22 706 läst ·
28 svar
23k läst
28 svar
Konstruktionsplywood 15mm
Sida 1 av 2
Det finns inga krav än men det finns något som heter våtrumsväggen som ska vara extra bra, där ska man använda 155 plywood för att bygga enligt den normen. Vad ska du ha för ytskikt? Så kan jag länka till gällande branchsregler.
Jag förstår. Då e det bara regla vidare o upp med plyfan. Jag vill göra "by the book". Ska man bygga ny toa/dusch så vill man att det ska vara riktigt ordentligt. Flyta o matta kommer jag dock leja bort då jag aldrig gjort det och vill inte heller prova. Hehe. Tack så länge. 👍👍
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
om det inte ligger mot golvet så får man som plattsättare / mattläggare börja med att spackla i glipan med ett cementbundet spackel, så då är det lika bra att ställa gipsen direkt på golvet i badrummet, blir precis samma sak att lyfta och spackla som att ställa direkt på golvet
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Eftersom plattan i 99 fall av 100 har förhöjd fukthalt (därför används alltid sylltätning/papp/folie mot plattan även på innerväggar) så låter jag inte gips vara i kontakt med plattan. Sen låter jag inte heller flytspacklet heller vara direkt mot gipset heller om det är plattan. Det ser man lite enkelt med till exempel åldringsbeständig folie. Tar inte många minuter. Jag gillar både hängslen och livrem då kostnaden är nästan 0.
En 15mm skiva skulle inte jag vilja ha som enda infästning för vägghängd kommod tex. Bättre att regla där man ska fästa saker i framtiden. Dvs breda reglar där man hänger upp tex handdukar, duschväggar, handfat. Varför sätta massa dyr 15mm plyfa på ställen man aldrig ska fästa något i framtiden? 15mm bygger mer än man tror.