Tänker jag rätt för inkopplingen här. Tiduret skall ha permanent ström, lasten skall gå till en pump nere till höger i bild. L1 och L2 kommer in från vänster om det inte är tydligt.

• Programmerbart tidur och strömbrytare i en kopplingslåda med elkablar anslutna för installation av en pump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det enfas 230V eller tvåfas 400V?
Anledningen till frågan är att du skriver L1 & L2.

Vad är anledningen till att du sätter en PSA på matningen till pumpen?

Hur ser det ut i matande änden?
JFB? Säkringsstorlek?

Det enda jag saknar är en jordplint för skarvning av inkommande & utgående kablar.

Sorry, gick av bara farten. Skulle stå L1 (enfas 220).
Matande änden kommer från ett utomhus monterad strömställare, innan dess huvudcentral med JFB.

Anledningen till personskydd är att detta skall gå till en pump som går till min badtunna.

Hade ingen plint liggandes för jorden så fick bli lite schematiskt.

Det är ingen fördel med två JFBer efter varandra.
Högst troligt så kommer JFBn i gruppcentralen (huvudcentralen) att lösa ut nästan varje gång det blir jordfel i badtunnan, anledningen är att det troligen redan finns lite jordfel i anslutna grupper i gruppcentralen.
PSAn kommer troligen inte hinna slå ifrån innan JFBn hinner lösa ut.

tommib
Ska du ha personskydd i en badtunna är en JFB med märkutlösningsström 10 mA att rekommendera. Din PSA har 30 mA. Om du byter till 10 mA finns det en chans att den tillför något mot överliggande JFB.

Vad är det för strömställare du tar ström från? Är det en lämplig matande grupp? Normalt är detta något som ska ha en egen matning. Skyddet gör sig också bättre uppströms, i centralen.

Länk: https://hager.com/se/katalog/produkt/acs960d-psa-1p-n-6ka-c-10a-10ma-a-qc
Ignorera rubriken, den är fel. I specifikationen (och på bilden) framgår att märkströmmen är 10 mA.

Här, till exempel, kan du köpa den.

Demmpa Demmpa skrev:
Det är ingen fördel med två JFBer efter varandra.
Högst troligt så kommer JFBn i gruppcentralen (huvudcentralen) att lösa ut nästan varje gång det blir jordfel i badtunnan, anledningen är att det troligen redan finns lite jordfel i anslutna grupper i gruppcentralen.
PSAn kommer troligen inte hinna slå ifrån innan JFBn hinner lösa ut.
Nja, så kategoriskt är det nog inte. Har haft en enklare installation till badtunnan innan med en lös JFB och den löste ut och sparade JFBn i centralen, i 10 fall av 10 skulle jag säga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.