1 918 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Kontrollansvarig
Om du vill ha KA precis bara för att få genom byggsamrådet (välj då billigast möjliga) eller om du även vill att KA ska knäcka extra med lite översyn av byggets framskridande (som då kräver att du hittar en vettig KA).
Jag vet inte riktigt säkert hur man hittar, det finns ju register över behöriga som man antagligen kan kolla. Kommunen kan säkert ibland ge tips (men antagligen får de inte ...
), men det är ju inte heller säkert att tips från kommunen är det bästa. Det kan ju vara fruns brorsa som är den tipsade KA'n, typ.
Jag vet inte riktigt säkert hur man hittar, det finns ju register över behöriga som man antagligen kan kolla. Kommunen kan säkert ibland ge tips (men antagligen får de inte ...
Vi valde den billigaste KA och hade turen att han dessutom är väldigt bra. Men det går ju inte att veta innan om man inte har någon referens. Jag minns faktiskt inte hur vi hittade honom, har för mig att det fanns en lista på internet någonstans och vi mejlade ut förfrågningar till några som låg geografiskt hyfsat nära.
Jag sökte på hitta.se och skickade mail om offert till 7 stycken. Fick svar av 5.
Den KA vi valde var den som inte ville ge ut pris per mail utan träffa oss och berätta om processen och beskriva sig själv och sin kunskap. Den KA vi absolut inte valde var en större firma som bara svarade med ett pris och och bad mig läsa på hemsidan vad som ingår.
Priset var det samma mellan egenföretagaren och det större företaget. Egenföretagaren som ensam lever på sitt namn och rykte bör nog vara mån om att göra ett gott jobb för att få fortsätta som KA.
Huset är ej färdigbyggt så jag vet inte om vi har gjort rätt val, men det känns iallafall så.
Den KA vi valde var den som inte ville ge ut pris per mail utan träffa oss och berätta om processen och beskriva sig själv och sin kunskap. Den KA vi absolut inte valde var en större firma som bara svarade med ett pris och och bad mig läsa på hemsidan vad som ingår.
Priset var det samma mellan egenföretagaren och det större företaget. Egenföretagaren som ensam lever på sitt namn och rykte bör nog vara mån om att göra ett gott jobb för att få fortsätta som KA.
Huset är ej färdigbyggt så jag vet inte om vi har gjort rätt val, men det känns iallafall så.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
En variant är ju att du kan begära ut handlingar från byggsamrådet för ex. de senaste 20 villabyggena från kommunen, där framgår vem som är KA. Och kolla med beställaren om referenser.
Klicka här för att svara