Hej,
Jag bor i ett hus byggt 1961, klassiskt 50/60-tals hus med souterräng, flackt sadeltak, tretexväggar, trä och tegel på betong o.s.v.
Jag är i färd med att borra två hål mellan källare och markplan för fiberinstallaitonen (fibern indragen i källaren, behöver ha upp tv resp. datatrafik på markplan). Första hålet för tv gick utan större problem. Där är dock en annan konstruktion med "kryp"grund men jag tror konstruktionen av markplanets golv är densamma ändå.
Men vid det andra hålet, för data, tar det stopp. Har gjort två försök, vid första kom jag 15-20 cm upp innan det tog tvärstopp. Tänkte att jag gått på ett armeringsjärn i den gjutna sulan och flyttade mig 5 cm i både längd och tvärriktning och försökte igen, men där kommer jag bara 5-10 cm innan det är lika stopp där. Så kanske ligger det en ingjuten H-balk eller liknande där (eftersom det är olika djup det tar stopp på)?

Jag kollade husritningen, eller den del av den jag kunde hitta, innan jag började och enligt den är hela källarkonstruktionen inkl "tak" betonghålsten. Tänkte inte mer på det då men nu låter det väl tveksamt att det skulle stämma. Sulan lär väl vara gjuten och då är jag osäker på hur man gjorde det. Dessutom låter det rimligt att ha en hjärtvägg/balk ungefär precis där jag försöker borra (jag är mitt emellan ytterväggarna).

Är det en balk jag gått på? Ska jag ge upp att borra där och hitta en annan lösning? Att ta sig igenom balken låter jobbigt. Hur bred kan man tänka sig att den här balken är?

EDIT: Bifogar en planritning. Det i grönt är markplan, det ljust rödgula är källaren och den röda pricken i mitten av bilden är stället jag försöker borra på (den röda pricken till vänster är hålet som gick bra).
Planritning av ett hus med markplan i grönt, källare i rödgult, och röda prickar där borrning utförts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Är det sparbetong? I så fall kanske du har hittat en stenbumling?

Det vet jag inte alls faktiskt. Hur kan jag ta reda på det?
Allt som står i ritningen är "Betonghålsten"

tommib
Betonghålsten är väl såna legobitsliknande block som man kan mura med. Det borde inte orsaka problemet. Frågan är väl snarare om bjälklaget är gjort så. Mig veterligen är det inte möjligt att bygga ett bjälklag (egentligen valv) med hålsten utan det borde vara gjutet. Ser du hur det ser ut nerifrån? Är det rå betong med spår av gjutformen eller är det något innertak?

Jag gissar armeringsjärn eller balk. Det finns ingen anledning att tro att det ska vara något rör just där. Vad borrar du med? Kan du blåsa rent hålen och se om det ser metalliskt ut i botten?

I mitt hus hade jag på ett par ställen så välarmerat att det var hopplöst att komma igenom med vanlig borrhammare. Hantverkarna fick hyra en jättehilti för att komma igenom och då fick vi ändå köra vinkelslip nerifrån på några järn.

Edit: När jag tittar närmare på bilden gissar jag definitivt på balk eller grova/täta järn. Med tanke på hur stort rummet på nedervåningen ser ut att vara så borde det behövas en del armering och där du försöker borra är det ett ytterhörn i källaren så där är det troligt att man förstärkt mycket för att få ner lasten i hörnet.

Redigerat:
Tack för svar. Jag tänkte lika dant om hålstenen, att väggarna säkert är det men jag kan inte se hur man kan göra ett bjälklag på det viset.
Taket är putsat och målat i alla rum utom i pannrummet men där ser jag precis som du säger spår av brädorna som utgjort gjutformen (se bild) så definitivt gjutet!
Svårt att avgöra riktigt vad det är men bifogar två bilder av hålen, kanske är ditt öga bättre. Kan mycket väl vara metalliskt i mitten där men vet inte. Har inte kunnat blåsa i hålen riktigt.

Gjutet betongtak med synliga spår av brädor från gjutformen, rörinstallationer syns i förgrunden.
Skapa konto

Närbild på ett runt hål i hålsten, möjligen innehållande ett metalliskt element i mitten.
Skapa konto

Närbild på ett cirkulärt hål i betong med mörka kanter och eventuell metallisk kärna.
Skapa konto

tommib
Ser ut som metall men skenet kan bedra. Om du har en sån plockmagnet på skaft kan du testa. Annars kan du prova att borra ytterligare ett hål en bit ifrån de två första. Håll undan från liner som går vinkelrätt mot de hålen du redan borrat (även om armeringsjärnen knappast ligger perfekt). Om du prickar metall igen kan det vara så att det är en balk (eller ett till armeringsjärn). Vill du verkligen igenom kan du prova med metallborr och skärolja, de flesta armeringsjärn är inte mer än en 6-8(-12) mm tjocka i ett normalt hus. Är det en balk så kan du hoppas på att du inte hamnar rakt på den vertikala delen. En lite mer radikal approach är att bila ner till där du möter motståndet och ta bort en större bit, typ 15x15 cm, av betongen. Då blir det tydligare vad det är du har att göra med och kommer inte påverka bärigheten något. Har du en bra borrhammare borde du kunna klara ett så litet jobb med den. Hålet kan sedan fyllas med grovbetong eller liknande för att återstålla.

Om du kör på, speciellt om du bilar, så bör du vara medveten om risken för putssläpp i taket på källarvåningen.

Tack igen. De två hål jag borrat ligger inte vinkelrätt gentemot varann (i förhållande till husets väggar dvs) så jag undrar om det är armeringsjärn jag. Jag tror mer på balk faktiskt, ska se om jag kan hitta någon bra magnet att testa med men jag undrar det. Funderade också på om jag skulle se om hindret ledde ström med en multimeter mellan hålen men det blir nog svårt rent praktiskt.
Bilningen låter lite overkill faktiskt...
Om vi antar att det är en balk som ligger där, hur bred tror vi att den är? Försöker fundera ut en plan b för genomföringen.

tommib
Går inte att säga. Jag skulle gissa på någon dm men det är en grov gissning. Det kan också ligga flera balkar där om du har otur. Med tanke på att det är ett hörn nästan rakt under kan man undra hur de har lett ner belastningen i väggen.

Bilningen skulle nog vara mitt förstahandsval i detta läge, det går rätt snabbt om man inte har kört med någon sorts armageddonbetong (vilket man troligen inte gjort) och det är lätt att laga efteråt. Det ser ut som att det är i en garderob på ovanvåningen också.

Precis, där är en garderob så planen var att dra upp det i den för att få det att synas så lite som möjligt. Gick ju bra :)
Hur bilar jag rent praktiskt. Köper jag ett spett gjort för att passa i borrhammaren?

tommib
Ja. Lättast är nog en bilmejsel med sds+-fäste, givet att din borrhammare har det. Jag brukar köra med en halvbred, typ 30mm. En spetsig kan man också ha men risken är stor att man kör fast med en sån.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.