2 795 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Kontrollansvarig vid bygganmälan
Ska bygga till i två våningar med 6.5 kvm på varje plan.
Enligt den nya Attefalls lagen får man bygga till 15 kvm om man gör en bygganmälan.
Visar sig att det finns lika många regler kring detta som vid bygglovsansökan.
Kontrollansvarig måste finnas och min fråga gäller just detta.
Har kontaktat några som jag hittat via Boverket och en av dom har skickat en offert där det framgår att
han vill ha 50% i förskott.
Är detta brukligt?
När jag har anlitat hantverkare har jag vägrat betala i förskott.
Någon som har erfarenhet av detta?
Enligt den nya Attefalls lagen får man bygga till 15 kvm om man gör en bygganmälan.
Visar sig att det finns lika många regler kring detta som vid bygglovsansökan.
Kontrollansvarig måste finnas och min fråga gäller just detta.
Har kontaktat några som jag hittat via Boverket och en av dom har skickat en offert där det framgår att
han vill ha 50% i förskott.
Är detta brukligt?
När jag har anlitat hantverkare har jag vägrat betala i förskott.
Någon som har erfarenhet av detta?
Såhär tar jag betalt. Aldrig förskott.
Fakturera / betalning enligt följande:
1. Då kontrollplan har upprättats –x.xxx kr.
2. Efter 4:e besöket på byggarbetsplatsen – x.xxx kr.
3. Då slutanmälan sänts till handläggande myndighet – x.xxx kr.
Fakturera / betalning enligt följande:
1. Då kontrollplan har upprättats –x.xxx kr.
2. Efter 4:e besöket på byggarbetsplatsen – x.xxx kr.
3. Då slutanmälan sänts till handläggande myndighet – x.xxx kr.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Betala inte i förskott! Nä anmälan sker behövs endast namn och KA:s certnummer. Dvs inget arbete utförs. Sen inför tekniskt samråd skall förslag till kontrollplanen upprättas. Det genererar arbete.
Ponera att inte KA kan fullfölja åtagandet efter anmälan då är pengarna borta.
Ponera att inte KA kan fullfölja åtagandet efter anmälan då är pengarna borta.
Tack för svaren!
Fått Kvalitetsansvarig att ändra sig när det gäller förskottsbetalning,
"Konstruktionsritnings arvode ska betalas 10 dagar efter
tekniskt samråd med kommunen
Resterande 10 dagar efter slutbevis från XXXXX kommun"
Nu känns det bättre!
Fått Kvalitetsansvarig att ändra sig när det gäller förskottsbetalning,
"Konstruktionsritnings arvode ska betalas 10 dagar efter
tekniskt samråd med kommunen
Resterande 10 dagar efter slutbevis från XXXXX kommun"
Nu känns det bättre!
Klicka här för att svara