Vilken pump ska jag köpa?
Jag är rätt säker på att pumpen är sänkt till 20-30meter. Vilket är logiskt då huset har använts som sommarstuga innan.

Så jag undrar om denna pump är något att ha?
https://www.rinkabyror.se/artikel/grundfos-sqe-1-65/
(Den billiga för högst upp för 7740kr)
Den har ju max lyfthöjd 86meter, det borde ju räcka bra för min brunn som är 88meter?

Sen kan jag väl använda min nuvarande tryckströmbrytare osv va?

Något annat att tänka på? Eller någon annan pump på rinkabyrör som är bättre? Vill helst komma på lågt i pris som möjligt :-)

Den du länkar till kan du sätta på runt 40 m djup om du vill ha vettig funktion om du tar ut reservoaren i borrhålet. Det du bör ta fram innan du väljer är hur långt ner normalt vattennivån står. Sen hur mycket du tar ut som mest vid enstaka tillfällen dvs hur mycket det betyder i sänkt nivå. Där får du anta sätta pumpen med lite marginal djupare.

Välj pump med max tryck som motsvarar vad du vill ha i systenet som stopptryck vanligtvis 3-4.5 bar plus djupet där min vattenyta ligger efter maxuttag delat med 10. Och med lite marginal så du får lite flöde även i den punkten.

GK100 GK100 skrev:
Den du länkar till kan du sätta på runt 40 m djup om du vill ha vettig funktion om du tar ut reservoaren i borrhålet. Det du bör ta fram innan du väljer är hur långt ner normalt vattennivån står. Sen hur mycket du tar ut som mest vid enstaka tillfällen dvs hur mycket det betyder i sänkt nivå. Där får du anta sätta pumpen med lite marginal djupare.

Välj pump med max tryck som motsvarar vad du vill ha i systenet som stopptryck vanligtvis 3-4.5 bar plus djupet där min vattenyta ligger efter maxuttag delat med 10. Och med lite marginal så du får lite flöde även i den punkten.

Yes, min tryckströmbrytare kör mellan 2,3-4bar.
Hittade en annan pump nu med färdig 80meters elkabel:
https://www.rinkabyror.se/artikel/grundfos-sqe-2-55-pumppaket-m-30m-kabel/

Står inte så mycket info om denna, vad tror du om denna?

Man kan nog tolka -55 som 55 m dvs den ligger 10 m lägre än den tidigare i tryck. Det speglas även ilte i kabeln på 30 m dvs utnyttjas den längden helt har du netto max 2-3 bar i förbrukaränden.

GK100 GK100 skrev:
Man kan nog tolka -55 som 55 m dvs den ligger 10 m lägre än den tidigare i tryck. Det speglas även ilte i kabeln på 30 m dvs utnyttjas den längden helt har du netto max 2-3 bar i förbrukaränden.
Det gick inte att länka till 80m, men går man ner lite på länken så ser man alla modeller. Jag menade den dyraste där med 80m kabel.
Men jag föestår din poäng

Hemmakatten
Men behöver du verkligen byta pump? Hur gammal är den du har? Om du vill byta för att sänka ner pumpen längre så bör du väl vara säker på hur djupt pumpen sitter idag.

Om du har en hydropress idag kan en variant vara att istället köpa en hydrofor på xx100 liter. Då får du mer vatten att spela med.

Om du byter pump så titta på en trefaspump. En sådan ger smidigare och tystare övergångar vid av och på. Men det kräver lite extra elektrikerarbete.

Ok ja den följer samma mönster för maxtryck och kabellängd så där är max 8.5 bar. Den skulle jag välja och sätta ner mot 70-80 m. Då har man gjort vad man kan i att utnyttja volymen i hålet oavsett var det normalt ligger och med rimlig kapacitet och tryck ner mot djupet den är placerad.

Jag är ganska säker på att jag fastnade med ett sänke igår mellan rör och pump. Och det var ungefär 20meter ner i hålet.

Pumpen är från 1978 ungefär.

Jag måste ju "förlora" rätt mycket vatten om pumpen är på 20meters djup eller 80meters djup?

Det blir nog att köpa pumpen från rinkabyrör, det var den enda som hade färdig elkabel på 80meter.

Om inte någon har några invändningar :-)

Tack för all hjälp

foreman foreman skrev:
Ska du hålla på och böka med brunnen och byta pump, så kan du även sätta dit en adapter:

[länk]

Då kan pumpen hänga i PEM-röret och du behöver ingen vajer.
Det kan jag absolut göra. Hänger man den klumpen på själva foderröret då?

Du bör ändå ha vajer som säkerhet för pumpen men viktigast är att du både vid pumpen och adaptern väljer kopplingar som är tåliga vid dragbelastning. Du kan tex titta på såna från Beulco de finns också på Rinkaby, de PRK kopplingar du har på bilden är mindre lämpliga i det fallet.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du bör ändå ha vajer som säkerhet för pumpen men viktigast är att du både vid pumpen och adaptern väljer kopplingar som är tåliga vid dragbelastning. Du kan tex titta på såna från Beulco de finns också på Rinkaby, de PRK kopplingar du har på bilden är mindre lämpliga i det fallet.
Perfekt, tack!
Är det samma princip med beulco som med prk? (att man skruvar åt dom till det tar stopp så sitter slangen fast?)

Men jag tänker väl inte fel gällande att jag efter pumpbytet kommer kunna använda runt 500liter vatten mer åt gången? (Om vi räknar på att pumpen är på 30meters djup nu, jämfört med 80meter sen)

Edit: jag mätte snöret nu, och från foder-rörets början, till pumpen mätte jag 10meter på snöret :s kan det verkligen stämma att det är så lågt ner i röret och endå kunna använda normalt med vatten i ett hushåll? Vatten-nivån i röret når kanske 7meter från markytan dessutom

Redigerat:
Eftersom din tyngd fastnade någonstans så var lite försiktig, vet du hur grovt hålet är, är det ett riktigt gammalt, kanske stötborrad och inte skruvborrat. Då kan det finnas risk att pumpen är lite för grov och inte gick ner längre.
Samt att det värsta som kan hända är att en bergflisa lossnat ovanför pumpen och kilar fast den. Blir i princip omöjligt att lyfta upp den då. Så ta det med ro nu och var utan vatten ett tag, dra upp pumpen om det går, du kanske behöver hjälp då den ska gå rakt upp i ett steg utan att stanna på vägen med nya tag. OBS se till att kabeln följer med samtidigt , den kan korva sig och lägga sig mellan hål och pump, brukar även då bli tvärstopp att få upp pumpen.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Eftersom din tyngd fastnade någonstans så var lite försiktig, vet du hur grovt hålet är, är det ett riktigt gammalt, kanske stötborrad och inte skruvborrat. Då kan det finnas risk att pumpen är lite för grov och inte gick ner längre.
Samt att det värsta som kan hända är att en bergflisa lossnat ovanför pumpen och kilar fast den. Blir i princip omöjligt att lyfta upp den då. Så ta det med ro nu och var utan vatten ett tag, dra upp pumpen om det går, du kanske behöver hjälp då den ska gå rakt upp i ett steg utan att stanna på vägen med nya tag. OBS se till att kabeln följer med samtidigt , den kan korva sig och lägga sig mellan hål och pump, brukar även då bli tvärstopp att få upp pumpen.
Enligt borrbeviset i första posten så är stålröret 13cm o plaströret 11.5cm, och det verkar stämma enligt ögonmåttet :p

Jag o frugan testade att dra upp pumpen strax efter att sänket fastnade. Så vi drog ut sladden till pumpen o skruvade loss kopplingen till vattenslangen o började dra upp pumpen.
Drog upp pumpen kanske 4-6meter, innan vi bestämde oss för att skita i det o bara låta sänket vara kvar.

Men det gick väldigt lätt att dra upp dom metrarna iaf

Då det står 11,5 cm så är det säkert en 90 mm pump som sitter där, men det märker du när den kommer upp, blir till att loda djupet och var du hamnar står i framtiden. Men en ny pump ska nog vara 90 mm max, det finns smalare men tror den endast är 1-fas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.