E elmont skrev:
Ska det vara enligt reglerna så duger det inte med "bara" separat brunnständning, det ska vara ett uttag som är godkänt för 400 Volt vilket oftast uttag med separat brunnständning INTE är.
Bara en enkel fråga då. Hur kan det komma sig att dom är godkända och säljs som två av varandra oberoende matningar. Det är då 400 V mellan uttagens fashål. Du verkar vara absolut säker på att det inte är rätt, men du har fel.

J jonaserik skrev:
Bara en enkel fråga då. Hur kan det komma sig att dom är godkända och säljs som två av varandra oberoende matningar. Det är då 400 V mellan uttagens fashål. Du verkar vara absolut säker på att det inte är rätt, men du har fel.
Så du är helt säker på att alla uttag med separat brunnständning är godkända för 400 V?

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
A
Ja helt klart är ju uttag enklare och bättre om apparaten behöver tas loss eller flyttas. Då slipper du klippa stickproppen också.

Elko är riktiga föredömen i sin instruktion till sina uttag med separata brunnar:

• Tekniskt datablad för 2-vägs infällt uttag med jord, inkluderar produktbeskrivning, teknisk information och kopplingsschema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Så du är helt säker på att alla uttag med separat brunnständning är godkända för 400 V?
useless useless skrev:
Nu är det inte du som ska svara, utan frågan ställdes till Elmontör, men som vanligt i EL-trådar ska det alltid komma in någon som ska vara som en advokat för någon. Tänk om lite på det planet och var inte så intresserad med att försöka försvara era s.k kollegor i ämnet EL, Antingen som en del på forumet inte är elektriker men ska ändock svara eller är elektriker.

J jonaserik skrev:
Nu är det inte du som ska svara, utan frågan ställdes till Elmontör, men som vanligt i EL-trådar ska det alltid komma in någon som ska vara som en advokat för någon. Tänk om lite på det planet och var inte så intresserad med att försöka försvara era s.k kollegor i ämnet EL, Antingen som en del på forumet inte är elektriker men ska ändock svara eller är elektriker.
Om jag vänder på det hela då: Vad tycker du är dåligt eller felaktigt med att elmont påpekade att man måste kolla att uttaget är godkänt för 400 V?

• Gilla
Willmanh
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om jag vänder på det hela då: Vad tycker du är dåligt eller felaktigt med att elmont påpekade att man måste kolla att uttaget är godkänt för 400 V?
Det var inte det som mitt svar var för, men nu kan du nog hoppa över och överlämna till Elmontör att försvara inlägg # 12

Panor82
Jag kanske missar något men dom uttagen jag kollade på som kom upp först vid googling separat brunntändning så är dom specade 16 A 250 V AC. Båda av märket Schneider det ena i serien Renova och det andra Exxact, stod inget om 400 V i produktdatabladen iaf. som visats tidigare så har Elko haft ett uttag specat för 400 V och varit ganska ensamma om det så om det inte blivit vanligare på sista tiden så skulle jag säga att separatbrunnständning inte är förenat med att man får koppla två olika faser till brunnarna.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
En till advokat kommer in med argument om detta, varför det är väl bara att läsa på rätt ställe.

• En vägguttag för el med unik 2-vägs design beskrivs bredvid, möjliggör två separata fasförsörjningar.
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Fairlane
J jonaserik skrev:
En till advokat kommer in med argument om detta, varför det är väl bara att läsa på rätt ställe.
Ja det uttaget är ju ok, vilket är vad som påpekats, att man ska kolla att det är godkänt för 400V. Det finns uttag med separat brunnständning specade för 230 V. Tycker du det är dumt att säga att det finns två olika typer så att folk väljer rätt till ändamålet?

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Panor82
Absolut ingen advokat men detta verkar bero på ett missförstånd längre upp i tråden och jag är väl medveten om att det finns uttag godkända för ändamålet men jag fick intrycket att du menade att alla uttag med separatbrunnständning var avsedda för två faser. Tolkade det fel helt enkelt 🫣

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Här finns flera bara läsa
[länk]
[länk]
På den första står det: "Märkspänning: 250V". Tycker du ändå att det är ok att koppla den till två olika faser?

Nu står det faktiskt 2x250V i titeln. Läs gärna instruktionsbladet också. Tolkar det som olika sätt att märka produkterna. Är det uttagsbrunnen eller uttaget i helhet som har märkström 250V..

• Användarmanual för dubbelt eluttag, varningar, installationsinstruktioner, elschema, produktbilder, Schneider Electric logotyp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Här finns flera bara läsa
[länk]
[länk]
Du har som i emellanåt inte fullt klart för dig hur det är.
I övrigt så bryr jag mig inte om att spilla krut på döda kråkor.

J jonaserik skrev:
Om du läser så står det att uttaget är unikt, det unika är inte att det är två brunnständningar utan att det var/är godkänt för 400Volt

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.