Läst o läst men jag hittar inget som säger att det måste vara 15mm konstruktionsplywood i vägg bakom gips i badrum. Räcker det med 12mm?
 
Det finns inga krav än men det finns något som heter våtrumsväggen som ska vara extra bra, där ska man använda 155 plywood för att bygga enligt den normen. Vad ska du ha för ytskikt? Så kan jag länka till gällande branchsregler.
 
S
huggan skrev:
Det finns inga krav än men det finns något som heter våtrumsväggen som ska vara extra bra, där ska man använda 155 plywood för att bygga enligt den normen. Vad ska du ha för ytskikt? Så kan jag länka till gällande branchsregler.
155 plywood? menar du p30 plywood?
 
Jag ska ha våtrumsmatta. Och nu har jag redan varit o köpt 15mm. Men det kan vara intressant att veta vad som gäller.
 
Redigerat:
Något jag inte begriper är varför plywooden ska sluta 10mm ner mot golv. Ska gips en också det då?
 
S
CHEMAS skrev:
Något jag inte begriper är varför plywooden ska sluta 10mm ner mot golv. Ska gips en också det då?
för plywood rör sig. gärna gips också.
 
Jag förstår. Då e det bara regla vidare o upp med plyfan. Jag vill göra "by the book". Ska man bygga ny toa/dusch så vill man att det ska vara riktigt ordentligt. Flyta o matta kommer jag dock leja bort då jag aldrig gjort det och vill inte heller prova. Hehe. Tack så länge. 👍👍
 
gipsen ska gå ner mot golvet ingen glipa där
 
nino skrev:
gipsen ska gå ner mot golvet ingen glipa där
Är det platta på mark ska det INTE vara i direktkontakt med plattan
 
om det inte ligger mot golvet så får man som plattsättare / mattläggare börja med att spackla i glipan med ett cementbundet spackel, så då är det lika bra att ställa gipsen direkt på golvet i badrummet, blir precis samma sak att lyfta och spackla som att ställa direkt på golvet
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Fyller inte flytspacklingen ut den springan ändå? Vad är då vitsen?
(som svar på inlägg 5-9, nino hann emellan med sitt svar)
 
Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
b8q skrev:
Fyller inte flytspacklingen ut den springan ändå? Vad är då vitsen?
jo eller så fyller man ut bjälklaget med flyt om man inte spacklar igen glipan först
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Eftersom plattan i 99 fall av 100 har förhöjd fukthalt (därför används alltid sylltätning/papp/folie mot plattan även på innerväggar) så låter jag inte gips vara i kontakt med plattan. Sen låter jag inte heller flytspacklet heller vara direkt mot gipset heller om det är plattan. Det ser man lite enkelt med till exempel åldringsbeständig folie. Tar inte många minuter. Jag gillar både hängslen och livrem då kostnaden är nästan 0.
 
S
alltid glipa mot golv med gips och träskiva.
sedan tätar runt om i väggarna = inget flyt spackel på fel ställe
 
En 15mm skiva skulle inte jag vilja ha som enda infästning för vägghängd kommod tex. Bättre att regla där man ska fästa saker i framtiden. Dvs breda reglar där man hänger upp tex handdukar, duschväggar, handfat. Varför sätta massa dyr 15mm plyfa på ställen man aldrig ska fästa något i framtiden? 15mm bygger mer än man tror.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.