Bytte mina gamla lysrör i badrumsskåpet till led men den bara står och blinkar. De gamla är 2 seriekopplade och jag har bara bytt den ena.
Kommer det fungera om jag byter den andra också eller är armaturen för gammal? (Från ca 2005)

Y yuphin skrev:
Bytte mina gamla lysrör i badrumsskåpet till led men den bara står och blinkar. De gamla är 2 seriekopplade och jag har bara bytt den ena.
Kommer det fungera om jag byter den andra också eller är armaturen för gammal? (Från ca 2005)
Problemet är att ledrören är seriekopplade när de skall vara parallellkopplade

• Gilla
yuphin
  • Laddar…
Idealt bör du koppla om dem till parallella och byta båda rören. Det brukar anges på LED-rören att man skall koppla om armaturen till parallell om man byter till LED-rör. Men jag har sett att det i praktiken kan fungera ändå så länge man byter båda rören. Ett LED och ett lysrör blir inte bra.

• Gilla
yuphin
  • Laddar…
Y yuphin skrev:
Sitter det glimtändare för led?

• Gilla
yuphin
  • Laddar…
Har du en eller två glimtändare (om du har några alls)?

• Gilla
yuphin
  • Laddar…
Glimtändare för LED medföljer
A Avemo skrev:
Idealt bör du koppla om dem till parallella och byta båda rören. Det brukar anges på LED-rören att man skall koppla om armaturen till parallell om man byter till LED-rör. Men jag har sett att det i praktiken kan fungera ändå så länge man byter båda rören. Ett LED och ett lysrör blir inte bra.
Hur kopplar man om till parallell?

V växelventil skrev:
Sitter det glimtändare för led?
Glimtändare följer med LED lysröret så just nu sitter det ett LED lysrör med LED glimtändare och ett vanligt lysrör med vanlig glimtändare...

OK nu bytte jag det andra också till LED och båda fungerar :)

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.