1 534 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Hur byta LED belysning i köksfläkt?
Jag har en Siemens IQ500 köksfläkt,se:
https://www.siemens-home.bsh-group.com/se/sv/product/LC98KLP20
Där en: 12034561
Behöver bytas.
Siemens hänvisar vid köp av LWD samt i bruksanvisning till elektriker, jaha? Jag anar att den kanske är direkt strömsatt, men jag anar att random elektriker inte vet mer än mig hur en specifik LED-lampa ska bytas.
Någon här som vet hur man får loss den? Har provat att bryta lite lätt, men den fjädrar tillbaka, bild fås fram via numret: 12034561, en rektangulär rätt kapslad LED.
Vill ju inte att någon annan kommer och bryter sönder heller, gör gärna ett försök själv först iaf. Man anar ju att den kan ha några snäpp fästen eller förhoppningsvis att det är "tight fit" Att göra det strömlöst är i sig inget problem, fläkten sitter med stickpropp smt har såklart en säkring jag kan avlägsna (propp). Är mest intresseras att slippa få något sönderbrutet.
https://www.siemens-home.bsh-group.com/se/sv/product/LC98KLP20
Där en: 12034561
Behöver bytas.
Siemens hänvisar vid köp av LWD samt i bruksanvisning till elektriker, jaha? Jag anar att den kanske är direkt strömsatt, men jag anar att random elektriker inte vet mer än mig hur en specifik LED-lampa ska bytas.
Någon här som vet hur man får loss den? Har provat att bryta lite lätt, men den fjädrar tillbaka, bild fås fram via numret: 12034561, en rektangulär rätt kapslad LED.
Vill ju inte att någon annan kommer och bryter sönder heller, gör gärna ett försök själv först iaf. Man anar ju att den kan ha några snäpp fästen eller förhoppningsvis att det är "tight fit" Att göra det strömlöst är i sig inget problem, fläkten sitter med stickpropp smt har såklart en säkring jag kan avlägsna (propp). Är mest intresseras att slippa få något sönderbrutet.
Om den är som min (utan led tack och lov) så fjädrar den rejält. Man får ta en kniv för att komma under kanten, sedan sätta en matkniv så att man sedan kan få in fingrarna och sedan bryta med bara fingrar. Jag har dockminsettnatt i min fläkt (av annat märke) så kommer man åt från insidan och kan trycka på lite, då går det lite lättare. Hoppas det hjälper dig vidare.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Har du sett hur min "lampa" ser ut? Är din liknande, jag tänkte som du och fick knappt in ett knivblad under, men det fjädrar så mycket, kanterna på lampan känns väldigt bräckliga. Men det rimligaste är att kanske med 2 knivblad ska gå att bända loss. Tyvärr inget ställe att sticka in någon hand och "hjälpa till" uppifrån. Försökte med milt våld men endast med ett knivblad, men jag gav upp innan jag bröt sönder något och kom på tanken att fråga här, vill ju inte få något öppet hål eller sönderbruten LED, får jag bara loss den så kan jag nog byta till en ny själv, osäkerheten ligger i om jag inte vet om det endast är att bryta, eller om det krävs något mer för att få loss LED-lampan.pacman42 skrev:
Om den är som min (utan led tack och lov) så fjädrar den rejält. Man får ta en kniv för att komma under kanten, sedan sätta en matkniv så att man sedan kan få in fingrarna och sedan bryta med bara fingrar. Jag har dockminsettnatt i min fläkt (av annat märke) så kommer man åt från insidan och kan trycka på lite, då går det lite lättare. Hoppas det hjälper dig vidare.
Min har en liten metallkant, men det känns som jag skulle kunna bryta sönder den med nageln, flexar när man använder kniv. Men jag är inne på samma spår som du, kontrollerat våld. På fläkten känns materialet stadigt, men risk för repor (vilka iof inte syns mycket då det är under, men vill inte gå bet och ha en trasig lampa (fysiskt trasig i materialet) eller ett hål.pacman42 skrev:
Ska se om jag får någon mer input, annars blir det att prova lite mer igen, själva LED-lampan kostar 598 kr att beställa, inga billiga saker dom stoppat i, inte supersmidiga att byta heller, men förhoppningsvis ska de hålla länge.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden