samma utförande som passar i sockeln. Ska man vara noga är det ofta en säkring i den men principen är att den kopplar ihop ändarna på LED-röret så kretsen sluts.

Så ordna rätt typ så är det bara att köra på.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M
Böt precis mina gamla 70-tals armaturer i garaget till LED-armaturer istället. Är jättenöjd, går finfint att seriekoppla dom också

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.