Hej,
nån som vet om finns det möjlighet att kontrollera hantverkarens faktura till SKV innan de godkänner och betalar ut pengarna till företaget? Låter ju annars som det borde gå att fuska rätt bra med ROT-avdraget, i och med att det kanske inte upptäcks förrän långt senare (när man slår i taket p.g.a för högt totalt avdrag under ett år).

I alla fall så får du ett brev från SKV när hantverkaren har begärt ROT på dig, hur mycket etc. Så det är i efterhand du får göra kollen.

Jag kan ha fel, men jag tror att brevet från skatteverket kommer någon vecka innan de betalar ut till hantverkaren, så du har en viss möjlighet att stoppa utbetalningen.

hempularen skrev:
Jag kan ha fel, men jag tror att brevet från skatteverket kommer någon vecka innan de betalar ut till hantverkaren, så du har en viss möjlighet att stoppa utbetalningen.
Nix, det tar ett par veckor oftast innan skattmasen skickar ut till kunden.
Hantverkaren får stålarna efter ca 5 dagar.

Ok, då förstår jag. Har inte köpt något på ROT-avdrag förut.

I brevet man får står det att Skattetverket gjort utbetalning, om det sedan är vad som gäller vet jag ej.
Finns även en notering om hur man överklagar och det räcker inte med att bara bestrida till skatteverket.

Hemmakatten
Jag råkade ut för att en firma skickade in och fick RUT-pengar felaktigt. Firman skickade in en fejkfaktura till Skatteverket. Vad jag gjorde var först att ringa till det kontor som har hand om RUT-avdragen och sedan mejlade jag till kontoret och förklarade situationen. Fick ett brev (snigel-post) där Skatteverket bekräftade mitt mejl och skrev att de skulle undersöka saken (dvs. ta kontakt med firman). Efter några veckor fick jag till svar att firman ej svarat på Skatteverkets brev och att mina RUT-pengar var återförda till mitt skattekonto.

Gick väldigt smidigt och fort. Möjligtvis beroende på att firman hade skulder hos kronofogden på många hundra tusen och ytterligare 300' på ingång vilket var ej inbetald moms, skatter och avgifter till skatteverket. Kan tänka mig att om det varit en firma som inte stod på konkursens brant, och som hade svarat skatteverket, så hade skatteverket begärt in t.ex. bevis från firman att fakturan var betald (vilket den inte var eftersom den var fejkad).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.