Hej!

Jag undrar om det är någon som har hittat något summerande detaljerad rapport och/eller guidelines för konstruktion och materialval i trossbotten på öppen plintgrund. Jag har grävt en del i forumet, och förstås även på google, men det är svårt att få en helhetsbild på hur man bör göra. Får ofta tipset att tala med "fackman", men tyvärr får man ju olika åsikter när man pratar med olika snickare och besiktningsmän. Antar att det finna flera sätt som är "rätt", men har inte hittat något riktigt utförlig detaljbeskrivning som tar ett helhetsgrepp och på detaljnivå (alltså inklusive materialval).

Fritidshuset ligger i Norrtäljetrakten, inte så lång från kusten, öppen plintgrund på upphöjt berg, och används väl ganska typiskt: rätt mycket på sommaren och enstaka helger höst/vinter/vår.

Ska renovera en trossbotten på öppen plintgrund, och funderar på vilka:
1. trossbottenskivor (oljehärdad board, fibercement, trossbottenplywood, ...)
2. stödläkter (tryckimpregnerat trä?)
3. tätning skivor-stödläkt (silikon? skruvar? trälist? Åldersbeständig tejp?), Isolering
4. Isolering (Glasfiberull, Stenull, Cellulosa, ...)
5. Tätskikt mot golv (Inget? Vindpapp? Plast? "Variabel ångbroms" (t.ex. Isover-Vario)
6. Golv (Enkelt spånt-furugolv utan något annat ovanpå? Spånt+Vinylgolv? Undergolv + foam + parkettgolv?)

Träguiden har ju bra konstruktionsritningar, men går inte in på detaljdjupet (materialval, smådetaljer som infästning av trossbottenskivor, etc): https://www.traguiden.se/konstrukti...nd kombineras,fritt röra sig under bjälklaget.

Vänligen,
Mattias

Jag har gjort en tillbyggnad på en villa i Uppsalatrakten med delvis öppen plintgrund.
Det är en plintgrund med ca 50cm fritt till marken men där delar av sidorna är inklädda med stensockelskivor. Väl ventilerat från två hål..

1. Trossbottenskivor av oljehärdar board
2. Stödläkt av tryckt virke
3. Tätning med ålderbeständig tejp
4. Stenull
5. Inget tätskikt. Golvspån + laminat

Gjorde utbyggnaden 2021. För nån vecka sen kröp jag under hela och inte en tillstymmelse till problem.

• Gilla
wmatt
  • Laddar…
Jag gjorde följande i Dalarna för 3 år sen och ingen påväxt eller problem ännu. Öppen plintgrund med lite brädor som insynsskydd längsmed runt huset. Tätt blev det för golvet håller sig varmt även vid riktigt kalla vinternätter. Skivor och golv skruvade enligt anvisning. Kanske lite väl mycket skruv i skivorna men det sitter bra utan glipor.

1) Fibercement för att fördröja att de börjar svikta ner eller bli påväxt.
2) Stödläkt / ströbräda på golvbjälklaget samt en "kortling" i varje skivskarv. Använde inte tryckimpregnerat då jag inte ville riskera nån lukt i framtiden om det drar in luft i nån skarv.
3) Ingen ytterligare tätning utöver kortlingen
4) Cellulosa lösull som jag vispade själv.
5) Vindpapp i alla fack. När jag höll på kom jag fram till att man inte ska ha nån ångbroms / plast i öppen plintgrund.
6) La massivt furugolv 25mm direkt på golvbjälklaget och lummppapp. Såhär i efterhand kanske jag hade lagt golvspån för att få bort mindre ojämnheter som jag fick krångla en hel del med.

På grund av att det är ett gammalt hus fick jag täta vissa mindre glipor med rejäl stålull för att förhindra framtida besökare som bott där. Även runt avlopp och genomföringar.

Bara köra på vad du tror blir bäst, finns alltid olika åsikter.

Lycka till!

• Gilla
wmatt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.