Hejsan!

Jag är på jakt efter en kontaktor att använda till en elpatron. Elpatronen är på 3-fas 6kW så det skall ju räcka med en 3x10A säkring. Elpatronen skall gå via en kontaktor som styrs av ett "tillslag" (230V) från en dator som i sin tur kontrollerar solpaneler.

Blir inte riktigt klok på alla modeller av kontaktorer, vilka specar skall den ha?
Skulle en som har; "7,5kW vid 400V AC3" fungera? Hjälpkontakt i detta fall skall väl vara slutande antar jag...?

MVH
Daniel

Den borde duga tror jag, med råge. AC3 krävs för motorlaster med hög fasvinkel. För en elpatron (rent resistiv last) skulle AC1 räcka.

En slutande hjälpkontakt brukar användas när en "motorstyrning" i form av en återfjädrande start- och stoppknapp används. Vet inte om du behöver det. Om din dator bara ger start- och stoppulser i någon form så behövs ett impulsrelä e.dyl emellan.

Ok, tack för svaret.
Datorn "håller sig" på 230V så länge den tycker att elpatronen skall arbeta, sedan slår den ifrån. Således behövs väl inte ett impulsrelä, eller?

/Daniel

Nää

Redigerat:
  • Gilla
Rotorsnurr
  • Laddar…
Satsa på brumfria kontaktorer (brukar vara DC-spole med inbyggd likriktare) om oljud kan vara ett problem, de flesta kontaktorer som har AC-spole har en tendens att börja väsnas efter ett antal år.

Ingen hjälpkontakt behövs heller med andra ord.

I princip kan du även leta efter ett "relä", det är tekniskt samma sak fast oftare en klenare konstruktion. Beskrivningarna är dock inte helt lätta att tolka. Det du vill ha är antagligen ett som är specat till 400V 10A. OBS att elpatronen sannolikt inte har någon nolla och då räcker det med tvåpolig brytning för styrning. Elpatronen är troligtvis den snällaste last ett relä kan få.

Behovet av brumfrihet beror förstås på var kontaktorn kommer att sitta. I en stabil betongkällare spelar det mindre roll än om det är i sovrummet...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.