I sommarstugan har vi en undercentral med enbart 10A automatsäkringar. När jag kör ett konvektorelement på max (1500W) så löser säkringen ut efter ett tag (efter att termostaten slagit på/av några gånger). Om jag kör på 850W så är det inte några problem. Det är inte något annat som belastar denna grupp.
Kan jag lösa problemet genom att byta till trög (C) säkring? Eller kan det vara något annat som strular.
Jag har uteslutit elementet som felkälla för jag har tre olika fabrikat och alla beter sig likadant. Jag har samma problem i tre rum som matas från tre olika grupper.
Kan jag lösa problemet genom att byta till trög (C) säkring? Eller kan det vara något annat som strular.
Jag har uteslutit elementet som felkälla för jag har tre olika fabrikat och alla beter sig likadant. Jag har samma problem i tre rum som matas från tre olika grupper.
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Nej det är något fel. Att byta till C karaktär kommer troligen inte att ge någon förbättring, möjligen dölja felet.
Ett element har ingen speciell startström som en elmaskin kan ha. Utan det drar (nästan) rätt ström från början.
Har elementet fungerat tidigare, eller är det nyinstallerat, jag tänker då framförallt på om du möjligen fått in ett 230V element i en 400V installation.
Ett element har ingen speciell startström som en elmaskin kan ha. Utan det drar (nästan) rätt ström från början.
Har elementet fungerat tidigare, eller är det nyinstallerat, jag tänker då framförallt på om du möjligen fått in ett 230V element i en 400V installation.
Vi har som sagt tre element som alla har samma problem. Och dom har visat samma problem sedan de var nya. I ett rum är elen dragit direkt från huvudcentralen och där har vi inte några problem. Det rummet har en C-säkring.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Har ni 3 element á 1500 W kopplat till en 10 A säkring så är det ju klart att om alla skulle råka vara på samtidigt så drar det ca 20 A och då löser naturligtvis säkringen.
Med 850 W läget så klarar det sig precis.
Protte
Med 850 W läget så klarar det sig precis.
Protte
Nej, nej. Vi har inte elementen inkopplade på samma grupp. Det är två grupper, två rum och tre element som är inblandade. Båda grupperna har samma problem; när ETT element är inkopplat går säkringen (och samma fel finns alltså för tre olika element).
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Men då tror jag att du har fått 230V element inkopplade på 400V.
Självklart inte - men det känns som att det är precis när termostaten slår på som säkringen löser ut.elmont skrev:
Det låter osannolikt tycker jag men skall mäta när jag får chansen.hempularen skrev:
Vet inte om det finns något annat sätt att felsöka. Allt från centralen till uttagen är bytta för c:a 15 år sedan och vi har inte några problem i övrigt.
Bild på elementets inkopplingsschema?
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Om elementen är inkopplade fast, så är det väldigt vanligt med 400V matning av element.
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Tänk också på att OM det är 400V, så har du en trefasgrupp till elementen (men fortfarande bara två trådar + jord). Det räcker inte att bryta en av säkringarna för att göra spänningslöst, alla 3 måste brytas innan du gör något ingrepp.
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Och var det vägguttag tidigare också? Eller har det kopplats in i samband med byte av element?
Alla vägguttagen är gamla (alltså c:a 15 år). Huset har inte haft några element alls tidigare utan bara kamin. Men i takt med att man blir lite bekväm så skaffade vi några konvektorelement.
Detta är ett av elementen:
http://www.clasohlson.com/se/Elelement-med-konvektor-och-fläkt/Pr365616000
Just denna modell har maxeffekt på 2000W men det skall ju inte vara några problem för en 10A säkring så länge det är det enda som belastar gruppen.
Detta är ett av elementen:
http://www.clasohlson.com/se/Elelement-med-konvektor-och-fläkt/Pr365616000
Just denna modell har maxeffekt på 2000W men det skall ju inte vara några problem för en 10A säkring så länge det är det enda som belastar gruppen.
Ett elelement har så ytterst liten "överström" i starten att det inte spelar någon roll om du har snabba eller tröga säkringar. Och om du kör ett element på 1500W och du löser säkringen så har du endera någon mer last eller är det fel på elementet eller så är det 6 A säkringar som sitter i centralen. Mät lasten (strömmen) vid säkringen med tex en tångampermeter.