Rolle85 skrev:
En 15mm skiva skulle inte jag vilja ha som enda infästning för vägghängd kommod tex. Bättre att regla där man ska fästa saker i framtiden. Dvs breda reglar där man hänger upp tex handdukar, duschväggar, handfat. Varför sätta massa dyr 15mm plyfa på ställen man aldrig ska fästa något i framtiden? 15mm bygger mer än man tror.
Du aldrig på förhand kan veta vad du behöver sätta upp, du blir kanske krasslig att gå så du behöver upp med stödhandtag då kvittar det hur många reglar du satt på motsatta sidan...
men ja den är lite för dyr kan jag tycka men å andra sidan vad är 3-4000 i en badrumsrenovering? knappt en komod med handfat eller en badrumsspegel...

15mm plyfa med våtrumsskiva och allt vad våtrumsväggen föreskriver då håller det för nästan allt, en vägghängd wc blev belastad med 2-300kg utan problem, 100kg hängande i en duschvägg inga problem (swedish drunk test)

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Nu e jag förvirrad. Jag har ju redan köpt 15mm o enligt "våtrumsvägg blaha" ska det vara det o det kan ju inte vara nån nackdel om man vill hänga upp nått. För duschväggar o komod o dylikt har jag reglat extra.

Det är ingen platta på mark utan en övervåning med golvspånskivor.

Ska jag ha glipa på både gips o plywood eller inte? 😬 Flytspacklet fyller väl ut det iaf? Fast då förstår jag inte grejen. Då kan ju inte plyfan röra sej iaf. Hmm. Förvirrad.

15mm bygger också väldigt mycket, man tror det inte men rummet krymper rätt rejält.
Märkte detta när svärföräldrarna gjorde om sitt, det kändes litet när de var klara mer renoveringen jämfört med innan.
Behöver man såpass mycket hjälp så att man behöver handtag för att dra sig upp ur sitt badkar så är nog inte hus det optimala boendet längre. Och ska man ändå bo kvar i sitt hus när man är handikappad så bör man nog skaffa en anordning där man kan sitta och duscha.

Redigerat:
CHEMAS skrev:
Nu e jag förvirrad. Jag har ju redan köpt 15mm o enligt "våtrumsvägg blaha" ska det vara det o det kan ju inte vara nån nackdel om man vill hänga upp nått. För duschväggar o komod o dylikt har jag reglat extra.

Det är ingen platta på mark utan en övervåning med golvspånskivor.

Ska jag ha glipa på både gips o plywood eller inte? 😬 Flytspacklet fyller väl ut det iaf? Fast då förstår jag inte grejen. Då kan ju inte plyfan röra sej iaf. Hmm. Förvirrad.
Har du reglat extra är det ok, men det behöver man inte.
Du ska ha glipa på plywooden ca 10 mm mot spånet, gipsskivorna kan du ställa mot golvet (enl mig) eller palla under med masonit och sen drar du en latex i glipan för att täta, det ska du göra även om du ställer skivorna direkt på golvet för spacklet har en förmåga att smita

• Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
15 mm plyfa bygger 15 mm, 2 mm mer än 13 mm. 30 mm mer än bara ett lager gips på längden och bredden, det är inte mycket hur man än ser på det. :)

På andra våningen är det absolut enklast att sätta gipset mot golv, går bra att göra det med plyfa också.

Det är seriöst med plyfa bakom gips då du inte kaklar väggarna, men bara bra (förutom att badrummet blir hela 3 cm mindre)

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
3 cm mindre kan jag leva med. Jag kanske överarbetar men det ska fasiken bli bra. 👍 orkar inte med något ojdå. Det missade jag eller dylikt.

• Gilla
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
sätt våtrumsgips i hela badrummet med så har du hängslen, livrem och krockkudde :thumbup:

Kan ju epoxibehandla allt med.

Vad jag förstår av Säkert Vatten är 15 mm plywood+gips en rekommenderad väggkonstruktion, däremot inget krav. Jag hade träplank och satte 12 mm plywood+gip. 12 mm kostar nästan bara hälften som 15 mm.

• Gilla
Lilla lådan
  • Laddar…
Ja det är en rekommendation o den kör jag på nu. Har redan köpt plyfan o orkar inte byta.

Det blir bra när du ska fästa handtag för att dra dig ur ditt badrum om inte annat :thumbup:

H
Överdriv inte för gudsskull.

Montera ett alternativt 2 lager vanlig gips, detta är godkänt använd ingen våtrumsgips är helt onödigt och finns inga fördelar bara nackdelar.
kortla mellan reglarna där du tänkt montera upp något.
om du i framtiden vill montera något där du inte kortlat går de utmärkt ändå

varför ska alla krångla till de

• Gilla
Rolle85
  • Laddar…
För det första ska jag inte ha ha våtrumsskivor. För det andra har jag aldrig byggt en toa från scratch därför gick jag på rekommendationen om våtrumsvägg. Tyckte det lät saftigt med 15mm plyfa därför startade jag tråden. För det tredje hann jag redan köpa 15mm innan jag hade fått in i huvet att 12mm räckt. För det fjärde vill jag inte köra med bara dubbelgips då jag inte riktigt vet hur rummet kommer se ut med inredning. För det femte så kommer jag nog inte ångra mej med 15mm även om det va onödigt o minskar rummet med hela 3mm runt om.

Krånglar inte till det speciellt, dock kanske något överdrivet. Men men nu är
plyfan köpt o hämtad osv så den ska upp. Thats it. 👍

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
tipset är nu - köp aldrig innan du postat en tråd här :beer:

• Gilla
  • Haha
George S och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.