30 871 läst ·
37 svar
31k läst
37 svar
Kontrollansvarig vid "egenbygge" ??
Den kontrollansvarige ska vara fristående från den som bygger. Det innebär att du i egenskap som utförare inte kan vara KA själv. Däremot kan du som byggherre vara KA själv om någon annan utför arbetet.
Här har Boverket, centrala myndigheten, yttrat sig:
http://www.boverket.se/Global/Om_Boverket/Dokument/nyhetsbrev/boverket _informerar/2012/2012-2.pdf
Roliga är att bolag inom samma koncern kan vara KA åt sig själv så älsbyhus fortsätter i samma anda som de gjorde när de fick kritik i uppdrag granskning.
Här har Boverket, centrala myndigheten, yttrat sig:
http://www.boverket.se/Global/Om_Boverket/Dokument/nyhetsbrev/boverket _informerar/2012/2012-2.pdf
Roliga är att bolag inom samma koncern kan vara KA åt sig själv så älsbyhus fortsätter i samma anda som de gjorde när de fick kritik i uppdrag granskning.
Nej, det är INTE olagligt.haavard skrev:
Se punkt 3:
http://www.boverket.se/Kontakta-oss/Fragor-och-svar/Tillsyn-och-kontroll/Kontrollansvariga/Vad-innebar-att-den-kontrollansvarige-skall-ha-en-sjalvstandig-stallning-/
Ett väsentligt syfte med KA är att vara "revisor" och rapportera avvikelser till byggnadsnämnden (PBL Kap 10:11 pkt 3).
Det kan ju vara frestande att inte följa lagen eller göra som man lovat i ett tidigare skede om man kontrollerar sig själv. Det är därför företag skall ha oberoende revisorer etc.
Det kan ju vara frestande att inte följa lagen eller göra som man lovat i ett tidigare skede om man kontrollerar sig själv. Det är därför företag skall ha oberoende revisorer etc.
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Jag raderade ett reklaminlägg. Som lyfte tråden. Ser att carrera86 svarade på det nu raderade inlägget med sin fina bild.
/moderator
/moderator
Klicka här för att svara

