Vi har ett hus byggt 1980 med ett högtemperaturettrörsystem. Radiatorer är till övervägande del 1-panel och låga (30x95 cm) och radiatorerna matas i 3-slingar med 12 mm rör. Kan man genom radiatorbyten konvertera detta system till ett lågtemp eller möjligen komma en bit på vägen?
modify_inline.gif

Det är ingen egentlig skillnad mellan hög och lågtemperatursystem, det är bara hur man har dimensionerat radiatorstorleken i förhållande till värmebehovet.

Vanligen så sätter man dit större radiatorer för att få ett lågtempsystem eller så bättrar man på isoleringen så att effektbehovet minskar. Det är bara att välja pest eller kolera.

Protte

Lånar tråden lite när jag är i samma funderingar

Finns det några nakdelar med att överdimensonera radiatorerna i huset ?
Nu när jag byter då skall tillägas att jag kommer inte att byta alla (Garage, wc, ett rum och tvättrum är väl de som lämnar med gamla och därmed ligga på ett sämre delta T
Så de nya kommer ju att behöva strypas, har sett att t.ex med värme pump så skall det hälst inte strypas.

//Jonas

Man ska väl överdimensionera lika överallt så man får jämn värme. En rejäl överdimensionering är golvvärme och det brukar inte gå bra på samma slinga/shuntning som radiatorer.

Protte

Ja, det är så enket som att du byer ut alla radiatorer till större.
om nu alla är enpanels, så byter du alla till 2 panels i samma storlek som satt tidigare.

sen när det gäller att strypa, så uppstår ju bara det problemet om et eller fler element är för små. du kan inte få lägre temp i systemet än vad den minsta radiatoren (minst till storlek mot hur mycke energi rummet den sitter i kräver) kan av ge i värme.

fult flöde igenom den minsta (fult flöde =4 graders delta-t) sen får man höja tampraturen på vattnet tills rött innomhus tempratur nås i deta rum. Alla andra radiatorer stryps sedan tills rätt tempratur uppnås.

Tackar för de svaren.:)
Ok det är som jag trodde då att det är det rum/radiator och har minsta effekt till förhållande till behovet som bestämmer framledar temp.

//Jonas

det som talarimot ett bra system är att du verkar ha väldigt klena rör, rören kan strypa flödet regält (vilket man får kompensera med större radiatorer)
Men det kan ju bara bli bättre !!!

Jo för tillfället 1-rörs system men det kommer att bli 2-rör

Till sommarn kommer det att dras till två rumm ett element tas bort i gamla systemet och två nya på 2-rörs system ( det ran varit ett stort rum med stort element och en skrubb men vid nån renovering så har det blivit två rum och ett mindre element i det rummet räcker till det men det andra går på el.:@)
Men där lär det bli överdimension nästa vinter gamla systemet räknat på ca DT50 och jag siktar på ca DT25 med det nyad^_^b

// Jonas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.