1 817 läst ·
27 svar
2k läst
27 svar
Konvertera krypgrund till platta - hur tänka med låg grundmur?
Tack. Jag har fått för mig att det sipprar upp en doft som kan komma både från mark, eller trycka brädor. Har precis tagit över huset så kan det inte så bra ännu men är känslig för dofter. Har också slängt ut alla gamla sängar och textilier där det vara lite grrottigt. Huset har tydligen stått kallställt på vintern i södra Sverige vilket jag inte tror är en så bra kombo för inredning och annat. Har en nyfödd bebis i huset också så vill göra saker ordentligt om möjligt. Tack för bra svar!useless skrev:
Redigerat:
Kul med bild. Tycker grunden ser fin ut. Är det frigolit mellan balkarna? Är det kanske en efterisolering av förra ägaren?R Robert N skrev:Hej tack för bra svar. Jag har redan fuktmätare på tre ställen och allt som oftast ligger det ovan gränsvärden. Jag har ju också tryckt virke i grund och vad gäller syll är. behandling oklar. Absolut plasta och byta dåligt virke. Men den mest fukten kommer ju utifrån och kyls av av marken så plats löser juni te allt. Krypgundens akilleshäl. Här är en bild på hur det ser ut under.
Det är väl inte ett brukligt sätt att isolera på?.Risken är att det blir för kallt i grunden då ingen värme sipprar ner genom golven. Sen kan det bildas fastna fukt mellan frigoliten och råsponten. Ser ut som vanlig frigolit villet inte heller har stängda porer. Så fukt kan fastna. Eps är väl bättre skulle jag tro.
Tanken är snarare att höja temperaturen lite i grunden genom att t.ex isolera marken. Inte under bjälklaget.
Har inga fler ideer än att göra som flera har skrivit. Lägg ut en folie eller isolering på marken. Tejpa fogarna och se om det blir bättre om ett år eller så. Ha lite ventilation, men inte för mycket så att det kondenseras. Stäng ventilerna på sommaren och öppna på vintern.
Gjuta platta tror jag inte alls på. Alternativt fylla upp allt med typ leka men det är inte säkert att det är därifrån lukten kommer. Och om det vart kallställt längre tid tar det nog lång tid att värma upp både grunden och bjälklagret.
Det var nog allt jag hade att komma med. Men håll oss uppdaterad med hur det går
Hej, ja det stämmer att sista lagret är frigolit 50mm. Gjort enligt instruktion från fabrikör av hus (var byggsats) - bifogar bild. Jag är med på att täcka marken, så klart ett bra alternativ också även om det eventuellt inte fungerar. Sedan vill jag ju bli av med lukt som jag tror sitter i det tryckta virket.Biggle skrev:
Kul med bild. Tycker grunden ser fin ut. Är det frigolit mellan balkarna? Är det kanske en efterisolering av förra ägaren?
Det är väl inte ett brukligt sätt att isolera på?.Risken är att det blir för kallt i grunden då ingen värme sipprar ner genom golven. Sen kan det bildas fastna fukt mellan frigoliten och råsponten. Ser ut som vanlig frigolit villet inte heller har stängda porer. Så fukt kan fastna. Eps är väl bättre skulle jag tro.
Tanken är snarare att höja temperaturen lite i grunden genom att t.ex isolera marken. Inte under bjälklaget.
Har inga fler ideer än att göra som flera har skrivit. Lägg ut en folie eller isolering på marken. Tejpa fogarna och se om det blir bättre om ett år eller så. Ha lite ventilation, men inte för mycket så att det kondenseras. Stäng ventilerna på sommaren och öppna på vintern.
Gjuta platta tror jag inte alls på. Alternativt fylla upp allt med typ leka men det är inte säkert att det är därifrån lukten kommer. Och om det vart kallställt längre tid tar det nog lång tid att värma upp både grunden och bjälklagret.
Det var nog allt jag hade att komma med. Men håll oss uppdaterad med hur det går![]()
Det är köpt som byggsats 1975 men var inte färdigmonterad förrän tidigt 90-tal.useless skrev:
Ett tips som jag fått av flera här är att ni ska ventilationen till ett minimum. Hur gör man en bedömning kring omfattning. Varannan ventil? Möta genomströmning eller liknande?
Redigerat:
Ok. De klorföreningar som ger obehaglig lukt från tryckimpregnerat virke slutade man med i övergången 70-80-talet. Så om brädorna är mycket nyare än så borde det inte vara någon större risk för "tryckimpregneratlukt".R Robert N skrev:
Det är vad jag har förstått. Sedan vet jag inte om det är gamla som kom med byggsatsen som där är från fel tidsepok eller om man köpte nytt senare. Här kan man se en bild på ett stycke bräda som också har angripits med påväxt.useless skrev:
Just de där brädorna ser ut att vara ganska enkla att byta eller helt enkelt ersätta med lagom långa skruvar med stora brickor då syftet endast är att hålla cellplasten på plats (under förutsättning att det går att krypa in där under...). Är det något tryckimpregnerat i syllar eller andra delar av den bärande konstruktionen?
Vi är på gång att komma ner under och det är 50cm i höjd så borde kunna komma runt inga väggar under heller då det är en stuga som är konstruerad som en låda med tunna innerväggar i bara gips och 45mm reglar. Inget annat tryckt virke enligt ritningarna men det vet man ju aldrig. Var ju på plats när det begav sig så att säga. Intressant idé att använda något annat än tryckt och då för trossbottenbrädor. Vet du någon som testat det med bra resultat och vad mer specifikt använde de? Tack för all hjälp!useless skrev:
Just de där brädorna ser ut att vara ganska enkla att byta eller helt enkelt ersätta med lagom långa skruvar med stora brickor då syftet endast är att hålla cellplasten på plats (under förutsättning att det går att krypa in där under...). Är det något tryckimpregnerat i syllar eller andra delar av den bärande konstruktionen?
Borde inte trossbottenbrädan ligga under cellplasten. Eller står dom inte i ordning?R Robert N skrev:Hej, ja det stämmer att sista lagret är frigolit 50mm. Gjort enligt instruktion från fabrikör av hus (var byggsats) - bifogar bild. Jag är med på att täcka marken, så klart ett bra alternativ också även om det eventuellt inte fungerar. Sedan vill jag ju bli av med lukt som jag tror sitter i det tryckta virket.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Ändring i bygglov från platta till krypgrund för uterum
Bygglov -
Tips för konvertera källarlokal till del av lägenhet
Utbyggnad och tillbyggnad -
Konvertera till vattenburen värme - dra rör i krypgrund?
Värme allmänt -
Konvertera äldre krypgrund till något varmare med isodrän.
Grund & Markarbeten -
Konvertera krypgrund till isolerad platta vid ombyggnad?
Grund & Markarbeten