Tyvärr räknar även en del banker med att du max får låna 85% av produktionskostnaden.
Detta för att skydda sig mot en förändring på bostadsmarknaden under byggnationstiden.

Så var det iaf för mig nu när jag bygger.
 
T Twister123 skrev:
Men isf om de blir värt 4,5milj.
85% av 4,5milj =3,85milj
3,85milj-3,7=185
3,7-3,3 =400tus
Kan man då räkna bort 185 av de 400?
Märkliga beräkningar.
Om jag förstår ditt lånetak rätt så får du låna 3,3 MSEK vilket innebär att du behöver casha in huspris minus 3,3 MSEK.
 
Om värdet är 4000' 85% är max vad du får belåna 3400'

Har du en produktionskostnad på 3700' vilket då är vad som behöver betalas och du kan låna 3300'
3700-3300=400' är vad som behöver läggas kontant
Dock brukar banken vilja ha marginal på produktionskostnadskalkylen så räkna med att lägga på 10% i byggkostnad.

3700+10% = 4070'
4070-3300 = 770'

Ni bör utan problem kunna låna 4,5ggr er gemensamma årsinkomst före skatt. Lån + insats blir ert budgettak sen ska huset bara vara värt vad det kostar att bygga typ
 
Sitter här igen och kalkylerar på husbygge. Priserna på det fåtal hus som har sålts här har dragit iväg och nu kanske det finns en teoretisk chans att värderingen tangerar produktionskostnaden.

Måste man ha hela kontantinsatsen (dvs 15 % av produktionskostnaden) klar för att Nordea ska bevilja byggnadskredit? Eller är det först när det ska lägga som till bolån? Dvs kan sparande under byggtiden räknas in? Funderar på ett Movehome hus som tar nästan ett år från beställning till inflytt.
 
Lägg in allt i kalkylen, även sådant man tänkt att göra själv. Exempelvis kan man ta in offert på utvändig målning på typ 80 000 i totalkalkylen.

Gör man sedan jobbet själv blir det vips som en kontantinsats.
 
Å Åmmebergare skrev:
Lägg in allt i kalkylen, även sådant man tänkt att göra själv. Exempelvis kan man ta in offert på utvändig målning på typ 80 000 i totalkalkylen.

Gör man sedan jobbet själv blir det vips som en kontantinsats.
Hänger inte riktigt med där och tror inte det fungerar när produktionskostnadskalkylen som den är tangerar min maxbelåning.
 
Det förutsätter att man gör något själv. Är kalkylen på 1 miljon skall man ha 150 000 i kontanter. Säg att du bara har 100 000. Öka kalkylen till 1.1 med fortfarande 900 i lånebehov så ligger du på ok kontantinsats. Vissa poster får du utföras själv. Dessa siffror går ju självklart att anpassa till behoven.

Bara en tanke, funkade för mig.
 
Å Åmmebergare skrev:
Det förutsätter att man gör något själv. Är kalkylen på 1 miljon skall man ha 150 000 i kontanter. Säg att du bara har 100 000. Öka kalkylen till 1.1 med fortfarande 900 i lånebehov så ligger du på ok kontantinsats. Vissa poster får du utföras själv. Dessa siffror går ju självklart att anpassa till behoven.

Bara en tanke, funkade för mig.
Hänger inte med ändå. Har en kalkyl på 2,5 miljoner (totalentreprenad) och en insats på 400000. Finns inget utrymme att öka på något i produktionskostnadskalkylen.
 
coconut
T Toogoodtobetrue skrev:
Sitter här igen och kalkylerar på husbygge. Priserna på det fåtal hus som har sålts här har dragit iväg och nu kanske det finns en teoretisk chans att värderingen tangerar produktionskostnaden.

Måste man ha hela kontantinsatsen (dvs 15 % av produktionskostnaden) klar för att Nordea ska bevilja byggnadskredit? Eller är det först när det ska lägga som till bolån? Dvs kan sparande under byggtiden räknas in? Funderar på ett Movehome hus som tar nästan ett år från beställning till inflytt.
Du behöver ha pengarna dvs 15% av husets slutvärdering den dagen du gör om byggkreditiv till bolån. Innan dess behöver du inte ha kontantinsatsen i rena pengar. Slutvärderingen har dock inget med produktionskalkylen att göra utan är vad en mäklare eller värderingsman säger att huset är värt i färdigställt skick när du fått flytta in. Det kan både bli mer eller mindre än produktionskalkylen. Blir den mer än vad du lagt ut får du räkna mellanskillnaden som kontantinstans. Blir det mindre värderat behöver du skarva även skillnaden mellan slutvärdering och produktionskostnad i kontanta medel.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
coconut coconut skrev:
Du behöver ha pengarna dvs 15% av husets slutvärdering den dagen du gör om byggkreditiv till bolån. Innan dess behöver du inte ha kontantinsatsen i rena pengar. Slutvärderingen har dock inget med produktionskalkylen att göra utan är vad en mäklare eller värderingsman säger att huset är värt i färdigställt skick när du fått flytta in. Det kan både bli mer eller mindre än produktionskalkylen. Blir den mer än vad du lagt ut får du räkna mellanskillnaden som kontantinstans. Blir det mindre värderat behöver du skarva även skillnaden mellan slutvärdering och produktionskostnad i kontanta medel.
Ja, jag har koll på att slutvärdering inte har något med produktionskostnaden att göra och att man får låna 85% av slutvärderingen. Exakt därför det inte har funkat att bygga nytt här om man inte har en massa extra pengar. Det jag undrade nu är om man redan när man får byggkreditivet måste visa att man har kontantinsatsen. I mitt fall börjar priserna komma upp i den nivån att man kan gissa att slutvärderingen hamnar i närheten av produktionskostnaden.

Men om jag ställer om frågan då, hur räknar banken fram hur stort byggnadskreditiv man får om produktionskostnaden landar på 2,5 miljoner? Tar de inte hänsyn till hur mycket pengar man har och hur mycket man behöver låna?
 
coconut
T Toogoodtobetrue skrev:
Ja, jag har koll på att slutvärdering inte har något med produktionskostnaden att göra och att man får låna 85% av slutvärderingen. Exakt därför det inte har funkat att bygga nytt här om man inte har en massa extra pengar. Det jag undrade nu är om man redan när man får byggkreditivet måste visa att man har kontantinsatsen. I mitt fall börjar priserna komma upp i den nivån att man kan gissa att slutvärderingen hamnar i närheten av produktionskostnaden.

Men om jag ställer om frågan då, hur räknar banken fram hur stort byggnadskreditiv man får om produktionskostnaden landar på 2,5 miljoner? Tar de inte hänsyn till hur mycket pengar man har och hur mycket man behöver låna?
Vi fick kreditiv på hela produktionskalkylens belopp, sen var det upp till oss att lösa kontantinsatsen den dagen lånet skulle läggas upp. Så länge kalkylen stämmer i övrigt var det alltså inget problem.

Men de rekommenderade att vi skulle utgå från att vi behövde ha 25% kontant för att täcka eventuella extra kostnader. Då allt kanske inte stämmer 100% med produktionskalkylen
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
coconut coconut skrev:
Vi fick kreditiv på hela produktionskalkylens belopp, sen var det upp till oss att lösa kontantinsatsen den dagen lånet skulle läggas upp. Så länge kalkylen stämmer i övrigt var det alltså inget problem.

Men de rekommenderade att vi skulle utgå från att vi behövde ha 25% kontant för att täcka eventuella extra kostnader. Då allt kanske inte stämmer 100% med produktionskalkylen
OK, det kan nog bli svårt för mig då mitt maximala lånebelopp är för lågt då jag måste stå ensam på lånet. Jag kanske inte ens kan få ett byggkreditiv då.
 
Normalt tar man hela byggkostnaden på byggkreditivet. Alternativt om man vill betala vissa räkningar av bygget själva med kontantinsatsen.

Pratat med banken ännu?
 
räcker det med mellanskillnaden mellan prod kostnad och 85%av slutvärderingen som kontantinsats när man ska lägga om till bolån?
Slutvärdering 4 000 000
85% 3 400 000
Prodkostnad 3 800 000
Kontant 3 800-3400=400?

Så ju högre slutvärderingen blir desto mindre insats?
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.