anders07 skrev:
Först måste du rippa till ISO så du får bort kopieringsskydd (och detta är enligt svensk lagstiftning tillåtet om du äver DVD'n).
Sen tar du t.ex. Handbreak och konverterar den till AVI eller MP4 eller lämpligt format. I Handbreak kan du välja att dela upp den. Vill du editera finns t.ex. Windows Movie Maker i Windows färdigt.
Handbrake har inget stöd för AVI sedan 2009 och det skall vi vara glada för. AVI som format spikades 1992 och sedan dess har inget hänt förutom lite hack fram tills för tio år sedan. Det är stendött. Det har inget som helst stöd för moderna videofunktioner. Eller som utvecklarna av Handbrake skriver:

"AVI: AVI is a rough beast. It is obsolete. It does not support modern container features like chapters, muxed-in subtitles, variable framerate video, or out of order frame display. Furthermore, HandBrake's AVI muxer is vanilla AVI 1.0 that doesn't even support large files. The code has not been actively maintained since 2005. Keeping it in the library while implementing new features means a very convoluted data pipeline, full of conditionals that make the code more difficult to read and maintain, and make output harder to predict. As such, it is now gone. It is not coming back, and good riddance."
Så undvik AVI i det längsta.

• Gilla
Chaly
  • Laddar…
Flera tips har kommit, men än har inte mpeg streamclip nämnts. Jag har använt det för att få ut redigerbara videofiler (tror jag använde .dv-filer) från en dvd-skiva tillverkad av en Sony dvd-inspelare. Verkar dock inte utvecklats så mycket de sista åren, men det funkar säkert ändå och stöder ett stort antal format. Gratis!
Källmaterialet var suddigt, interlacat och allmänt bedrövligt, men jag tror inte det blev sämre av konverteringen. Klippte sen i final cut pro. 30-dagars provlicens räckte precis till det projektet!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.