KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ett alternativ kan vara att sätta dubbla gipsskivor.
Så har vi i våra våtrum och tvättstuga, byggt år 2010.Och det dämpar ljud väldigt bra :)

Så har vi också. Så plywood, täta reglar etc är absolut overkill!
Baserat på dagens regler är allt du föreslår och säger här fel. Förutom detaljen hur ditt eget hus är byggt förstås.

Det viktigaste är väl att följa dagens branschstandard?

P
Dubbla osb är kanske billigare än kplyfa och bör vara mist lika starkt.

Det är lite intresserad att just den här diskussionen alltid ballar ur .. :thinking:

Det vi alltid kommer fram till är;

1: det finns bara en konstruktion som är testad och godkänd, nämligen "säker vatten-väggen"

2: det finns gott om exempel på kontakter med försäkringsbolag där man fått info om att de bedömer från fall till fall, och att de inte "kräver" säker vatten-vägg.

3: det går att bygga en vägg som är lika bra ur "täthetssynpunkt" med tätare reglar, osb, dubbelgips etc. speciellt om man ska ha plastmatta som ytskikt, men det är svårt för forumet att avgöra om det är lämpligt i ett specifikt fall ..

Har jag missat något? :thinking:

Mina 5 öre? Om priset på plywood var skillnaden mellan mat på bordet eller inte i två månader, så hade jag valt osb, gips och plastmatta .. (men jag hade ju också gjort jobbet själv, så uppförsbacken mot försäkringsbolag vid ev vattenläcka hade funnits där även om jag byggt "säker vatten")

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det är lite intresserad att just den här diskussionen alltid ballar ur .. :thinking:

Det vi alltid kommer fram till är;

1: det finns bara en konstruktion som är testad och godkänd, nämligen "säker vatten-väggen"

2: det finns gott om exempel på kontakter med försäkringsbolag där man fått info om att de bedömer från fall till fall, och att de inte "kräver" säker vatten-vägg.

3: det går att bygga en vägg som är lika bra ur "täthetssynpunkt" med tätare reglar, osb, dubbelgips etc. speciellt om man ska ha plastmatta som ytskikt, men det är svårt för forumet att avgöra om det är lämpligt i ett specifikt fall ..

Har jag missat något? :thinking:

Mina 5 öre? Om priset på plywood var skillnaden mellan mat på bordet eller inte i två månader, så hade jag valt osb, gips och plastmatta .. (men jag hade ju också gjort jobbet själv, så uppförsbacken mot försäkringsbolag vid ev vattenläcka hade funnits där även om jag byggt "säker vatten")
På frågan hur försäkringsbolaget kunde räkna på en så pass mkt lägre kostnad än de offerter jag fick in i början fick jag bl.a. följande svar:
"Offerten innehåller en en lösning med så kallad Säker vattenvägg som i sig är bra men än inget krav utan en rekommendation vid ny om och tillbyggnad"

Menar då försökringsbolaget att man fortfarande ersätter en skada? Ett lagkrav är det ju inte....

M muinimula skrev:
På frågan hur försäkringsbolaget kunde räkna på en så pass mkt lägre kostnad än de offerter jag fick in i början fick jag bl.a. följande svar:
"Offerten innehåller en en lösning med så kallad Säker vattenvägg som i sig är bra men än inget krav utan en rekommendation vid ny om och tillbyggnad"
Tja, då har ju försäkringsbolaget själva gett grönt ljus .. så länge du har samma bolag så lär det ju inte bli något problem i framtiden ... å andra sidan, har du råkat ut för en vattenskada i badrummet nu, så är det ju relativt låg sannolikhet för att det händer igen ...

useless useless skrev:
Det viktigaste är väl att följa dagens branschstandard?
Försäkringen täcker bara rivning, torkning, återställning. Badrummet är byggt 1991 så väljer jag att inte ta något arbete utöver det som försäkringen täcker blir det nog inte enl dagens branchstandard, lär väl hänt en del sen dess.

MathiasS MathiasS skrev:
Menar då försökringsbolaget att man fortfarande ersätter en skada? Ett lagkrav är det ju inte....
Har alltid utgått från att de ersätter en ev framtida skada då jag fixar det enligt deras instruktioner, med deras avtalsbyggare.. men drog iväg ett mail nu för att dubbelkolla detta, blev ju nojjig nu :-)

M muinimula skrev:
Är rätt lyhört idag som det är byggt idag, endast enkelgips och ingen isolering mellan rummen.
Varför inte peta in isolering också när väggarna ändå är öppna?

• Gilla
Filip94
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför inte peta in isolering också när väggarna ändå är öppna?
Det låter inte som en dum ide , att jag inte tänkt på det innan.

Kan det finnas någon anledning till att man inte petat in isolering från början , förutom kostandsbesparing? Varken väggar eller golv var isolerade.

Är det någon speciell variant man använder vid badrum ?

M muinimula skrev:
Det låter inte som en dum ide , att jag inte tänkt på det innan.

Kan det finnas någon anledning till att man inte petat in isolering från början , förutom kostandsbesparing? Varken väggar eller golv var isolerade.

Är det någon speciell variant man använder vid badrum ?
Kan inte se någon annan anledning än att spara lite pengar.

Nej, det är ingen speciell variant av isolering för badrum. Vanlig mineralull är det enklaste.

• Gilla
Filip94
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Eller enkel gips med reglar c/c 30 cm bakom.
Nu skulle TS väll ha plastmatta. Mig veterligen gäller kravet max 450 cc med enkel gips om man ska ha kakel på väggarna och 2500 mm högt.

Har man 600 cc kan man istället ha en förstärkningsskiva bakom gipsen.

Ska msn ha plastmatta är det dock mig veterligen tillåtet med cc600 max och enkel gips.

Sedan är det som personer säger i tråden betydligt enklare att montera upp saker om man har en förstärkningsskiva bakom.

Men detta är ju inte ditt problem TS eftersom snickaren ändå skulle montera upp allt och han kommer fälla in kortlingar där det behövs. Vilket innebär att skåpet kommer sitta fast lika bra ändå.

Filip94 Filip94 skrev:
Nu skulle TS väll ha plastmatta. Mig veterligen gäller kravet max 450 cc med enkel gips om man ska ha kakel på väggarna och 2500 mm högt.

Har man 600 cc kan man istället ha en förstärkningsskiva bakom gipsen.

Ska msn ha plastmatta är det dock mig veterligen tillåtet med cc600 max och enkel gips.

Sedan är det som personer säger i tråden betydligt enklare att montera upp saker om man har en förstärkningsskiva bakom.

Men detta är ju inte ditt problem TS eftersom snickaren ändå skulle montera upp allt och han kommer fälla in kortlingar där det behövs. Vilket innebär att skåpet kommer sitta fast lika bra ändå.
C/C 30 om det skall vara kakel på enkel gips. Med matta är det ok med C/C 60. Men en skiva bakom i båda fallen är inte fel.

MathiasS MathiasS skrev:
Baserat på dagens regler är allt du föreslår och säger här fel. Förutom detaljen hur ditt eget hus är byggt förstås.
Nja.

Om du läser inne på BKR:s hemsida.

Så om du ska ha kakel på väggarna så måste böjstyvheten på väggen vara tillråcklig. Detta kan uppfyllas på olicka sått t.ex max cc450 med enkelgips.

Om du har cc600 måste väggen förstärkas med en extra skiva och ja det räcker med dubbla gipsskivor precis som han som du citerade har i sitt badrum.

Citerar: ” Följ leverantörens anvisningar för hur våtrumsväggen ska byggas upp om den består av skivmaterial. En tumregel när väggen ska kaklas är att den ska ha en böjstyvhet som motsvarar två lager gipsskivor med kartongyta med ett regelavstånd på 600 mm.”

https://www.gvk.se/branschregler/vagg/forstarka-skivvagg/

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.