Hittade inte riktigt någon tråd som ger mig allt jag känner att jag behöver för vårens uteprojekt, så jag testar med ny tråd:

Vi har precis flyttat in i ett 60-talshus där utsidan är rejält eftersatt. Uteplatsen ligger i sydvästläge och blir stekhet, vilket också gäller vardagsrummet precis innanför. Tanken är därför att bygga en liten pergolakonstruktion där vi kan ha en segelduk som dras fram och tillbaka med skenor/vagnar eller på vajer. Duk i två sektioner, och där den då också kommer att fungera som markis för fönstren.

Planen är att gjuta plintar för stolpar, jag tänker tre styck, 95x95 el. dyl., och sedan ha reglar, t.ex. 45x120-145 som ligger på höjden och som möter fasaden. Reglarna kan fästas med justerbara balkskor, och det bör räcka att skruva i panelen, för de kommer ju inte belastas med någon större vikt (belastningen hamnar väl rakt in mot panelbrädorna?).

Längs med reglerna kan man sedan sätta skenor eller vajrar. I vinkel mot reglerna kan man sätta någon form av lameller eller glesare tvärreglar för att göra det lite mer stabilt i sidled. Mellan stolparna kommer vi också sätta någon form av tvärreglar att bygga ett litet avskärmande staket på. Kanske ska man också ha en rejälare bärlina i stolparnas överkant?

Trädäck ska vi ha också, men tror kanske att det blir nästa års projekt.

Vad tror ni om ovan? Kommer det hålla? Finns det risk för fukt i fasaden när man fäster så här (övervåningens överhäng gör ju att det är mindre utsatt). Tips?

• Utsikt från en balkong med randig markis, reflekterande fönster, trädgård och vit hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.