Japp...

Alltså, balkskor i kortväggen, reglar på ungefär 3 meter till bärlinan där de fästes i den med balkskor, på andra sidan balkskor som 3 meters reglar fästes i för att fortsätta till vägg ?

Ja fast är ju inte kortväggen. Nu lutar de åt att göra hela hangaren ännu större 9x9 meter men att inte ha trädäck på hela.

Tänker fortfarande fall från gaveln och ut mot åker.

Tänker då först regel i gavel eventuellt stolpar för säkerhetsskull. 3m regel sen bärlina med balkskor bägge sidor sen 3 m regel sen bärlina igen med balkskor bägge sidor sen 3m regel igen sen vilar regel på ny yttervägg utan balkskor...

https://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/216499-fasta-altantak-i-isolerskivor.html
3D-illustration av en träkonstruktion med bärlina, stolpar och reglar för att bygga ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bärlina måste bäras upp av stolpar, om reglarna som bärlinan skall bära upp är mer än två meter.
I ditt fall är det 6 meter på tvären och bärlinan skall vara 9 meter. Jag skulle ha stolpar på bärlinan med tre meters avstånd, låta 6 meters reglarna vila på bärlinan och inte fästa med balkskor med tanke på storlek på golvet och eventuella framtida belastningar.

Jag vet menade att även sätta stolpar på "bärlinan" som är bultad i väggen...

Användning av balkskor på de två bärlinorna i mitten handlar om att spara takhöjd iförrådet under denna bärlina...

Jag funderar på nedan förslag då det är låg taklutning så känns plåt bättre än pappkonstruktion?

Frågan är bara vad för cc avstånd jag ska ha mellan reglarna? Man kan ju slå i kortlingar som stöd för plåten borde cc 60 duga då? (Passar ju bra med den tryckimpregnerade regeln uppe på om det är ca cc60? Får ju avstämma med plåtens profiltoppar...

pelpet skrev:
Jag hade nog valt vanlig träskruv men förborrat med metallborr genom övre regeln och plåten. Men självborrande kan nog funka bra också. Skruvarna ska ju pressa ner trädäcket mot plåten och hålla fast plåten. Där överliggande regel är tjock kan man ju borra ner med en 14 mm borr så att man får kanske 5-6 cm trä att skruva genom. Enklast är nog att göra det innan man lägger upp regeln på taket. Jag tror att följande procedur är enklast.
1) Borra igenom regeln som ska ligga på taket helt. Typ 6 hål per regel.
2) Lägg den på plats och markera på plåten var hålen ska vara
3) Flytta regeln och borra hål i plåten
4) Lägg en fet sträng utefog under regeln och lägg den på plats så att den matchar hålen
5) Skruva fast regeln med vanlig träskruv, typ 120mm.

Fasadprofilen kan nog funka. Nackdelen med att ha breda åsar är att det kommer att rinna mer vatten på de tryckta reglarna men väljer du NTR AB så ska de ju klara minst 20 år i vatten så det kanske inte är ett problem.

Novisfixaren skrev:
Jag vet menade att även sätta stolpar på "bärlinan" som är bultad i väggen...

Användning av balkskor på de två bärlinorna i mitten handlar om att spara takhöjd iförrådet under denna bärlina...
Det är bra att du förankrar ordentligt i väggen med stolpar under bärlinan, men, om du nu ska göra det och sedan ha en frihängande 9 meters bärlina i mitten av skjulet med reglar om 3 meter förankrade endast med balkskor på den så vill jag att du uppsöker en kunnig snickare i din närhet för att rådgöra.
Jag är säker på att den snickaren, precis som jag, då kommer att avråda dig på det bestämdaste.
Jag föredrar råspont och papp eftersom jag anser att det är stabilt, lätt att arbeta med och förenklar bygget av en altan, andra förordar plåt av kanske samma anledning så det är nog hugget som stucket.
Vis av erfarenhet så vet jag att ångrar sig för att överdimensionerade byggnadskonstruktioner gör en aldrig, däremot när tak störtar in, väggar ramlar eller golv buktar sig, då svär man ve och förbannelse.
Och som du skriver, merkostnaden för grövre dimensioner är liten med tanke på värdet.
I fantasin går det att bygga luftslott men i verkligheten så är det nog mer praktiskt att bygga stabilt och genomtänkt.

Jag tänker mig numera en mindre "hangar" på ca 9x9m.

Jag tänker inte en bärlina i mitten utav skjulet utan två bärlinor. Frihängande reglar blir då alltså inte mer än 3 meter.

Är jag knäpp om jag tycker 3 meter 45x220 på cc 60 med balkskor borde bli stabilt som f*n?

Nu är jag inte med, 9X9 meter hangar och två bärlinor som då bör bli 9 meter var eller skall du sätta bärlinorna på "tvären"?
I alla fall så är jag tveksam till att sätta fast reglar i bärlinor med balkskor med tanke på hållfastheten.

Hur menar du med bärlinor på "tvären"?

Du menar att inte infästning balksko/regel är stark nog? Bättre lägga regel uppe på bärlinan?

Novisfixaren skrev:
Hur menar du med bärlinor på "tvären"?

Du menar att inte infästning balksko/regel är stark nog? Bättre lägga regel uppe på bärlinan?
Jag tänker mig din hangar som en byggnad med måtten 6X9 meter, med bärlinor på längden men du kan ju också lägga dem tvärs, alltså från huset och utåt vilket jag nu förstår att du inte ska.
Om du spikar/skruvar reglar i bärlinan och inte lägger dem ovanpå så förlorar du enligt mig en hel del bärighet, jag har aldrig sett det och skulle aldrig göra så själv.
En skarv är en skarv och skall inte bära upp stora belastningar, speciellt inte när det går att lösa med en bärlina.
Du skall ha 9x9 meters frihängande tak har du tänkt men jag avråder från det om du inte är beredd att skaffa rejäla balkar att bygga med, stål eller limträ så jag föreslår att du krymper lite på måtten och funderar lite över mellanvägg eller stolpar som inte tar mycket utrymme, du kan ju använda dem till att hänga upp saker i.

Vänta här nu jag tänker mig 9x9 meter med bärlina/mellanvägg var tredje meter dessa bärlinor vilar på stolpar med ca 2,5m mellanrum eller på en mellanvägg.

Nu börjar det bli något, kan du inte lägga ut en konstruktionsritning ?

Nja inge vidare på konstruktionsritningar. Tänker mig spiklimma ihop 2st 45x220 som bärlinor?

Hej jag står verkligen i valet och kvalet här. vad röstar ni på? Plåttak enligt nedan konstruktion eller råspont+underlagspapp+ytpapp?

Prismässigt verkar det typ kvitta.

Borde det inte varar svårare att få pappen tätt än plåt?

Är det ett stort problem att jag måste skruva igenom pappen för golvreglarna till altanen?

pelpet skrev:
Här är en bild i profil. Tp20-plåten funkar nog om du fasar av kanterna på reglarna så att de går in under åsarna som är 35mm breda. Då kan du ha takbjälkarna under plåten. Ovanpå lägger du tryckta reglar som du sneklyvt så att du får altanen rak även om plåten lutar. Sedan trall på det (brunt i bilden)

Jag hade nöjt mig med kanske 2 graders lutning. Jag tror att kravet på 5,5 graders lutning beror på att man inte vill att vatten ska krypa in mellan plåtarna i skarvarna men om du lägger med två raders överlapp och en fet silikonsträng däremellan så kommer man nog ifrån det problemet. Välj hela längder på plåten.

[bild]

Jag tycker att du ska överdimensionera ordentligt eftersom du kommer att ha last både från trall och snö på takbjälkarna. De blir ju både altan och tak på samma gång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.