Hej!

Jag har två walk-in-closets med vanlig väggbrytare för att tända och släcka lampan i taket.
https://www.elbutik.se/product.html?product_id=101082 (trapp/1-polig)

Jag skulle vilja ersätta dessa med vad jag tror kallas vipptryckknapp eller kontrollströmställare (är det skillnad?) med syftet att lampan skall släcka sig själv efter ett antal minuter.
https://www.elbutik.se/product.html?product_id=101082 (Kontroll Trapp/1-polig)

Lyckas inte hitta någon information om hur en sådan fungerar, har den inbyggd krets för att släcka efter viss tid? Kan man sätta tiden? Kan jag göra som jag har tänkt eller är det mer komplicerat än så?

Kopplingsschema?
http://ecatalogue.schneider-electri...117381&groupid=117072&navid=26233&navoption=2

Svårt att direktlänka till respektive brytare då valet görs med drop-down-meny på elbutik.se.

Tacksam för svar!
 
  • Capture.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Eller en Z-Wave puck och vanlig strömställare, blir lika dyrt, lite krångligare men kan ge massor av extra funktionalitet...
 
tommib
Eller en sån här https://www.elbutik.se/product.html/trappautom-tlz61np-230vuc och en impulsfjäder, så kan du använda befintlig brytare.

Vad du är ute efter är en timer eller en trappautomat. Strömställaren är bara ett gränssnitt, den har ingen egen funktion mer än att vara just en strömställare.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar. Om nu strömställaren bara är ett gränssnitt vad står för funktionaliteten? Jag ser de här strömställarna på en mängd ställen, hur brukar det lösas? Är det enligt ditt förslag @tommib, sitter det en sådan bakom varje strömställare?
 
tommib
Nej. Det sitter en trappautomat någonstans centralt. Sen går det ledningar från varje brytare till den. Studera kopplingsschemat på den jag länkade så förstår du snart. I större anläggningar är det nog mer sannolikt en normapparat men det finns som du ser för dosmontage också.

En trappautomat är inte något annat än ett impulsrelä med timer och lite extra funktioner (varningsblink mm). Man kan också realisera funktionen med ett enkelt tidrelä om man inte vill ha extrafunktionerna.
 
  • Gilla
F00dagi
  • Laddar…
J
Kolla på zwave, tror det för lekmanna bruk är prisvärt och enkelt. Du kan tex ha två knappar utan tråd imellan som styr samma lampa, tidsstyning, schemaläggning mm
 
tommib
Nej, kolla absolut inte på Zwave. Detta är en klädkammare. Att installera zwave är som att jaga myggor med kanon.

Det som troligtvis är enklast (och helt lagligt) är att skaffa en armatur med närvarosensor. T.ex. denna http://www.bauhaus.se/takplafond-pino-sensor.html (typ det första vettiga jag hittade på google, ingen egen erfarenhet och ingen rekommendation att använda just denna).

Näst enklast är trappautomat/tidrelä.
 
  • Gilla
jarlh
  • Laddar…
tommib skrev:
Det som troligtvis är enklast (och helt lagligt) är att skaffa en armatur med närvarosensor. T.ex. denna [länk] (typ det första vettiga jag hittade på google, ingen egen erfarenhet och ingen rekommendation att använda just denna).
Om du ska köpa en armatur med inbyggd sensor så fråga om den tar genom stängda dörrar. Jag har vid två olika tillfällen och med två olika armaturer satt såna i skafferier i kök och på båda ställena tänder den när man går förbi utanför.
Leverantören till armaturen jag köpte kallar sensorn för "radio" om jag minns rätt, den "ser" genom lättare material vilket ibland inte är så bra.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
Ja, just det. Det är inte så bra. Det skulle kunna hända med en mikrovågsdetektor. Bäst är att ha en vanlig IR-detektor, de tar normalt inte igenom väggar/dörrar.

Det allra lättaste, som jag glömde bort, är en helt vanlig dörrkontakt, om garderoben har dörr och man brukar stänga den efter sig. Tänt när dörren är öppen och släckt när den inte är det. Varför krångla till det?
 
tommib skrev:
Det allra lättaste, som jag glömde bort, är en helt vanlig dörrkontakt, om garderoben har dörr och man brukar stänga den efter sig. Tänt när dörren är öppen och släckt när den inte är det. Varför krångla till det?
Är ju iofs lite synd att lampan står och brinner om man lämnar garderobsdörren på glänt...

Varför inte en så'n här:
https://www.elbutik.se/product.html/rorelsevakt-350gl-120
Kräver inte ens nolla.
 
Redigerat:
tommib
För att den sannolikt inte kommer fungera med LED och för att det är olagligt att installera den själv, till skillnad från en armatur (ja, så dumt är det). Armaturen jag länkade till är dessutom billigare.
 
Jo, det är ju alltid risken med LED om det nu är aktuellt i just det här fallet.

Visst är det olagligt att installera den själv, så även att själv installera brytare med timer, trappautomater osv.

Som teknisk lösning på problemet tycker jag nog ändå att en rörelsevakt är en funktionellt god lösning om man vill behålla befintliga armaturer. (förutsatt att dessa nu inte är LED-armaturer)
 
tommib skrev:
Ja, just det. Det är inte så bra. Det skulle kunna hända med en mikrovågsdetektor. Bäst är att ha en vanlig IR-detektor, de tar normalt inte igenom väggar/dörrar.
Jag har en dylik armatur med mikrovågsdetektor i "skafferiet" i källaren. Den är lite känslig, men å andra sidan så är den LED och hellre att den tänder snabbare och en gång för mycket än att det är mörkt när man kommer in (den tänder direkt man rör dörren). I korridoren utanför så har jag IR-rörelsesensor och den är just lite för tvekande ibland. Man kan komma in en meter eller två innan den reagerar trots optimal placering med rörelsen tvärs detektorn.

Det är ju inte som om det kostar några pengar att den står på någon gång i onödan, så jag premierar funktion framför mestadels imaginär besparing. Jag röstar mao på mikrovågor framför IR.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Jag har en dylik armatur med mikrovågsdetektor i "skafferiet" i källaren. Den är lite känslig, men å andra sidan så är den LED och hellre att den tänder snabbare och en gång för mycket än att det är mörkt när man kommer in (den tänder direkt man rör dörren). I korridoren utanför så har jag IR-rörelsesensor och den är just lite för tvekande ibland. Man kan komma in en meter eller två innan den reagerar trots optimal placering med rörelsen tvärs detektorn.

Det är ju inte som om det kostar några pengar att den står på någon gång i onödan, så jag premierar funktion framför mestadels imaginär besparing. Jag röstar mao på mikrovågor framför IR.
Jag förstår vad du menar. Dock spelar det roll vad du ska belysa, i mitt fall är det hörnskåp i ett kök som man öppnar kanske en gång i veckan. Att den då tänder varje gång du går in eller ut ur köket (man ser att den tänds i springan under dörren) och lyser i 5 minuter varje gång så förstår jag att man stör sig på det.

På det andra stället sitter armaturen i en garderob i sovrummet. Samma sak där, varje gång de ska lägga sig eller gå upp tänds armaturen. Det hade jag också stört mig på. Jag löste problemet genom att byta till Hide-a-Lites LED som går på IR. Tyvärr var de dubbelt så dyra.

I trapphus eller korridorer är nog mikrovågor bättre.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.