6 125 läst ·
39 svar
6k läst
39 svar
Konvertera 3-fas kopplingsdosa till 1-fas vägguttag?
Bara en enkel fråga då. Hur kan det komma sig att dom är godkända och säljs som två av varandra oberoende matningar. Det är då 400 V mellan uttagens fashål. Du verkar vara absolut säker på att det inte är rätt, men du har fel.E elmont skrev:
Så du är helt säker på att alla uttag med separat brunnständning är godkända för 400 V?J jonaserik skrev:
Ja helt klart är ju uttag enklare och bättre om apparaten behöver tas loss eller flyttas. Då slipper du klippa stickproppen också.
Elko är riktiga föredömen i sin instruktion till sina uttag med separata brunnar:
Elko är riktiga föredömen i sin instruktion till sina uttag med separata brunnar:
useless skrev:
Nu är det inte du som ska svara, utan frågan ställdes till Elmontör, men som vanligt i EL-trådar ska det alltid komma in någon som ska vara som en advokat för någon. Tänk om lite på det planet och var inte så intresserad med att försöka försvara era s.k kollegor i ämnet EL, Antingen som en del på forumet inte är elektriker men ska ändock svara eller är elektriker.useless skrev:
Om jag vänder på det hela då: Vad tycker du är dåligt eller felaktigt med att elmont påpekade att man måste kolla att uttaget är godkänt för 400 V?J jonaserik skrev:Nu är det inte du som ska svara, utan frågan ställdes till Elmontör, men som vanligt i EL-trådar ska det alltid komma in någon som ska vara som en advokat för någon. Tänk om lite på det planet och var inte så intresserad med att försöka försvara era s.k kollegor i ämnet EL, Antingen som en del på forumet inte är elektriker men ska ändock svara eller är elektriker.
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 494 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 494 inlägg
Jag kanske missar något men dom uttagen jag kollade på som kom upp först vid googling separat brunntändning så är dom specade 16 A 250 V AC. Båda av märket Schneider det ena i serien Renova och det andra Exxact, stod inget om 400 V i produktdatabladen iaf. som visats tidigare så har Elko haft ett uttag specat för 400 V och varit ganska ensamma om det så om det inte blivit vanligare på sista tiden så skulle jag säga att separatbrunnständning inte är förenat med att man får koppla två olika faser till brunnarna.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Ja det uttaget är ju ok, vilket är vad som påpekats, att man ska kolla att det är godkänt för 400V. Det finns uttag med separat brunnständning specade för 230 V. Tycker du det är dumt att säga att det finns två olika typer så att folk väljer rätt till ändamålet?J jonaserik skrev:
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 494 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 494 inlägg
Absolut ingen advokat men detta verkar bero på ett missförstånd längre upp i tråden och jag är väl medveten om att det finns uttag godkända för ändamålet men jag fick intrycket att du menade att alla uttag med separatbrunnständning var avsedda för två faser. Tolkade det fel helt enkelt 🫣