Hej.
För sju år sedan (2001) bytte vi vår bef. frånluftsvvber. till en ny motsvarande pump en IVT/Elektrostandard frånluftsvp 550. (huset är byggt med separata system m. vattenburen elpanna för uppv. & frånluftsvp. för tappvarmv.)
Då var det enklast att byta till ny motsvarande den som gått sönder, vi hade inte tid/ork att ändra på något, samt med fem barn, därav flera tonåringar, i huset var åtgången av varmvatten stor så det kändes befogat.
Nu är fyra av barnen utflugna, och den femte försvinner trol. inom några år, således sitter vi, två vuxna, här med samma bostadsvolym att värma upp men med betydligt mindre varmvattenåtgång.
Jag vill förbereda en förändring av uppvärmningen och betydligt mindre varmhållningsvolym på tappvattnet. Jag vill även behålla möjligheten till större varmvatten uttag vid enstaka tillfällen.
Vi har även 2004 installerat en rejäl vedkamin, både för trivsel och uppvärmning och tycker att den skulle kunna utnyttjas bättre om frånluftsvp. fick ett extra insug i dess närhet och s.a.s. var kopplad till radiatorerna så att värmen således fördelades bättre i bostaden.
Som det är nu blir det överhettat i halva huset för att få bra temp. i andra halvan och ingen värme alls i souterängplanet om man bara anv. kaminen.
Jag har en ide om att lösa det hela genom att koppla vp:ns vvtank till en extern acc.tank i en sluten enhet, med egen cirkulationspump om inte bara vatten temp klarar av att cirkulera vattnet?
Acc. tanken skall innehålla vvber tank, med el tillskott mot legionella och för möjl. till tillfälliga större varmv. uttag samt slinga där radiatorvattnet passerar för uppv.
För att inte riskera att det blir för kallt om slingan i acc.tanken inte klarar hela värmebehovet i radiatorerna även låta radiatorvattnet passera bef. elpanna för ev. tillägsvärmning så som det redan i dag är.
Problemet kan väl snarare bli om det blir för varmt vatten till radiatorerna men det kanske kan lösas med en extern blandningsventil, gissar att rörmockare löser det lätt.
Är min ide realistisk?? Tekniskt möjlig? Ekonomiskt försvarbar mot att bara byta till en ny typ av vp. med kombifunktion fastän den gamla ännu fungerar utmärkt?? (Elpannan är också renoverad på 2000-talet).