Min lägenhet har varit en affärslokal innan den blev en bostadsrätt. I lägenheten finns mycket teknik i taket, bland annat ventilations- och vattenrör. Har nu börjat inreda ett av rummen och planerar att sänka taket. Det är ett rum på ca 1850x3500mm där en lång vägg är i betong (mot trapphuset), motsvarande långsida trä (trärelgar, plywood och gips). De två korta väggarna är dubbelgips på stålreglar.

Har använt 45x70 träreglar som jag byggt en ”ram” runt hela rummet med på önskad takhöjd, just under det lägsta röret, ett isolerat kallvattenrör. Har reglat på 600cc så det blir en spännvidd på ca 175 cm för reglarna. Har fäst en regel ovanpå konstruktionen som jag sedan fäst i spikband i taket för att motverka att taket buktar ned av tyngdlagen.

Då det är ett ganska smalt rum och 3500 blir tacksam längd för standard byggmått och så funderar jag på att bara skruva upp 3st 12,5x1200x2400 gipsskivor som man kapar på 1850. Gyprocs ErgoLite som väger strax under 20kg per skiva. Men har läst att man bör ha mindre c/c när man sätter gips i tak. Hur noga är det? Det känns helt orimligt i mitt huvud att det kan börja hänga i en torr inomhusmiljö om man kör på 600cc, dessutom med tanke på lättviktsgips.

Tar gärna emot tips ang. både konstruktionen i sig men även om cc för att sätta gips i tak. Är det någon som testat detta med ”lätt” gips, eller vanlig för den delen? Vad tror ni kunniga där ute? 😀

Finns den verkligen i 1200mm? Hittar inte det på deras hemsida.
Om den bara finns i 900mm så måste du regla cc450

Fäster du upp med ett gäng spikband så det blir stumt så funkar det.

Slutade med att jag flyttade efter och satte in några extra reglar för att få 400cc. Blev kanon!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.