8 828 läst ·
19 svar
9k läst
19 svar
Kontinuitet mellan fas och nolla
Megga mellan fas och nolla ska man kanske inte göra om man inte har full koll på vad man sysslar med. Felgjort kan det orsaka stor skada. Det troliga är att "instrumentet" är lite för känsligt och inte ger ett värde som man enkelt och direkt kan tolka, tex som att trådarna ligger ihop ute i anläggningen. Det kan ju vara rätt många olika saker som ligger inkopplade fast spänningen är borta. Jag har en kollega som har just det instrument och det är bra som spänningsmätare men utöver det tycker jag att det inte uppfyller mina önskemål.
Tråkig attityd, men tack för tipset.E Et1975 skrev:Om du inte vet vad, hur eller varför du mäter så borde du låta bli att mäta. I värsta fall riskerar du göra nått som skapar kortslutning och att instrumentet exploderar i näven.
Den mätning du eventuellt borde vilja göra är att megga mellan fas-nolla. Men då behöver du ett helt annat mätinstrument och det är verkligen inget du borde pyssla med om du inte vet vad du gör.
(Om du vill fortsätta hempula och mäta med multimeter rekommenderar jag att du köper en Cat IV så har du lite bättre skydd om du råkar mäta fel…)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 212 inlägg
Den mätare du har är redan Cat IV, så det rådet kan du bortse från. Och det är fö svårt att göra bort sig när man spänningsmäter. (När det rör sig om strömmar och spänningar i ett hem, och direkt mätning) Det är vid strömmätning som det kan bli farligt, eller iaf direkt otrevligt.M Mhenk skrev:
I det här fallet; om du bryter spänningen samt mäter att du inte har någon spänning så är det oproblematiskt att resistansmäta med ett instrument som visar siffror.
(Ja, egentligen så skall du först mäta att det är spänning, för att sedan slå av och kontrollmäta. Detta för att fånga det fallet att din spänningsmätare är trasig och lurar dig att ett system är spänningslöst när det i själva verket inte är det. Det slarvas i praktiken en hel del med det. Det är dock en bra vana att lägga sig till med att kontrollera sitt instrument.)
Som andra här säger, så är det nästan 99% så att du mäter genom någon förbrukare som ligger på samma grupp.
Om nu en lekman som varken har teori eller praktik helt klart för sig ändå av nån anledning ska göra mätningar i en anläggning finns det helt klart fördelar med att använda multimeter med högre säkerhetsklass, Cat4. Inte minst med tanke på att sjukvården är skattefinansierad.
Som flera redan påpekat är det helt naturligt att det finns kontinuitet mellan P och N om det finns inkopplade laster.
Att mäta resistansen av den anledning och på det sätt TS beskriver borde vara totalt ointressant eftersom säkringen redan skulle ha löst om det fanns en direkt kortslutning mellan P och N.
Enda vettiga anledningen som jag ser det att mäta resistans mellan P och N i en grupp som inte har problem med att säkringen löser ut är i storheten MegaOhm. Och den mätningen kan inte utföras med multimeter. (Självfallet måste man isf ha koll på att inget är inkopplat som kan ta skada av den höga spänningen som mätningen medför, därav inte nått som bör göras av gemene man.)
Som flera redan påpekat är det helt naturligt att det finns kontinuitet mellan P och N om det finns inkopplade laster.
Att mäta resistansen av den anledning och på det sätt TS beskriver borde vara totalt ointressant eftersom säkringen redan skulle ha löst om det fanns en direkt kortslutning mellan P och N.
Enda vettiga anledningen som jag ser det att mäta resistans mellan P och N i en grupp som inte har problem med att säkringen löser ut är i storheten MegaOhm. Och den mätningen kan inte utföras med multimeter. (Självfallet måste man isf ha koll på att inget är inkopplat som kan ta skada av den höga spänningen som mätningen medför, därav inte nått som bör göras av gemene man.)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Ja, tyvärr, men Et1975 har rätt. Man ska inte mäta, och dra slutsatser av mätningen, om man inte förstår vad det är man mäter och hur mätinstrumentet fungerar.M Mhenk skrev:
Jag förstår dock att detta är ofrivilligt. Du ville mäta att spänningen var borta men fick ett pip istället. Förklaringen har du fått flera gånger - instrumentet reagerar på resistansen hos lampor, TV, dator som är inkopplade mellan L - N på denna grupp. Det är fullt normalt att spänningsprovaren piper när man bryter strömmen till gruppen. Det finns ingenting som behöver följas upp här. Du kan få spänningsprovaren att pipa om nyper tag om mätspetsarna med varsin hand, ev med lite blöta fingrar, men gör inte så här
Om du vill kontrollera att gruppledningen som sådan är intakt så får du leta upp alla apparater som är anslutna och plugga ur dem. Men skulle du haft ett isolationsfel så hade det troligen redan visat sig.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden