Jag har en rörbockare från biltema som bockar ca 120mm C/C.
Detta är vad jag förstått också den minsta rekommenderade bockningen vid u-bockning av 15mm..

Problemet är att jag kommer lite långt ut från väggen då.
Skulle vilja ha ca C/C 90mm på min bockning så hade det blivit perfekt avstånd för anslutning av radiatorn.

Nån som har något bra tips?
Kan jag bocka snävare eller finns det bättre lösningar?

En kopparrörsböj monterad nära en vägg, visar ett C/C-avstånd som kan vara för långt för optimal radiatoranslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två 90graders kapillärvinklar som du löder ihop med lämplig längd på en bit rakt rör emellan så du kommer till lämpligt mått från väggen

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Två 90graders kapillärvinklar som du löder ihop med lämplig längd på en bit rakt rör emellan så du kommer till lämpligt mått från väggen
Och ska vara BÖJ och inte KNÄ.

• Gilla
Henrik Vamos
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Var inne på lödning👍
Kanske är ändå alternativet om jag vill ha snävare böj.
Men då får jag nog be den lokala rörmokaren komma förbi.

Måste böjen gå rakt ut? Om du roterar ditt U 45grader där den fästes i röret från väggen.

• Gilla
Henrik Vamos och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Måste böjen gå rakt ut? Om du roterar ditt U 45grader där den fästes i röret från väggen.
Ja, det är alternativ två👍
Det blir lite bättre placering på radiatorn om jag går rakt ut eftersom jag kommer lite nära källartrappan om jag vinklar kopplingen.
Men det blir troligen så om jag inte hittar ett smidigt sätt att vinkla rakt ut..

Krilleman
H Henrik Vamos skrev:
Ja, det är alternativ två👍
Det blir lite bättre placering på radiatorn om jag går rakt ut eftersom jag kommer lite nära källartrappan om jag vinklar kopplingen.
Men det blir troligen så om jag inte hittar ett smidigt sätt att vinkla rakt ut..
Vanlig klämringskoppling i vinkelutförande på matande ledning och 90º bock går fint.

• Gilla
Henrik Vamos
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.